Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras bodtråd  (läst 34925 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Göra om gammal bod till hönshus *bilder*
« Svar #20 skrivet: 21 feb-12 kl 10:47 »
Aha.
Varför är det alltid sittpinnar på alla reden i alla böcker och på alla nätbutiker i så fall?

Kan de flyga och "pricka" redena utan sittpinne?
Mina prickar redena finfint, de sätter sig på den lilla kanten som håller bottenmaterial och ägg kvar på insidan.

De flesta böcker är faktiskt inte särskilt bra, de fortsätter att sprida samma lösningar som alla andra böcker, trots att det finns bättre lösningar. Kanske är författarna inte särskilt påhittiga, säkert är att de inte jämfört olika lösningar och analyserat vilken lösning som är bäst. Det är svårt att hitta bra hönsböcker, de flesta är bara kopior av varandra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 22 feb-12 kl 08:19 »
Masonite är ett varumärke, men materialet är detsamma. Funkar utmärkt till tak, är lite stötkänsligt till väggar, och går inte att hänga upp något i. Kräver målning för att inte bli dåligt snabbt.

Osb är bra till väggar, kräver målning för att inte bli dålig, går att skruva upp saker i. Duger dåligt till golv, kommer snabbt att bli dåligt även med målning.

Kan du inte göra ett luftat golv, dvs ett golv som är upphöjt från det gamla och där fukt kan ventileras bort? Golvspånskivor och plastmatta på det, och låt plastmattan gå upp typ 20 cm på väggen, så blir det lättare att rengöra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 22 feb-12 kl 14:40 »
Det borde inte behöva bygga mer än max 5 cm totalt att göra ett luftat golv. Och man kan mer än man tror, jag betalar aldrig för snickare. Elektriker är man ju tvungen att betala för, snickare är snabbare än vad jag är, men jag hävdar att jag åstadkommer bättre resultat, eftersom jag är noggrannare.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 22 feb-12 kl 14:58 »
Undrar om jag skulle kunna göra mellanväggen i hönsnät istället, med en träram bara? Då blir det förstås damm ute i förmaket, men å andra sidan kommer det lufta bättre. Är det en bra eller dålig idé tro?
Dålig idé. Gör hellre ett till fönster som är öppningsbart, eller en hel dörr ut till utegården. Jag skulle för den delen alltid ha en hel dörr till utegården, plus en mindre till hönsen. Så kan man vädra ordentligt, och om hönsen inte vill gå in snällt så kan man öppna dörren och schasa in dem.

Jag känner flera duktiga snickare, som jobbar heltid med det, de är ändå ganska slarviga, eftersom tid är pengar. Få vill betala för att det är jättepetigt gjort. Jag är rätt petig, men vill inte betala, alltså gör jag själv.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 22 feb-12 kl 15:14 »
På vilket sätt är det dåligt med hönsnätsvägg? Blir det dragigt?

Jag hade tänkt sätta in gott om ventiler.
Nej, det tror jag inte, om inte ytterdörren är dragig. Men det kommer att damma hemskt, omöjligt att hålla redskap, fodersäckar osv fräscha. Det blir också fuktigt, så du riskerar att fodret blir dåligt snabbt.

Jag skulle aldrig ha nät mellan hönsavdelningen och förvaringsdelen. Jag tycker inte om att städa, särskilt tycker jag inte om att städa varje dag.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #25 skrivet: 22 feb-12 kl 21:53 »
Nej, det tror jag inte, om inte ytterdörren är dragig. Men det kommer att damma hemskt, omöjligt att hålla redskap, fodersäckar osv fräscha. Det blir också fuktigt, så du riskerar att fodret blir dåligt snabbt.

Jag skulle aldrig ha nät mellan hönsavdelningen och förvaringsdelen. Jag tycker inte om att städa, särskilt tycker jag inte om att städa varje dag.
Vi är olika  ;) Jag gillar förvisso inte heller att städa men jag gillar att kunna se och höra  mina höns när jag är och pysslar i förrummet. Alltså har jag bara skiva till midjehöjd och nät resten av vägen upp till taket.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 22 feb-12 kl 22:02 »
Vi är olika  ;) Jag gillar förvisso inte heller att städa men jag gillar att kunna se och höra  mina höns när jag är och pysslar i förrummet. Alltså har jag bara skiva till midjehöjd och nät resten av vägen upp till taket.
Själv har jag inte ens förrum, jag har en skogsvagn där jag har all förvaring. Det blir lite bärande, men jag har ju flera olika grupper med fjäderfä på olika ställen, så det blir det i alla fall. Men inget damm och ingen fukt bland fodret. Och vattenautomater och annat som är diskat och rent i väntan på att användas, är fortfarande rent när man tar det någon månad senare.

Sen är jag extremt petig med mina trädgårdsredskap, skulle aldrig ha dem i den fukt och damm som det blir av höns. Vassa sekatörer, rena handredskap, ingen rost på fel ställe.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 23 feb-12 kl 12:48 »
Jag kan ju kapa tre onödiga kvadrat i uterastgården, och spara rätt mycket material på det.

Det blir cirka åtta kvadrat inomhus och sexton kvadrat utomhus nu om man har en av de
två rastgårdarna öppna. Rätt okej?
Now we talking  ;D Med den layouten kommer du att få ett hönshus som du och hönsen kommer trivas med. Du kommer alltid att komma på något du kunde gjort annorlunda för vi har ju alla lite olika arbetssätt och rutiner men det finns inga "fel" eller stora NONO i den ritningen. Om inte terrängen är svår så skulle jag dock utnyttja hela husets bredd till rastgårdar eller möjligtvis lite till. Man kan liksom inte ha för stora rastgårdar  ;) även om jag inser att det kan finnas många skäl som gör det opraktiskt att göra dem större.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #28 skrivet: 23 feb-12 kl 15:46 »
Anledningen att jag inte ritat in rastgården lika bred som huset är att på baksidan av rastgårdenå finns  ett uppmurat stup. Man vill nog hålla sig minst en meter från den när man gräver. På framsidan av rastgården finns en skarp sluttning.
Då har du ju planerat det så bra som det går efter dina förutsättningar  ;D Mina förutsättningar/rastgårdar begränsas av att jag har en man som tycker att vi ska ha lite trädgård också  ::) ;) ;D

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 24 feb-12 kl 07:45 »
Min hönsgård är byggd av sådant virke fast oinpregnerat som jag målat. Råder dig dock att köpa inpregnerat då det var ett jävla jobb att måla allt. Skruvade ihop 2x3m sektioner med putsnät.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #30 skrivet: 24 feb-12 kl 08:09 »
Mina rastgårdar är bara byggda uppepå marken. Regeln mpt marken är tryckinpregnerad och resterande regelverk obehandlat. Allt är målat med falurödfärg (inte på bilden då rastgårdarna ortfarande är under konstruktion när den togs  ;) ). Nätet är Allox skogsnät.

Jag hade rastgårdar byggda på samma sätt men med annant nät där jag bodde tidigare. Dom var över 10 år när jag sålde huset men var i så gott skicka att vi först funderade på att montera ner dem och flytta med dem hit. Vi avstod i slutändan pga tidsbrist.

Innan någon påtalar att mina rastgårdar inte är rovdjurssäkra så beror det på att vi har ett yttre staket av "gunnnebomodell" med el på utsidan runt hela tomte . Av de skälet behöver vi inte ha bit och grävsäkra rastgårdar då räv, grävling, vildsvin och andra djur inte tar sig fram till rastgårdarna.

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 24 feb-12 kl 17:21 »
Oj, går det att göra så stora sektioner? Har du inga "stödbrädor" mellan dessa 2x3 meter stora ramar?

I så fall kan detta bli mycket billigare än jag tänkt. Nybörjarmisstag 1A antar jag: Använda för mycket virke.

Jo glömde säga att jag har en diagonal regel också. Stabilt som attan, men stabilast är dörrsektionen som är 2x2.5 med en lodrät regel som ger ett dörrhål och en vägrät i det "hålet" som dörren inte är i. Dörrbredd? Givetvis så att skottkärran (svenska för rullebör :D ) får plats.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 01 mar-12 kl 08:13 »
Hur är det med hållbarheten på obehandlat falurödmålat virke i ramen på rastgården? Vill ju att det ska hålla så länge som möjligt. Det blir ju utsatt för en hel del snö och regn uppifrån när det inte har tak. Är det bättre med tryckimpregnerat virke i det här avseendet?
Det håller jättelänge om man behandlar med falu rödfärg eller linolja. Finns ingen anledning att använda tryckt virke till sådant som inte har direktkontakt med marken.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #33 skrivet: 04 mar-12 kl 21:33 »
Mina förutsättningar/rastgårdar begränsas av att jag har en man som tycker att vi ska ha lite trädgård också  ::) ;) ;D

Sälj honom i webbshoppen! Och bygg mer till hönorna!  ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 23 mar-12 kl 12:50 »
Ser ju bra ut, går kanske att använda latexfog som är övermålningsbar.

näshulta

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 23 mar-12 kl 13:14 »
det gjorde jag.
Övermålningsbar akrylfog för 29kr på clas olsson

mistergarvin

• Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 23 mar-12 kl 18:47 »
Tips om billigaste akrylfogen: Byggmax, tror de kostar 8,95 kr st! För samma produkt.

näshulta

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 24 mar-12 kl 20:29 »
mistergarvin, ja det priset var ju oslagbart faktiskt...

Flindra, byggde mitt förra hönshus när jag var gravid ( höggravid dessutom)

Man är inte riktigt klok när man är gravid, haha....

tinaw

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 apr-12 kl 13:50 »
Det tror jag är vettigt!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 30 apr-12 kl 05:53 »
Tittar läser och beundrar.
Fy tusingen vad duktig du är :   ros ros ros !!!!!
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser