Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras bodtråd  (läst 34914 gånger)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Göra om gammal bod till hönshus *bilder*
« Svar #60 skrivet: 03 maj-12 kl 12:36 »
Ang. Faluröd så fick jag höra på färghandeln att det mörkare nyans 'hör hemma i Östergötland'
.. och ang. häftpistoler så råkar jag jobba som montör av just häftpistoler (bygg och förpackningsind.) men håller med om  att klämma nätet mellan brädor är bäst (hoppas inte chefen läser det här!  >:D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #61 skrivet: 03 maj-12 kl 12:53 »
Dessutom... Kanske inte så bra om en höna sväljer en häftklammer?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 03 maj-12 kl 12:55 »
Ja en sådan där bricka åhhh kommer inte ihåg vad dom heter, ska försöka kolla senare idag ;) Men iallafall så ska det inte vara för stort hål. När jag bygger småburar räcker det ibland att bara använda montagekruven eventuellt förstärka med brickor i hörnen. Ska kolla storlek på skruven med.

Sedan brukar pappa prata något om att skruv och brickor och sådant, ska va i samma material, något med spänning att göra, får nog ta reda mer på det med. Jag bara sätter ihop saker. Tar vad jag har och gör något.  ???  ::)

Kan hålla med om att spänna mellan brädor oxå är bra, lite meck ibland, dock kan bli lite klumpigt beroende på project. Olika sätt funkar på olika saker  ;)

:D   
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 03 maj-12 kl 12:59 »
Dessutom... Kanske inte så bra om en höna sväljer en häftklammer?

OT appropå detta när jag var liten hade vi getter. En dag kom jag på dem att rycka ut märlor ur något och mummsa i sig  ::) DOm gick löst och hade tillgång till hur mycke andra godsaker som hälst men nä märlor var mums  ::) Dom fick äta någon grönsak som skulle hjälpa att transportera ut märlorna. De visade ta i trä inga tecken på att dom ställde till bekymmer för dem och de levde långa liv :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 03 maj-12 kl 13:10 »
När jag bara använder skruven så sätter jag den i ett hörn av maskan och spänner efter hand jag sätter dem. Svårt att förklara.  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #65 skrivet: 04 maj-12 kl 09:03 »
Att märlor/krampor inte funkar till hönsnät, det håller jag med om. Men svetsat putsnät är mycket grövre, det är ju därför man hellre ska använda det, för att det håller. Jag har fäst putsnät med krampor på såväl burar, utegårdar, grindar osv i massor av år nu, och inget nät har gått sönder, och nätet sitter spänt och snyggt fortfarande, efter alla dessa år.

Skruvar med brickor kan såklart funka, men blir dyrt och tidsödande om man ska sätta dem tätt. Märlor/krampor går snabbare och är billigare. Är man inte helt klantig, så blir det dessutom snyggt. En medhjälpare som spänner nätet medan man fäster det är bra att ha, oavsett fästmetod.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 04 maj-12 kl 09:09 »
Om man vill använda något kraftigare än häftklammer men ändå få upp nätet någorlunda geschwint kan jag tipsa om att använda en liten pneumatisk klammerpistol. En sådan är också bra till en massa annat småsnickeri.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #67 skrivet: 04 maj-12 kl 09:20 »
vad kostar putsnät? Är det detsamma som fyrkantsnät eller.
Jag köpte en el-klammerpistol på Clas Olsson för flera år sen.
Visserligen dyr tyckte jag då, den har betalat sig bra.
Jag skjuter upp allt när till hönsgårdarna + lite annat.
Vi har t.o.m. skjutit fast gunnebostängsel med den runt huset
för att inte hundarna ska gå ut.
Det går att köpa både långre och kortare klammer till den.
Bästa investering jag gjort.
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 09:47 av Lycka »
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #68 skrivet: 04 maj-12 kl 09:50 »
Klammerpickadollen körs med el.
Här har du en som inte vet vad tålamod är  8)
Jag lovar att den betalar sig.
Gubben använder den till lite av varje,
kan även skjutas med  liten spik.
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 15:57 av Lycka »
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 04 maj-12 kl 16:03 »
Under de år vi använt pistolen så har det iaf inte hänt ngn olycka med
att ngn fått i fötterna eller ätit upp dem.
Man tappar dem inte lätt som man gör med märlor , när man ska hålla i och
sikta samt träffa.
Dessa jag använder och kraftiga saker,
 och inget man fäster ihop tidningar med. ;)
Ska man måla  >:D på väggen så kan ju mycket hända med allt.
Gillar den skarpt.  Mycket tid och trassel den har besparat mig.
Bra sås reder sig själv ;)
Hedemorahöns

FM

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 05 maj-12 kl 00:39 »
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/spik-skruv-beslag/skruv/skruv-bult/24381/montageskruv

Dessa kör jag med och oftast utan brickor. Har dock inte gjort några större project med dem.

Som jag sa inte superbilligt. Märlor kör jag oxå med.  ;) Tycker dock det smidigt att skruva :)

kbh

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 06 maj-12 kl 06:55 »
Klammerpistol hade nog varit en bättre investering än den smäckiga snickarbänken jag köpte från Jula. Den är redan trasig...

Hursomhelst ska jag testa märlorna och vanliga korta trallskruvar med brickor innan jag går och köper klammerpistol. Om märlor och skruvar är långdraget så köper jag en klammerpistol. Det verkar ju vara en nästan lika bra investering som en skruvdragare!
Det är alltid bra att ha till gång till olika verktyg :)

tinaw

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 07 maj-12 kl 00:02 »
Nej, plockar ut märlor tror jag inte att de gör, men om de hittar en hög lösa äter de upp dem som om det vore gourmetmat (been there, done that). Märlor och frigolit, liksom! Knäppisar! ::)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #73 skrivet: 08 maj-12 kl 05:45 »

Ser lovande ut! - vad blir det för mått på utegården - och hade du tänkt dig samma nät på taket?
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #74 skrivet: 08 maj-12 kl 19:31 »
Lyckliga männschor som har så plant så att raka ramar fungerar!  :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #75 skrivet: 21 maj-12 kl 10:35 »
Jo det är förvisso sant.

Jag testade både skruvar och märlor, och jag tycker märlorna var bra när man väl fått in snitsen på hur man ska spika i dem. Kan omöjligt tro att en höna skulle kunna plocka ur märlorna ur träet, de sjunker ju djupt in och sticker knappt ut alls. Dessutom sitter de på utsidan av rastgården, och om hönorna är på utsidan och springer fritt är de nog intresserade av annat än märlor tänker jag.

Skruvar funkar nog bra de också (det blir snyggt!), men jag blev lite rastlös och tyckte det var svårare att få nätet spänt också.

Blev klar med bakre långsidan av stommen så när som på sista målningen av dess utsida:

Ja det var just det.......att inte slå i dem för hårt. Galvningen på nätet skadas och så börjar det rosta fortare. Annars blir det himla fint!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinaw

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 11 jun-12 kl 08:39 »
:tumsup: Vinbär brukar de gilla, roligt med ärvda buskar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #77 skrivet: 11 jun-12 kl 09:24 »
Men de äter inte så gärna bären av svarta vinbär, hellre röda. Åtminstone mina. Men de svarta vinbären är ju bra skydd och aktivitet, och de är lätta att föröka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinaw

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 01 jul-12 kl 19:45 »
Är det ett metallnät?

blåkullaprinsessan

• Östergötland
SV: Göra om gammal bod till hönshus
« Svar #79 skrivet: 05 jul-12 kl 13:16 »
Dbs:
Gör det? Det hade jag ingen aning om. Ja då borde det ju helt klart funka.

TW:
Skulle du säga att det är bättre att använda plastmatta och nån form av annan fuktspärr på väggarna i hönshuset? Jag har tänkt att det är dumt om det blir för tätt, men det kanske är tvärtom.

Nej 200 år är verkligen inte boden. Däremot borde den vara från början av 1900-talet, då det bodde en skomakare här som enligt uppgift hade skomakeri nere i boden.

Undrar nästa om vi inte bor i samma hus? :) Östergötland, bod från 1900-talets början som varit skomakarverkstad! Allt stämmer... :)
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser