Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras bodtråd  (läst 34042 gånger)

flindra

• -
Flindras bodtråd
« skrivet: 18 feb-12 kl 11:19 »
Jag har lämnat forumet och tagit bort mina inlägg.

Tack alla ni som kommit med så fina tips till mitt bygge!  :-*
« Senast ändrad: 23 aug-12 kl 15:10 av flindra »

Krågedal

• Östergötland
SV: Göra om gammal bod till hönshus
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 14:38 »
Hej. Läste att ni drömmer om kindahöns.  Jag säger bara välkommen! Jag har själv kindahöns!Bor själv i Kindabyggden, Var bor ni?  Jag är inget bra på bygge! Så det kommenterar jag inte. ! Tycker bara det är roligt med alla vakra höns som finns och vilken lycka med egna höner och ägg.... Är det något du undrar över Kindahöns? Då kan ni fråga mig!! MvH Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 14:59 »
Är väggarna timrade så bör det ju räcka med att täcka dem med tex masonitskivor för att ge en lättstädad yta som inte hyser ohyra. Likadant kan man göra på golvet. Om taket är helt oisolerat så kan man alltid isolera det med gullfiber eller halm eller spån.. Det är ju "bara" ett hönshus, så man behöver inte vara så noga! Jaghar mina höns i ett gammalt brygghus med betonggolv och timrade väggar med masonit invändigt. Vad som finns ovanpå innertaket har jag ingen aning om då det ej finns lucka upp så jag kan se. Det håller värmen någorlunda bra ändå!

Huruvida jordkällaren mår bra av att golvet täcks med masonit eller plastmatta vet jag ej, men hellre tätt golv än att det ska sippra ner hönsdamm i jordkällaren! Det bör finnas någon annan ventilation till jordkällaren så jag tror inte att det behövs ett otätt golv!

Kul med lanthöns! Skulle ni komma på andra ras-tankar så kan jag varmt rekommendera Ölandshöns! Hotade, duktiga värpare, färgglada, och lagoma ruvare...  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 16:30 »
Oljehärdad masonit på golvet borde funka bra. Lätt att byta om de blir uppslitna eller nåt också. Målat hade jag inte gjort.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 17:25 »
När jag lade masonit i ett hönshus (eller två var det nog) målade jag med vanlig alkydoljebaserad golvfärg.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 19:07 »
Hur blir det med fukten underifrån om man målar? Vill som sagt inte att det ska bli alltför tätt. Det viktiga är att det inte drar, men det måste få andas.

De två hönshusen jag gjorde så i hade plintgrund och oisolerade golv. Då är fukt underifrån inget problem.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-12 kl 19:10 »
Tack för svar!

Men väggarna går ju bra att måla i alla fall (har jag läst i Hönsbibeln).

Jo, men på golvet är man ju med skyfflar och grejer. Känns liksom inte lönt.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-12 kl 09:30 »
Hej! Jo, visst ruvar de (garanterat). Förra året var det en höna som ruvade tre gånger... Men man behöver inte lägga under så många ägg åt gången! Periodvis blir det mycket ägg, men det kan bli gått om kycklingar med..... Ja, köper du höns med genbank så är det lättare att ansluta till genbanken, Man går med i Lanthönsklubben, ringer genbanksansvariga.... Som gärna kommer och besöker din hönsgård och ofta godkänner den, kommer också med förslag om förbättringar. Det är enklare att få godkänt om man har en ras eller om de är åtskilda. Jag tog själv hand om tre tokiga lomanhöner, de la stora ägg så det var lätt att skilja åt. Mitt tips att börja med en ras och se om det räcker. Du kommer säkert bli mera intresserad, av hönsen, för de är så roliga djur och personligheter och jag tycker det är kul att få kycklingar. jag åker o visar upp dem på marknader, mitt barns dagis mm... Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-12 kl 11:01 »
Visst är det kul med både hönor och kycklingar och "våra" barn...
ang nät rekommenderar jag finmaskit ca 2cm.... Då blir det rätt så säkert. De billigaste hittade jag på Ö&B.... Sen större maskor som tak, har själv det och Kamouflagenät.... En del som har höns har även eltråd för att förhindra div rovdjur... är det något mer du undrar får du /kan du ringa mig! 0737887224 mvh Therese :-[

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-12 kl 11:48 »
Vill du bli av med boden? I så fall skall du ha höns i den.

Gamla timrade hönshus brukar ruttna sönder totalt. Rötan börjar mitt i väggen och till slut är det bara 1 cm friskt trä på var sida och mörja därimellan. Förvånansvärt snabbt går det att fördärva en timrad byggnad på det viset.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 19 feb-12 kl 14:40 »
Tack Krågedal!

Det låter inte bra TW. Nu har jag iofs upptäckt att boden inte direkt är timrad. Den är snarare gjord av stående träbrädor. Det känns för dyrt att bygga ett helt nytt hus för hönsen när vi nu redan har ett funktionsdugligt hus på tomten. Är det inte bättre att använda det man har istället? Blir det verkligen så mycket fukt av hönsen att huset ruttnar? På din beskrivning låter det ungefär som att ett hönshus är likvärdigt med ett badrum utan fuktspärrar.  :o
Man kan ju skaffa ventilation i hönshuset så blir det inte så fuktigt. Det är rätt vanligt med bristfällig ventilation i hönshus runt om i Sverige. Höns avger mycket fukt (precis som alla djur) och tätar man utan att ventilera så blir det ju inte så bra  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 19 feb-12 kl 15:17 »
Beroende på antalet höns, så är sannolikt inte lite drag vid dörren tillräckligt. Ställbara ventiler för självdrag på minst två ställen eller styrd ventilation kan behövas. Eller att det är en större öppning, typ dörr, som står öppen hela dagarna.

Höns producerar väldigt mycket mer fukt än man tror. Och väldigt mycket mer damm än man tror också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kbh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 feb-12 kl 16:30 »
Är det inte bättre med OSB istället för masonit? Drar inte masonit till sig fukt?
Varför sitter det då som panel utvändigt  på kåkar ?

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 19 feb-12 kl 16:31 »
Om boden är byggd på resvirke så är den betydligt nyare än du trodde och då är det ju inte lika synd att den ruttnar. Det hade varit synd att förstöra en 200 år gammal timrad bod för att ha höns i i några år. Vad jag har sett så får man räkna med att ett hönshus av trä är fullkomligt genomruttet bortom all räddning efter 20-30 år. Jag har märkt att då man försöker renovera gamla hönshus till någonting användbart så brukar allt trävirke upp till 10 cm ovanför övre ytan på mellantaksfyllningen vara ruttet.

För 10 år sedan bytte en granne väggar fullständigt på sitt hönshus. Det var byggt på resvirke med sågspånsfyllning och hade varit i användning i ungefär 30 år. Väggstolparna hade ruttnat av och knäckts så hela byggnaden höll på att kollapsa. Jag var med och rev. Bräderna på insidan såg bra ut på ytan men då man rev loss dem fanns ingenting kvar av en del bärande stolpar och andra var så svaga så de gick av då vi drog ut spikarna som höll fast bräderna. Bräderna var ruttna på baksidan så bara en centimeter av ytan var hård. Vi stöttade taket med propsar och skruvstöttor och tog bort väggarna och mellantaket helt. Det fanns inte en frisk brädlapp i hela byggnaden utom vattentaket och takstolarna som lyckligtvis var helt ovanför mellantaksfyllningen och två mellantaksvasor som av någon konstig anledning inte hade ruttnat fastän allting kring dem var ruttet. Det mesta rivningsvirket dög inte ens till ved så han brände upp det på en åker. Hönshuset var väl ventilerat.

En kamrat byggde om sitt gamla timrade hönshus till verkstad. Det hade bara använts som hönshus i högst 20 år och sedan hade de rensat ur det och vädrat ur det och kastat ut golvet. Sedan stod det tomt i 20-30 år med god ventilation och bra tak. Större delen av timret var ännu nätt och jämt användbart fast en stor del av stockarna var bruna i mitten men eftersom de hade torkat upp i tid hade rötan avstannat. Mellantaket höll på att rasa ned för bjälkarna hade ruttnat av. Det var precis på gränsen så vi inte tvingades byta timmerväggarna men de var nätt och jämt tillräckligt friska för att kunna bli kvar. Han hade tur.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 feb-12 kl 16:40 »
Är det inte bättre med OSB istället för masonit? Drar inte masonit till sig fukt?

Den oljehärdade är bra. Används bland annat som underlagstak.

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 feb-12 kl 17:51 »
Dbs:
Gör det? Det hade jag ingen aning om. Ja då borde det ju helt klart funka.

TW:
Skulle du säga att det är bättre att använda plastmatta och nån form av annan fuktspärr på väggarna i hönshuset? Jag har tänkt att det är dumt om det blir för tätt, men det kanske är tvärtom.

Nej 200 år är verkligen inte boden. Däremot borde den vara från början av 1900-talet, då det bodde en skomakare här som enligt uppgift hade skomakeri nere i boden.
Ja grannes sommar kåk har masonit utan på den har suttit där mist 50 år  .

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
SV: Göra om gammal bod till hönshus *bilder*
« Svar #16 skrivet: 20 feb-12 kl 15:32 »
Funkar säkert  :D Jag skulle dock sätta mat och vatten så nära ingången som möjligt, i alla fall vattnet så man inte behöver slabba runt med det över hela golvet. Redena ska sitta mörkt så egentligen sitter dom nog bäst på samma vägg som fönstret.

Jag skulle nog också sätta gödselbord och pinnar över luckan ut. På så sätt drar det inte på hönsen när dom sitter inne och kurar en blåsig och regnig dag. Jag skulle också göra bordet djupare än 60 cm helst 1 meter men åtminstone 80 cm. Du kan inte ha pinnarna närmre väggen än ca 30 cm (tuppen måste få plats med stjärtfjädrarna så att dom inte bryts mot väggen) du vill också ha ca 20 cm från främsta pinnen till kanten på skivan så att hönsen inte sitter åt fel håll och skiter ner på golvet  ;)

Om väggen mellan förrum och hönsrum inte finns ännu så skulle jag nog planera dörren lite åt höger för att få plats med ett bredare gödselbord om det fungerar med takhöjden.

Det var lite funderingar från mig  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 20 feb-12 kl 20:13 »
Beror såklart lite på storleken på hönsen. Gärna ca 50 cm till taket, skulle jag säga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 20 feb-12 kl 22:08 »
Om du sätter gödselskivan ända in i hörnet kan då låta skivan vila på en regel i bakkant och en regel på kortsidan. I det lösa hörnet sätter du en ring och sedan har du en kedja från taket med en kabinhake i som du krokar i ringen. På så sätt får du en skiva som är lätt att ta ut och slipper ben under  :D Det är smart att byggagödselbordet så högt att man kan köra in med rullebör (=skottkärra) under. Själv har jag gödselskivorna 80 cm över golvet, det räcker för min rullebör. Mina gödselbord är gjorda av byggplaywood somär målad meden utomhusfärg i två lager. Lätt att skrapa av skiten från med en bredspackel och håller för högtryckstvätt vid behov.

Du kan också hänga kedjor från taket och fästa i den fria änden av sittpinnarna och fästa den andra änden i en klyka i väggändan. Då är det lätt att ta ut pinnarna också vid behov. 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 21 feb-12 kl 10:25 »
Ha ingen sittpinne framför redet, då kommer bara några att sitta på den och bajsa i redena.

Dela detta:

* Inloggade just nu

855 gäster, 5 användare (1 dolda)
Terrisson, Anders Flix, ärt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser