Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inridning av Islandshäst!  (läst 15707 gånger)

Mimmla

• Västmanland
SV: Inridning av Islandshäst!
« Svar #20 skrivet: 15 feb-12 kl 00:13 »
Skulle jag sitta på denna häst skulle jag prova med att sätta en plastpåse på spöet, en som prasslar riktigt, och vifta med det så du "skrämmer" han, inte piska honom med det. Hästar är ju flyktdjur också, så jag kan garantera att han blir paff. Vifta med den så han blir rädd, då går han. Funkar inte det, om han är så istadig som du tror han är kan du också skänkla, skänkla, skänkla och skänkla tills han inte får någon luft och minsta tendens till att han börja gå så slutar du skänkla. Första gången du gör det kan det ta lite tid, men ge inte upp, tägen vinner, så om det så ska ta 10 min så får det göra det. Fortsätt, utan uppehåll, tills han går! Ett sto som jag tränat slog mot spö och skänkeln, så jag fick henne inte en meter utan hon bara sparkade bakut. Men om jag gör "ponnyskänkeln" så går hon, då går hon fint några minuter och sen stannar hon och slår, då kör jag "ponnyskänkeln" igen och då går hon. Det gäller att vara envisare än hästen!

Lycka till!

Han är så pass orädd att han nog inte skulle reagera på plastpåse, han är som en polishäst nästan :S
Det enda han är lite skraj för är fladdranade vita band, så då måste någon gå bakom och det funkar ju inte.
Jag tänker inte kicka luften ur honom, tror inte riktigt på såna metoder. Däremot har jag provat att skänkla som en tok hur länge som helst, och slutat vid gensvar, men icke funkar inte alls.
Ponnyskänkel funkar inte heller. Det är ingen vits att vara hård emot den här hästen.
Envis är jag, men jag tycker inte man ska förstöra tilliten genom att vara för hård.
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

tinna.m

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 15 feb-12 kl 00:25 »
Tittade på Monty Roberts på Flyinge för några år sen. Häst som inte ville gå på transporten. Han gick med hästen mot transporten, vände och gick tillbaks, vände mot transporten , gick två meter längre än förra gången, vände, ... helt plötsligt var de på transporten, vände i den(mellanväggen borttagen) gick ur, vände, gick på...
Två steg fram, ett tillbaks  ;) det går frammåt totalt sett iaf.
Skrämma och slå skulle jag INTE syssla med.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 15 feb-12 kl 01:20 »
Fryser han fast även när han rids själv (alltså inga andra i närheten)?

//Lina

Mimmla

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 15 feb-12 kl 01:32 »
Tittade på Monty Roberts på Flyinge för några år sen. Häst som inte ville gå på transporten. Han gick med hästen mot transporten, vände och gick tillbaks, vände mot transporten , gick två meter längre än förra gången, vände, ... helt plötsligt var de på transporten, vände i den(mellanväggen borttagen) gick ur, vände, gick på...
Två steg fram, ett tillbaks  ;) det går frammåt totalt sett iaf.
Skrämma och slå skulle jag INTE syssla med.

Jo den metoden har jag kört många gånger på hästar just vid lastning eller andra läskigheter.
Men svårt att applicera den teorin på uteritter :S

Mimmla

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 15 feb-12 kl 01:37 »
Fryser han fast även när han rids själv (alltså inga andra i närheten)?

Vi har inte kommit så långt än.
Jag tänkte att jag ska testa imorgon om tillfälle ges.
Frågan är vad jag gör om problem återstår när man står där själv i skogen.
Man vill ju helst inte kliva av, för då vinner han. Och hårdare än vad jag är tänker jag inte bli.

Det som är lite obehagligt just nu är att det stryker varg runt husen precis där. Då vill man helst inte sitta på en fastfrusen häst ute i skogen :S

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 15 feb-12 kl 01:51 »
Ridbana?
//Lina

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 15 feb-12 kl 09:33 »
Jag tror absolut att du till viss del ska börja från början. Om du är rädd för att hoppa upp ute i skogen och "förlora" striden.... gör det då inte till en strid. Gör bara sånt som du vet att det funkar ett tag. Promenera ut i skogen och bara sitt upp.... sen sitter du av igen. Begär inte mer än du vet att han klarar av uppgiften och du får som du vill. Sedan hoppar du av igen och går en bit.... gör om samma sak igen osv. När du promemerar med honom, passa på att öva på andra saker..... backa, gå på volt, stanna. Gör honom lite trött i skallen innan du börjar försöka rida honom. JA... det är ju en ide..... gå ut på promenad med en massa övningar, så att han blir trött. Sedan går du hem och försöker rida iväg :)

Även jag har ridit alldeles för många hästar som är vana att ALLTID galopper på samma ställe... alltid gå samma runda, alltid ha bråttom hem osv. Tröttsamt :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kira

• Småland
« Svar #27 skrivet: 15 feb-12 kl 11:27 »

Mimmla, istället för att ge en massa råd vill jag hjälpa dig genom att ställa lite frågor, hoppas det är ok?

Hur gick det här till, vad hände? Markarbetet fungerar bra säger du , vad gör du då? Longerar, promenerar, löstränar i paddock? Hur fortsatte du sedan och vad var det som hände? Hur mycket red du hästen innan problemet uppstod? Vill den inte lämna gården eller vill den inte gå framåt? J

Mimmla

• Västmanland
« Svar #28 skrivet: 15 feb-12 kl 12:19 »
Ridbana?

En sån ordentlig har vi inte, bara en lagom stor hage plus en rundel av stolpar och tråd.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 15 feb-12 kl 12:22 »
Jag tror absolut att du till viss del ska börja från början. Om du är rädd för att hoppa upp ute i skogen och "förlora" striden.... gör det då inte till en strid. Gör bara sånt som du vet att det funkar ett tag. Promenera ut i skogen och bara sitt upp.... sen sitter du av igen. Begär inte mer än du vet att han klarar av uppgiften och du får som du vill. Sedan hoppar du av igen och går en bit.... gör om samma sak igen osv. När du promemerar med honom, passa på att öva på andra saker..... backa, gå på volt, stanna. Gör honom lite trött i skallen innan du börjar försöka rida honom. JA... det är ju en ide..... gå ut på promenad med en massa övningar, så att han blir trött. Sedan går du hem och försöker rida iväg :)

Även jag har ridit alldeles för många hästar som är vana att ALLTID galopper på samma ställe... alltid gå samma runda, alltid ha bråttom hem osv. Tröttsamt :-X

Ah så kan jag ju göra. Får väl ta ut honom i skogen och göra bara det jag är absolut säker på att han klarar. Inte begära ett uns mer förens han är trygg i skogen också.

Jag jag blir vansinnig på folk som rider samma hela tiden med sina hästar, de befäster en vana som är helt onödig :S
Alltid samma äng, samma väg samma backe. Så tröttsamt!

Mimmla

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 15 feb-12 kl 12:27 »
Mimmla, istället för att ge en massa råd vill jag hjälpa dig genom att ställa lite frågor, hoppas det är ok?

Hur gick det här till, vad hände? Markarbetet fungerar bra säger du , vad gör du då? Longerar, promenerar, löstränar i paddock? Hur fortsatte du sedan och vad var det som hände? Hur mycket red du hästen innan problemet uppstod? Vill den inte lämna gården eller vill den inte gå framåt? J

Absolut, behöver någon som tänker utanför min låda :P

Jag hade ridit honom i volten som har staket runt, inga problem alls. Men med ägaren i närheten.
Så fort jag skulle iväg en bit i hagen som fungerar som paddock så var det tvärnit. Han vill ha henne med.
Longerar och löstränar och promenerar gör ägaren mest, jag har gjort det ett par gånger. Jag har arbetat honom tills han började lita på mig men inte varje dag, är bara där en till två gånger i veckan.
Jag har befäst hjälper och skänklar i några timmar innan detta hände. Alltså ridit honom, men då har ägaren varit med vid sidan av.
När hon är med, inga problem. Han lyssnar på alla hjälper och skänklar och är otroligt lyhörd. Men han vill helt enkelt inte gå ifrån henne, vill inte lämna sin flock.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 15 feb-12 kl 17:45 »
Tjoho vad glad jag är nu :D
Jag lyckades få väck låsningen!!
Nu är det framåt i önskad fart med lite testning ist, helt underbart!

Jag bytte plats, och testade att hoppa av och på så fort han ställde sig. Och vips var det väck ^^
Plus ett öppet fält utan staket! Han testade ett par gånger att ställa sig men då fick jag vändning på honom och då släppte låsningen igen.
Skönt att man inte är helt förtappad efter alla år på hästryggen iaf :P

Kira

• Småland
« Svar #32 skrivet: 15 feb-12 kl 19:13 »
Tjoho vad glad jag är nu :D
Jag lyckades få väck låsningen!!
Nu är det framåt i önskad fart med lite testning ist, helt underbart!

Jag bytte plats, och testade att hoppa av och på så fort han ställde sig. Och vips var det väck ^^
Plus ett öppet fält utan staket! Han testade ett par gånger att ställa sig men då fick jag vändning på honom och då släppte låsningen igen.
Skönt att man inte är helt förtappad efter alla år på hästryggen iaf :P
Kul att det funkar med honom :)
Du tänkte utanför lådan alldeles själv ;D

Mimmla

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 15 feb-12 kl 19:51 »
Kul att det funkar med honom :)
Du tänkte utanför lådan alldeles själv ;D

Hah låsningen i min hjärna kanske släppte när jag fick lite tips ^^
Men som sagt, en av de mest orädda hästar jag stött på.
Och så smart, så förbaskat smart. Vore enklare om han betedde sig som ett bytesdjur :P

Kira

• Småland
« Svar #34 skrivet: 15 feb-12 kl 20:24 »
Hah låsningen i min hjärna kanske släppte när jag fick lite tips ^^
Men som sagt, en av de mest orädda hästar jag stött på.
Och så smart, så förbaskat smart. Vore enklare om han betedde sig som ett bytesdjur :P
Vi har en fantastisk smart dam här. I början då vi precis köpt henne krånglade hon till och från med lastningen, tills vi kom på att det bara var att gå fram till rampen lägga grimskaftet över halsen och låta henne gå in själv. Aldrig några problem sen, vi har en självlastande häst ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 15 feb-12 kl 20:42 »
Jag blir alldeles lycklig jag oxå ;D TJOHO!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mimmla

• Västmanland
« Svar #36 skrivet: 15 feb-12 kl 20:51 »
Vi har en fantastisk smart dam här. I början då vi precis köpt henne krånglade hon till och från med lastningen, tills vi kom på att det bara var att gå fram till rampen lägga grimskaftet över halsen och låta henne gå in själv. Aldrig några problem sen, vi har en självlastande häst ;D

Haha jaaa det borde du ju förstå, man vill ju inte trängas ;)
Måste berätta om en häst som fanns på en gård på island!
Han hade insett att det fanns god mat på gräsmattan framför huset, då det var planterat gräs där.
Det han gjorde för att smita var att lägga sig på sidan, och hasa sig ut!
Under elstängslet!
Jag har aldrig sett något liknande, han var också otroligt smart och envis. Och det gick inte bara att plocka med honom i pannluggen eller så, man var tvungen att släpa honom i grimman. Annars gick han inte en meter, och så fort han var tillbaka i hagen. Så hasade han ut igen :P
En gång rymde han genom gödselhögen ut också när han var i stallet :P

Mimmla

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 15 feb-12 kl 20:51 »
Jag blir alldeles lycklig jag oxå ;D TJOHO!

Hihi ^^

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #38 skrivet: 16 feb-12 kl 22:55 »
Behöver lite hjälp!

Jag har påbörjat inridning av en femåring.
Allt går toppen och han är orädd och mycket smart. Kanske lite för smart!

När jag sitter på honom och han inte har någon "draghjälp" av ledsagare så kan han helt enkelt blåvägra att gå!
Han är totalt orädd för pisken, reagerar knappt på skänkel och bara fryser på stället.
Jag har försökt allt, och det enda som hjälper är draghjälp :S

Har aldrig varit med om något likande, och jag har varit i kontakt med otaliga unghästar.
Just det att han är så väldigt orädd ställer ju till problem.

Vi har ingen äldre häst att tillgå för uteritter heller dessvärre så där ligger mitt stora problem.
Det hade ju annars säkert funkat. Att markjobba honom bort och rida hem känns inte heller som ett alternativ då jag inte vill lägga an vanan att hem går bra men bort dåligt.

Lite tips uppskattas!

Skönt att det har släppt!

Annars är det ju så att på en så färsk häst så börjar man med att tömköra ute, så att hästen får vänja sig vid att gå först och ta drivning bakifrån innan man börjar sitta upp och göra samma sak.
När man sitter upp och ska rida utan draghjälp så kan det också vara till god hjälp att ha en medhjälpare med som kan hjälpa till med drivning (går bakom hästen). Det bör man också ha första gångerna på bana tills framåtdrivande hjälper börjar sitta, det är fullt tillräckligt med att hästen faktiskt har en tyngd på ryggen.

Att med plastpåsar och dyl. skrämma en häst som inte förstår skänkeln är ju bara dumheter. Då får man ju vara glad att det är en häst med coolare temprament som blir utsatt, för en häst med mer nervig mentalitet kan det sluta i en ordentlig olycka.

Körven

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 17 feb-12 kl 11:29 »
Det verkar vara bristande komunikation mellan häst o tränare,samt önskan att uppnå ett snabbt resultat.Det är rent psykologiskt lite snopet att åtagit sig inridning om man inte är riktigt hemma på området.Det framkallar oftast felaktiga vibbar hos tränaren som åter speglar sig på hästen.
Det är som många här har skrivit tidigare,starta om med markarbete och tömmkörning.Sedan kan du ta med hästen i grimma och långt grimmskaft och gå ut och gå med hästen,för att bygga upp förtroendet mellan er.
Sedan så är en välfyld ficka med hästgodis bra att ha,men man måste skilja på muta och belöning.
Att sitta och banka med skänkel eller slå med ridspöet,är det sämsata tänkbara,hästen blir bara ännu mer avogt instäld till att ha dig på ryggen.Det kan resultera i att hästen gör en tjurrusning och kastar av dig,har den lärt sig det så kommer det att bli marigt att få fason på hästen.
Visst fins det trixs att ta till när hästen stönar sig och inte vill gå framåt,man stoppar in pekfingret i örat på den och killar och irriterar den,men så fort den visar minsta tendens att gå så måste fingret tas ut fort som fan.Men det fodras att du har koll på läget,annars så  kan det sluta illa.

Jag var med om en dam som hade ett liknande problem med sin häst,när jag frågade hur mycket tid hon ängnade åt hästen för utom ridningen, så var det väldigt mycke enligt henne,det är säkert en halvtimma sa hon.
Tid är en bristvara även i stallet,har man inte tid med hästen så borde man  nog ställa sitt hästägande under ett mycket moget övervägande.
Annars så är jag inte motståndare till att många försöker sig på att rida in sin häst på egen hand.Jag har köpt många fina och billiga hästar på det sättet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser