Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inridning av Islandshäst!  (läst 15709 gånger)

Mimmla

• Västmanland
Inridning av Islandshäst!
« skrivet: 14 feb-12 kl 02:19 »
Behöver lite hjälp!

Jag har påbörjat inridning av en femåring.
Allt går toppen och han är orädd och mycket smart. Kanske lite för smart!

När jag sitter på honom och han inte har någon "draghjälp" av ledsagare så kan han helt enkelt blåvägra att gå!
Han är totalt orädd för pisken, reagerar knappt på skänkel och bara fryser på stället.
Jag har försökt allt, och det enda som hjälper är draghjälp :S

Har aldrig varit med om något likande, och jag har varit i kontakt med otaliga unghästar.
Just det att han är så väldigt orädd ställer ju till problem.

Vi har ingen äldre häst att tillgå för uteritter heller dessvärre så där ligger mitt stora problem.
Det hade ju annars säkert funkat. Att markjobba honom bort och rida hem känns inte heller som ett alternativ då jag inte vill lägga an vanan att hem går bra men bort dåligt.

Lite tips uppskattas!
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Inridning av Islandshäst!
« Svar #1 skrivet: 14 feb-12 kl 08:57 »
Är du säker på att han förstår skänkeln? Han kanske är osäker på vad du menar.
Har du testat att tömköra, då manövrerar du bakom honom och han är tvungen att gå frammåt på egen hand. Perfekt läge att lägga till kommandon som du sen kan förstärka skänklarna med.

Vissa djur kräver enorm posetivförstärkning för varje litet framsteg, kanske han är en sådan du måste lovorda för varje steg?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-12 kl 09:05 »
Hästen är ju istadig, det är inte samma sak som orädd.

Det där kommer du ha väldigt svårt att rå på på egen hand och utan erfarenhet. Tvärtom, det blir ofta en ond cirkel istället.

Lämna hästen till proffs.

Det kommer att gå att jobba bort, men han kommer förmodligen alltid att ha en liten inåtvändhet kvar. Men det blir häst av honom med.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-12 kl 10:18 »
min häst va likadan när jag red in honom som 3-åring. Plötsligt så bara stannade han & stod sen bom fast, höll säkert på 20 min för att få honom att gå, tänkte att jag inte skulle ge mig,. men sen så fort han stannade så va det bara att hoppa av och leda honom några steg sen gick det att hoppa upp och rida igen. kom på att det nog va bättre att göra så i stället för att bli arg o bråka med honom & riskera att fördärva nåt. Efter några veckor så stannade han inte alls så längre & om han stannade så va det mkt lättare att få igång han igen.
vet inte ifall det kan vara nåt unghästbeteende typ att det bara låser sig i skallen ibland.
lycka till!
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #4 skrivet: 14 feb-12 kl 10:40 »
Har du testat att bara sitta kvar, slappna av, andas lugnt, inte driva alls och helt enkelt vänta ut honom? Har en känsla av att det kan ta låååång tid första gången.

Om han bestämmer sig för att testa att stå still och se om du ger upp så kan det ju hjälpa att inte ge upp, bara vänta tills han tröttnar och tar något steg framåt. Och när han väl går framåt så kanske "ridturen" ska vara klar för den gången. Så att han kopplar att han går framåt med något positivt. Nästa gång krävs fler steg innan ni bryter, osv.

Och om det är så att han blir stressad när han är ensam utan en annan häst och låser sig så kanske han bara behöver känna en lugn ryttare och få stå still och slappna av utan krav innan han är redo att gå framåt?

Det känns dumt att tvinga en häst och bråka hårt med den precis i början av inridningen, det kan bli så fel. Bättre att lirka sig fram med hästpsykologi.

Bara några tankar...

Kira

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 11:14 »
Vi hade en unghäst som gjorde likadant så jag promenerade iväg med honom och red hem. Att vara ute och gå med en unghäst är väldigt stimulerande för den. Varierar man sina utflykter kommer den att tycka att det är spännande att få följa med ut. Sen satte jag kompisen på hästen och promenerade hemifrån tillsammans med dem och så småningom, en dag bara gick han fram som inget hade hänt :)
Synd att du inte har möjlighet till draghjälp, en äldre häst med på ridturerna första månaderna gör susen.
Inridning av hästar måste få ta tid, ibland kan man vänta ut dem, pausa några veckor, han kanske inte är riktigt mogen?

Mimmla

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-12 kl 12:20 »
Är du säker på att han förstår skänkeln? Han kanske är osäker på vad du menar.
Har du testat att tömköra, då manövrerar du bakom honom och han är tvungen att gå frammåt på egen hand. Perfekt läge att lägga till kommandon som du sen kan förstärka skänklarna med.

Vissa djur kräver enorm posetivförstärkning för varje litet framsteg, kanske han är en sådan du måste lovorda för varje steg?

Jadå, han är både tömkörd och longerad.
Han har blivit jobbad från marken ett bra tag av ägaren.

Om du bara visste vad jag förstärker :P
Och det lustiga är att han verkligen lyssnar på berömmet men envis som en röd gris är han :P

Mimmla

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 14 feb-12 kl 12:22 »
Hästen är ju istadig, det är inte samma sak som orädd.

Det där kommer du ha väldigt svårt att rå på på egen hand och utan erfarenhet. Tvärtom, det blir ofta en ond cirkel istället.

Lämna hästen till proffs.

Det kommer att gå att jobba bort, men han kommer förmodligen alltid att ha en liten inåtvändhet kvar. Men det blir häst av honom med.

Ostadig är han inte kan jag säga.
I så fall skulle problemet märkas när han har någon framför också, men icke.

Jag råkar ju ha jobbat med islandshästar, på island ifs.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-12 kl 12:24 »
min häst va likadan när jag red in honom som 3-åring. Plötsligt så bara stannade han & stod sen bom fast, höll säkert på 20 min för att få honom att gå, tänkte att jag inte skulle ge mig,. men sen så fort han stannade så va det bara att hoppa av och leda honom några steg sen gick det att hoppa upp och rida igen. kom på att det nog va bättre att göra så i stället för att bli arg o bråka med honom & riskera att fördärva nåt. Efter några veckor så stannade han inte alls så längre & om han stannade så va det mkt lättare att få igång han igen.
vet inte ifall det kan vara nåt unghästbeteende typ att det bara låser sig i skallen ibland.
lycka till!

Jag tror mycket av det han gör är att han vill ha tryggheten från sin ägare och den andra hästen han står med.
Så när man väl jobbar bort ifrån dem så är det tvärnit.
Det märks på honom att det är ren envishet, han stannar och kollar efter dem bakåt och när de inte är där så går han inte en meter, om man inte vänder på steken.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-12 kl 12:27 »
Har du testat att bara sitta kvar, slappna av, andas lugnt, inte driva alls och helt enkelt vänta ut honom? Har en känsla av att det kan ta låååång tid första gången.

Om han bestämmer sig för att testa att stå still och se om du ger upp så kan det ju hjälpa att inte ge upp, bara vänta tills han tröttnar och tar något steg framåt. Och när han väl går framåt så kanske "ridturen" ska vara klar för den gången. Så att han kopplar att han går framåt med något positivt. Nästa gång krävs fler steg innan ni bryter, osv.

Och om det är så att han blir stressad när han är ensam utan en annan häst och låser sig så kanske han bara behöver känna en lugn ryttare och få stå still och slappna av utan krav innan han är redo att gå framåt?

Det känns dumt att tvinga en häst och bråka hårt med den precis i början av inridningen, det kan bli så fel. Bättre att lirka sig fram med hästpsykologi.

Bara några tankar...

Japp det har jag, ägnade galet lång tid åt just det förra gången. Men nix, ägaren fick komma och gå framför efter jag vet inte hur lång tid.

Det är så jag har jobbat med honom, att jag avbryter så fort det blir rätt.

Förra gången jag var där och jobbade så red vi bara i hagen intill den andra hästen, men han vill liksom vara precis vid den andra.
Och den går tyvärr inte ha med för den är en riktig buse som bits.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 14 feb-12 kl 12:30 »
Vi hade en unghäst som gjorde likadant så jag promenerade iväg med honom och red hem. Att vara ute och gå med en unghäst är väldigt stimulerande för den. Varierar man sina utflykter kommer den att tycka att det är spännande att få följa med ut. Sen satte jag kompisen på hästen och promenerade hemifrån tillsammans med dem och så småningom, en dag bara gick han fram som inget hade hänt :)
Synd att du inte har möjlighet till draghjälp, en äldre häst med på ridturerna första månaderna gör susen.
Inridning av hästar måste få ta tid, ibland kan man vänta ut dem, pausa några veckor, han kanske inte är riktigt mogen?

Jag har sagt åt hans ägare att promenera med honom när jag inte är där, och det gör hon.
Det går utmärkt att leda hästen, men jag misstänker att problemet ligger i att han är så van att ha någon som går framför så han förstår inte vad han ska göra när det är bara han och jag.

Mogen tror jag att han är, jag har jobbat med ett antal unghästar och den här är bland dem mest mogna psykiskt.
Han är som en liten farbror ^^

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-12 kl 12:30 »
Jag skrev inte ostadig utan ISTADIG, en häst som fryser fast och i synnerhet under påmaning. Kan verka okänslig, men i själva verket är överkänslig, till den grad att den inte klarar av att hantera det utan det blir total blackout, du kan slå dig trött på den om du vill ( nu sa jag inte att du skulle) men den rör sig ändå inte. Inte förran den utsätts för direkt livsfara, har hört talas om gamla "hästkarlar" som tex tänt en eld under hästen, hälla kolsyrat vatten i örat har jag också hört ska funka  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mimmla

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-12 kl 17:07 »
Jag skrev inte ostadig utan ISTADIG, en häst som fryser fast och i synnerhet under påmaning. Kan verka okänslig, men i själva verket är överkänslig, till den grad att den inte klarar av att hantera det utan det blir total blackout, du kan slå dig trött på den om du vill ( nu sa jag inte att du skulle) men den rör sig ändå inte. Inte förran den utsätts för direkt livsfara, har hört talas om gamla "hästkarlar" som tex tänt en eld under hästen, hälla kolsyrat vatten i örat har jag också hört ska funka  :P

Ja men istadig betyder ju just det jag säger, envis. Han vill helst enkelt inte.
Och black out har han inte, han tittar och lyssnar och ger respons på allt förutom det man ber om. Alltså helt vrång.
Det vi skulle behöva är en draghäst, men det har vi inte tillgång till.
Och jag tror det inte är bra att förstärka problemet genom att ägaren går framför. När man väl får fart på honom och man får honom att tänka på att jobba istället så är problemet som bortblåst.
Det är just det, från ägaren eller bort från den andra hästen han inte vill gå helt enkelt.
Och jag har testat alla knep som jag kan komma på.

Och som sagt helt novis är jag inte.
Han är smart helt enkelt, han vet att han är stor och att han inte behöver gå fram om han inte absolut måste eller har lust.

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 14 feb-12 kl 17:55 »
Varför stannar han? Förstår han inte skänkeln eller vill han inte lämna gården (sin flock)? Eller testar han dig? Vad är historien bakom, är han ny hos dig, varför rider du in honom som 5-åring?

Mimmla

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 14 feb-12 kl 22:57 »
Varför stannar han? Förstår han inte skänkeln eller vill han inte lämna gården (sin flock)? Eller testar han dig? Vad är historien bakom, är han ny hos dig, varför rider du in honom som 5-åring?

Ja det är det som är frågan.
Han förstår skänkeln och alla hjälper. Han vill helst inte lämna flocken, och han testar mig absolut.
Jag rider in honom åt en tjej som behöver hjälp.
Och 5 år är en perfekt ålder att rida in en markarbetad islandshäst.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 14 feb-12 kl 23:03 »
Ja 5år är perfekt .
Kanske ägaren måste upp o rida in detta moment själv då han verkar lita på henne.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 14 feb-12 kl 23:25 »
Det är bara att vackert hoppa av och bygga relation med hästen ;) Han går fram när ägaren är med och när någon annan ur flocken är med. Det är till att lära sig utav det.

Att jobba med hästen från marken är inget nerköp. Å inte behöver du vänja honom vid att alltid gå bort och rida hem. Gör lite olika vet jag. Gå en bit, rid en bit, gå en bit..... och kanske alltid avsluta ridturen med att promenera hem istället. Han verkar vara en klok häst..... man kan ju inte acceptera vilken ledare som helst heller ;D

Tips för envetna hästar som vägrar gå fram... vänd ekipaget och backa den dit du vill..... ibland går det ::) Detta rekomenderar jag inte i detta fallet, utan när det gäller andra tjuriga.... oftast madammer >:D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mimmla

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 15 feb-12 kl 00:03 »
Ja 5år är perfekt .
Kanske ägaren måste upp o rida in detta moment själv då han verkar lita på henne.

Jo det vore toppen om det gick, dessvärre är han inte musklad nog att bära hennes kvarvarande babyvikt :P

lasseplysch

• Hälsingland
    • Sideburn Brewery
« Svar #18 skrivet: 15 feb-12 kl 00:05 »
Skulle jag sitta på denna häst skulle jag prova med att sätta en plastpåse på spöet, en som prasslar riktigt, och vifta med det så du "skrämmer" han, inte piska honom med det. Hästar är ju flyktdjur också, så jag kan garantera att han blir paff. Vifta med den så han blir rädd, då går han. Funkar inte det, om han är så istadig som du tror han är kan du också skänkla, skänkla, skänkla och skänkla tills han inte får någon luft och minsta tendens till att han börja gå så slutar du skänkla. Första gången du gör det kan det ta lite tid, men ge inte upp, tägen vinner, så om det så ska ta 10 min så får det göra det. Fortsätt, utan uppehåll, tills han går! Ett sto som jag tränat slog mot spö och skänkeln, så jag fick henne inte en meter utan hon bara sparkade bakut. Men om jag gör "ponnyskänkeln" så går hon, då går hon fint några minuter och sen stannar hon och slår, då kör jag "ponnyskänkeln" igen och då går hon. Det gäller att vara envisare än hästen!

Lycka till!

Mimmla

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 15 feb-12 kl 00:07 »
Det är bara att vackert hoppa av och bygga relation med hästen ;) Han går fram när ägaren är med och när någon annan ur flocken är med. Det är till att lära sig utav det.

Att jobba med hästen från marken är inget nerköp. Å inte behöver du vänja honom vid att alltid gå bort och rida hem. Gör lite olika vet jag. Gå en bit, rid en bit, gå en bit..... och kanske alltid avsluta ridturen med att promenera hem istället. Han verkar vara en klok häst..... man kan ju inte acceptera vilken ledare som helst heller ;D

Tips för envetna hästar som vägrar gå fram... vänd ekipaget och backa den dit du vill..... ibland går det ::) Detta rekomenderar jag inte i detta fallet, utan när det gäller andra tjuriga.... oftast madammer >:D

Problemet är att jag bara är där, en två gånger i veckan.
Han litar fullt på mig på backen, han följer mig även utan ledhjälp. Han lystnar till vad jag säger och bjuder själv en hel del. Jag får arbeta hur jag vill med honom, ta överallt och ja han har tillit till mig helt enkelt. Jag får till och med stretcha honom, något han aldrig varit med om tidigare.

Ah jo det vore ju en ide ifs, att hoppa av och gå hemmåt också!
Jag har ridit på tok för många hästar som rusar hem av just den anledningen att folk ridit in dem på det sättet att gå bort och springa hem.
Och ja han är ruskigt smart, en av de smartaste jag stött på.

Haha jo det har jag testat förr på andra hästar, de blir sjukt förvirrade. För de får ju som de vill men ändå inte :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser