Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såld vara men ej hämtad. Kan jag göra vad jag vill?  (läst 1843 gånger)

Xoot

• Gäst
Såld vara men ej hämtad. Kan jag göra vad jag vill?
« skrivet: 13 feb-12 kl 20:27 »
Vad säger lagen?

Sålde för ett tag sen ett föremål. Allting är muntligt. Skulle få betalt. Detta förhalades in i det sista.
Slutligen fick jag betalt. Några dagar max en vecka skulle föremålet få stanna kvar innan det hämtas.
Nu har en vecka rullat igenom. Personen är inte kontaktbar längre.
Jag vill omgående ha bort föremålet och är inte besvärad av att sätta ut ännu en annons men är det rätt?
Tänker avvakta tills på Fredag annars lastar jag skiten och kör till tippen.
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 21:15 av Xoot »

Paradisgården

• Västergötland
SV: Såld vara men ej hämtad. Kan jag göra vad jag vill?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-12 kl 20:34 »
Det kan väl inte vara fel att sälja det till någon annan och lämna tillbaka förra köparens pengar om den hör av sig?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 feb-12 kl 20:37 »
Märklig sitution, kanske har det hänt köparen något, som gör att han inte kunnat varken kontakta dig eller hämta varan, tycker du gör rätt i att avvakta lite..

_PoLo_

• -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-12 kl 20:38 »
Jag har för mig att du har rätt att sälja varan på nytt, och får du då ett sämre pris än vad du fick vid första affären så har du rätt att behålla mellanskillnaden från första köparens pengar, dock så kanske det krävs att du skickar ett mail åt första köparen där du skriver att hör jag inte av dig eller/och varan är hämtad före XX/X (sätt en skälig tid här) så kommer jag att bjuda ut varan på nytt och sälja den till någon annan.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 13 feb-12 kl 20:39 »
Det beror på vad det är för pryl, en hembränningsapparat t.ex. är man ju inte så glad att behålla längre än nödvändigt efter att man annonserat om den  ;D

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 13 feb-12 kl 20:47 »
Du har enl 55§ KöpL rätt att häva köpet eftersom köparen inte medverkar, men får du inte tag på honom så är det ju inte lätt... Ska man dra det i långbänk så skulle du även kunna kräva ersättning för den skada du lidit av att han inte hämtat varan (57§ KöpL) Du får däremot inte häva avtalet utan att meddela köparen, och här verkar det ju infinna sig ett moment 22;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Radar, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser