Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon dvärgkochin som värper ?  (läst 5444 gånger)

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
Finns det någon dvärgkochin som värper ?
« skrivet: 11 feb-12 kl 12:08 »
Ni som har dvärgkochin, har era hönor börjat värpa än ?

Jag vet att höns ska ha si årliga "vila", men nu tycker jag att dom borde börja snart.
Har två hönor som slutade värpa i oktober och sen har jag två ughönor födda  midsommar.

Kan det vara p.g.a. kylan dom inte vill värpa eller?

Våra dvärgsilke värper och har gjort det i ett tag nu trots att dvärgkochin ska vara en bättre värphöna.

m.v.h. Simon

Dvärgtuppen

• Uppland
SV: Finns det någon dvärgkochin som värper ?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-12 kl 12:17 »
Jag har en dvärgkochin kläckt i juli och hon värper.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 11 feb-12 kl 13:07 »
Mina la nog sina sista ägg i september om jag minns rätt. Jag har inget extra ljus/lampa till dem i hönshuset så de har inte börjat att värpa än. Jag låter dem bestämma själva hur och när de ska värpa. Är lite klyven till det där med att förlänga säsongen. Har aldrig haft lyse under mina 10 år som hönsaägare. Hm, kanske man ska ändra sig?

Jag har dvärg kochins.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #3 skrivet: 11 feb-12 kl 14:38 »
Mina värpte bra för ca 1 månad sen, så dom samlade ägg och ruvade fram 7 kycklingar.
Men nu får jag ca 2 om dan av mina 7 hönor, men mina hedemora får varsit ägg varje dag.
Min första kompis som har kochin som värper för fullt och min andra kompis får inga ägg från sina hönor, så det är nog
beroende på värme, och lampa, för vi som får ägg har lampa och värme, den tredje har inget av det på åt sina.

Men nu samlar jag ägg och drar igång kläckaren snart.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 11 feb-12 kl 15:00 »
Mina värper inte heller, de slutade i oktober tror jag. Jag har inte heller extra ljus utan låter de börja när de tycker att det är dags.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

pytte

• -
« Svar #5 skrivet: 11 feb-12 kl 16:17 »
Bara någon eller några värper hos mig, och de värpte inte särskilt bra alls förra året.
Men jag gillar dom stark, de är så duktiga ruvare och mammor o:)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
« Svar #6 skrivet: 11 feb-12 kl 18:24 »
Jag menar inte att en dv. kochin är en värphöna, men dom ska tydligen värpa mer än dv. silke.

Jag vill inte tvinga på dom, dom är värd sin vila, men tyckte det vad konstigt att silkerna då börjat.

Jag har ingen extravärme, bara lampa på morgonen när vi ger dom mat.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 feb-12 kl 20:07 »
Mina dvärgkochin värper inte heller...Men det gör mina mellansilkes och dvärgkochin/silkeshönskorsningarna med..Korsningshönsen värper riktigt bra. Väntar med på att dvärgkochin ska börja värpa..Hur har det gått, har ni fått tag i nån dvärgsilkestupp?. Jag köpte ägg, och de ska kläckas om Måndag, om allt går som det ska..Hoppas på flera tuppar..

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 feb-12 kl 20:17 »
Syrran har en flock på tiotalet dvärgkochin och de värper inte ett skvatt under vintern. Tre-fyra av hönorna är unghönor som värpte ett par veckor i höstas innan de lade av igen. Mina Ölandshönor värper dock vintern igenom, det kommer ett par ägg per dag nu!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
« Svar #9 skrivet: 14 feb-12 kl 18:24 »
Jag såg idag innan vi åkte att en av dom fem hönorna kollade in värpredet, men det verkade inte då bli något.

Men nu när vi kom hem och lyste in med ficklampan så såg jag ett ägg och gick in direkt för att hämta det.
Det var tur att jag kollade ner på golvet när jag gick in för där låg det ännu ett ägg.

Så nu har då tydligen två börjat. I morgon är dom värda lite godis. :)

Tösen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 feb-12 kl 19:00 »
Mina 10 dvärgkochiner kläcktes i maj-juni och två av dem fortsatte värpa hela vintern ca var 4e dag utan extra ljus.. eller jag hade en svag värmelampa under den kallaste perioden men inget mer. Nu verkar de satt igång så smått och vi har fått 3 ägg om dagen nu i ett par dagar :)
Det blir vad du gör det till!

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 feb-12 kl 19:30 »
Min höna värper ca ett om dan..

Bulan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 feb-12 kl 17:58 »
Mina två dv kochin värper ca varannan dag iaf :) Även nu i vintertid. Är ca 1 år gamla.
Bulan

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser