Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad förvara i jordkällare??  (läst 27033 gånger)

Mimmla

• Västmanland
Vad förvara i jordkällare??
« skrivet: 10 feb-12 kl 19:53 »
Jag har blivit med hus, till min glädje finns det en jordkällare!
Jag som fd förortsunge har aldrig använt mig av liknande.
Så vad kan man förvara i den?

Jag har förstått att potatis, äpplen inlindade i papper och saft och sylt ska gå bra.

Men hur länge? Hur kallt blir det över vintern?

Vad finns det för mer saker jag kan göra iordning och ställa i jordkällaren.
Är väldigt pysslig och händig av mig så jag tar gärna tips om hur jag kan göra det mesta av min jordkällare :)
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

pyromanen

• Gäst
SV: Vad förvara i jordkällare??
« Svar #1 skrivet: 10 feb-12 kl 20:27 »
Finns en ny liten trevlig skrift om jordkällare som tagits fram i Jämtland. Rekommenderas! finns att beställa på Eldrimners hemsida.  Det står den handlar om jämtland och Tröndelag, men det allra mesta som står i den gäller jordskällare i allmänhet (oavsett var i landet).
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 20:31 av pyromanen »

Mimmla

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-12 kl 20:29 »
Vart får man tag på den??  :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 feb-12 kl 20:32 »
Eldrimners hemsida

stina j

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-12 kl 20:40 »
Du kan förvara dahliarötter över vintern om Du har, fucksia också tror jag men det får inte frysa. finns det sluss i källaren?

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 20:43 »
Beroende på temperatur över året, det mesta som man annars har i kylskåp.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 20:45 »
Jag har förstått att potatis, äpplen inlindade i papper och saft och sylt ska gå bra.
Potatis, saft, sylt går bra men ställer du in äpplen så ruttnar allt som kan ruttna pga etylengasen som äpplena avsöndrar.

Fråga mig inte hur jag vet det. :'(

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 feb-12 kl 20:57 »
Potatis, saft, sylt går bra men ställer du in äpplen så ruttnar allt som kan ruttna pga etylengasen som äpplena avsöndrar.

Jo, de säger det, men jag har alltid haft äpplen också där tillsammans med resten. Är du säker på att det berodde på äpplena?
Har några andra några erfarenheter av detta?

Mimmla

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 10 feb-12 kl 21:19 »
Du kan förvara dahliarötter över vintern om Du har, fucksia också tror jag men det får inte frysa. finns det sluss i källaren?

Jag har dessvärre inte varit in i källaren än, gick aldrig in där under visningen :S

Mimmla

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-12 kl 21:20 »
Beroende på temperatur över året, det mesta som man annars har i kylskåp.

Hur kallt blir det i en jordkällare när det är -20 i feb?

Mimmla

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-12 kl 21:21 »

Aha, det gör ju ifs så att all frukt och så mognar snabbare också.
Kanske får bli en källare utan äpplen då :S

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 10 feb-12 kl 21:23 »
Ja, äpplen är lite speciella att förvara. Men det brukar gå fint tillsammans med annat i jordkällaren, bara man är lite försiktig.

Bäst är om du har så bra ventilation i jordkällaren, att luft från jordkällaren kan stiga upp och ut. Gärna sätta på en liten isolerad skorsten högt. Den luften ersätts sedan med luft från den omgivande jorden, som är fuktig och frostfri. Luften inne i jordkällaren blir då alltså vintertid oftast varmare än luften ute, och därför fungerar skorstenen som ventil. Har man ett stensatt tak så fungerar hela taket som skorsten/ventil då varm luft stiger upp och ut.

Då kan du ha äpplena nära utloppet/taket så att etylengasen sugs ut direkt, och inte blandas med resten av luften i jordkällaren. Och/eller en liten avbalkning emellan äpplena och resten av jordkällaren. Har du bra ventilation i jordkällaren så kanske det inte behövs någon avbalkning. Är den inte så väl ventilerad kan du kanske inte alls ha äpplen in den.

Om du har flera olika äppelsorter så bör man till och med se till att ha de som mognar först närmast ventilen. Det är när de är goda och ätfärdiga som de ger av gasen. Och i alla fall inte blanda olika äppelsorter. Annars mognar alla äpplena samtidigt. Och du hinner inte äta upp dem.

Jag har en ventil uppe i taket längst från dörren. Och stensatt tak. Jag stänger till ventilen vintertid, men inte helt. Bara så att kall luft inte "rinner in". Äpplena har jag i lådor på en hylla på väggen nedanför ventilen. Allt annat förvarar jag så nära dörren som möjligt. Och tar först av det som är längst in. Verkar fungera bra.

Om jordkällaren fungerar korrekt vintertid så sipprar alltså varm luft ut genom taket. Och ersätts med varm luft från jorden under och runt omkring. Det är det som gör att det håller sig frostfritt. Någon meter ner i backen är det 5-6 grader året om. Om man har för mycket ventilation så riskerar man att det kommer in kall ute-luft istället för varm jord-luft.
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 21:30 av sɹǝpuɐ »

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 feb-12 kl 21:33 »
Ja, äpplen är lite speciella att förvara. Men det brukar gå fint tillsammans med annat i jordkällaren, bara man är lite försiktig.

Bäst är om du har så bra ventilation i jordkällaren, att luft från jordkällaren kan stiga upp och ut. Gärna sätta på en liten isolerad skorsten högt. Den luften ersätts sedan med luft från den omgivande jorden, som är fuktig och frostfri. Luften inne i jordkällaren blir då alltså vintertid oftast varmare än luften ute, och därför fungerar skorstenen som ventil. Har man ett stensatt tak så fungerar hela taket som skorsten/ventil då varm luft stiger upp och ut.

Då kan du ha äpplena nära utloppet/taket så att etylengasen sugs ut direkt, och inte blandas med resten av luften i jordkällaren. Och/eller en liten avbalkning emellan äpplena och resten av jordkällaren. Har du bra ventilation i jordkällaren så kanske det inte behövs någon avbalkning. Är den inte så väl ventilerad kan du kanske inte alls ha äpplen in den.

Om du har flera olika äppelsorter så bör man till och med se till att ha de som mognar först närmast ventilen. Det är när de är goda och ätfärdiga som de ger av gasen. Och i alla fall inte blanda olika äppelsorter. Annars mognar alla äpplena samtidigt. Och du hinner inte äta upp dem.

Jag har en ventil uppe i taket längst från dörren. Och stensatt tak. Jag stänger till ventilen vintertid, men inte helt. Bara så att kall luft inte "rinner in". Äpplena har jag i lådor på en hylla på väggen nedanför ventilen. Allt annat förvarar jag så nära dörren som möjligt. Och tar först av det som är längst in. Verkar fungera bra.

Om jordkällaren fungerar korrekt vintertid så sipprar alltså varm luft ut genom taket. Och ersätts med varm luft från jorden under och runt omkring. Det är det som gör att det håller sig frostfritt. Någon meter ner i backen är det 5-6 grader året om. Om man har för mycket ventilation så riskerar man att det kommer in kall ute-luft istället för varm jord-luft.

Placeringen i förhållande till ventilationen är alltså grejen. Så klart..

Mimmla

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 feb-12 kl 21:35 »
Hm jag måste undersöka saken närmare när vi flyttar in, det växer nämligen en förnämlig syren berså ovanpå jordkällaren också.

Några mer tips på vad jag kan stoppa in i källaren??
Jag vill gärna förvara saker man kan spara pengar på under året. Så man slipper springa till affären utan har det hemma ist :)

Hur är det med potatis, går all potatis att vinterförvara?

Kan man grodda potatis i jordkällaren??

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 feb-12 kl 21:37 »
Hur kallt blir det i en jordkällare när det är -20 i feb?

Beror på hur den är byggd. Mät temperaturen över ett år och "lär känna källaren", dess brister och fördelar.

karsan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 10 feb-12 kl 21:37 »
Det varierar nog en del mellan jordkällare hur kallt det blir när det är -20 ute.  För att inte tala om att det kan bero på hur tjockt med snö det ligger ovanpå.  Vi har en jordkällare vid sommarstugan, den är nog byggd på 1970-talet. Vi har haft stället i 30 år, är inte där på hela vintern rätt ofta.  Brukar ha en del grejer, typ öl och läsk kvar över vintern.  Det har hänt en eller två gånger att vi har möts av sönderfrysta flaskor vid första vårbesöket.

Om jag var ni skulle jag sätta in termometer, förresten kanske flera på olika ställen i källaren,  och ha koll på temperaturen.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 feb-12 kl 21:42 »

Kan man grodda potatis i jordkällaren??

Nja, inte så bra eftersom den är mörk. Groddarna blir sådär långa, rangliga och ömtåliga då.
Fast jag har aldrig groddat några potatis. Bara att sätta, de växer ändå. Farfar hade sättpotatisen i en hög ute bara ett tag för att det skulle dra igång, men det är inte nödvändigt, de växer ändå.

fräsen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 feb-12 kl 21:48 »
Jag förvarar potatis, morötter, rödbetor och lök (gul/röd) hela vintern i jordkällaren.
Morötterna är fortfarande nu i feb så fasta o fina att vi äter dom råa.
Äpplen brukar vi inte ha så många, de räcker till november/december kanske, men jag har inte märkt någon påverkan på övrigt i källaren på den tiden iaf.
Min källare är väldigt fuktig så jag har en torrboll stående.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 10 feb-12 kl 21:50 »
Det varierar nog en del mellan jordkällare hur kallt det blir när det är -20 ute.  För att inte tala om att det kan bero på hur tjockt med snö det ligger ovanpå.  Vi har en jordkällare vid sommarstugan, den är nog byggd på 1970-talet. Vi har haft stället i 30 år, är inte där på hela vintern rätt ofta.  Brukar ha en del grejer, typ öl och läsk kvar över vintern.  Det har hänt en eller två gånger att vi har möts av sönderfrysta flaskor vid första vårbesöket.

Om jag var ni skulle jag sätta in termometer, förresten kanske flera på olika ställen i källaren,  och ha koll på temperaturen.

Ja termometer kan nog vara smart!
Jag är bara otålig och vill sätta igång med den direkt ^^

Mimmla

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 10 feb-12 kl 21:52 »
Nja, inte så bra eftersom den är mörk. Groddarna blir sådär långa, rangliga och ömtåliga då.
Fast jag har aldrig groddat några potatis. Bara att sätta, de växer ändå. Farfar hade sättpotatisen i en hög ute bara ett tag för att det skulle dra igång, men det är inte nödvändigt, de växer ändå.

Fast det tar väl längre tid?
Funkar väl inte så bra med tex midsommarpotatis?

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser