Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man ett snabbt lån?  (läst 3545 gånger)

Morotsmarmelad

• -
Hur får man ett snabbt lån?
« skrivet: 08 feb-12 kl 15:31 »
Hej

Jag ska köpa hus och har ett lånelöfte från banken (Nordea) sedan 2 månader tillbaka. När jag fick lånelöftet så sa personen att jag ska kontakta banken och boka tid några dagar innan vi ska skriva på kontraktet.

Nu ska personen jag ska köpa huset av flyga från England på måndag för att skriva kontrakt med mig och jag ringde och skulle beställa en tid för att jag ska få lånesamtalet någon dag nästa vecka. Idag när jag ringde för att boka en tid under nästa vecka så sa banken att det absolut inte går att ordna ett lån under så kort tid. Det skulle ta minst 3 veckor att få till det.

Jag ska låna 140 000 kr och lägger 150 000 kr själv. Så nu står jag här, skitförbannad på banken, jag har ingen aning om vem jag pratade med i telefon och personen som ska komma till Sverige för att sälja huset till mig kan inte stanna i en månad för att jag ska vänta på mitt lån. (hon vill inte ge fullmakt till någon).

Nu behöver jag låna 140 000 kr som jag kan få tillgång till på måndag. 140 000 kr är 75% av taxeringsvärdet på huset. Jag har fast anställning, 27 000 kr i lön brutto och endast ett CSN-lån på 150 000 kr sen innan. Snälla ge mig tips.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Hur får man ett snabbt lån?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-12 kl 15:33 »
Ring och hota med att byta bank!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-12 kl 15:35 »
Byt bank. Det är inga stora summor som lånas.
Fjäderfän och kaniner

ClaesMotKlass

• -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-12 kl 15:40 »
När jag skulle köpa hus fick jag tid  på min bank 14 dar senare. Jag vände mig då till länsparbanken vars mäklare sålde och fick lån direkt.
alternativ light

4-ever

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 feb-12 kl 15:48 »
Byt bank!!!
Det ska de fanken kunna få till snabbt och lätt.
Har inte själv ngn erfaranhet av dem men SBAB är väl snabba och lätta att ha att göra med?
Med tanke på kontant insatsen så bör det ju inte vara problem på någon bank. (men uppenbarligen är det ju vissa som ska vara besvärliga)
Handelsbanken har jag själv, och där har ALDRIG varit sådana problem.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-12 kl 15:48 »
som andra skriver, byt bank, eller så tar du i allafall lånet på en annan bank.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Morotsmarmelad

• -
« Svar #6 skrivet: 08 feb-12 kl 16:07 »
Tack alla!

Nu har jag ringt länsförsäkringar och de sa att det nog går att ordna. De ska bara kolla så att alla papper är rätt (att jag har fast anställning, marknadsvärdet på huset mm.) De ringer mig imorgon, hoppas att det kommer att gå nu.

Tack igen!

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 feb-12 kl 16:10 »
Tack alla!

Nu har jag ringt länsförsäkringar och de sa att det nog går att ordna. De ska bara kolla så att alla papper är rätt (att jag har fast anställning, marknadsvärdet på huset mm.) De ringer mig imorgon, hoppas att det kommer att gå nu.

Tack igen!
Va bra! Skulle just skriva som alla andra, Byt! Bank!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

4-ever

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 feb-12 kl 16:15 »
Håller alla tummar och tår!!  8)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

biltog

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 08 feb-12 kl 17:09 »
Nu ska man ju inte måla f-n på väggen, och jag hoppas det går vägen med länsförsäkringar, men med tanke på att det brådskar skulle jag inte avvakta deras beslut innan jag kollar upp fler banker. Hör med så många som möjligt så snart som möjligt, det gör ju inget om flera säger "ja" i tid. Lycka till!

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 08 feb-12 kl 18:11 »
Tack alla!

Tack igen!
Helt rätt beslut.
Vill inte banken ha dig som kund. Då finns det andra som är bättre.

Jag har vid ett tillfälle på slutet av 80-talet lånat 85 000 under tiden som jag pratade med banken i telefonen.
Så 3 minuter senare satt  pengarna på mitt konto.

På min nuvarande bank så har jag lyckats växla till mig Euro vid flera tillfällen ca 1 timme efter bankens stängningstid klockan 15.00
Genom att ringa massa olika nummer på banken tills någon svarade och sedan förklarat att jag behövde pengarna direkt. Fast att klockan var ca 16.00 och att dom stängde 15.00 så har dom öppnat och släpt in mig.

Morotsmarmelad

• -
« Svar #11 skrivet: 09 feb-12 kl 13:44 »
Tack för hjälpen alla, nu har jag fått lån av länsförsäkringar.  :D

4-ever

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 feb-12 kl 13:48 »
Gratulerar  ;D

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #13 skrivet: 09 feb-12 kl 17:55 »
grattis =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 feb-12 kl 15:57 »
Bra, så ska en slipsten dras, man ska betrakta banken som vilket säljande företag som helst. De var en gång i tiden mer institution, men idag på gränsen till oseriösa företag.
 I en förening där jag är kassör schablade banken så en kunds inbetalning försvann. Det gällde 100:-. När jag bad dem fixa problemet, gjorde de visserligen det, men de stöddiga djävlarna tog 600:- i timmen för detta.  Klart att 46000:- på kontot, kommer att finnas hos en något vettigare bank efter det.

Byt bank om du inte får igenom något rimligt, ibland ha mer än en. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 13 feb-12 kl 16:18 »
Vad skönt att det löste sig :)

När jag gifte mig gick vi över till mannens bank som var Nordea. Jag ville egentligen inte det för jag var nöjd med Swedbank. Under hela tiden vi hade Nordea var jag irriterad på dem. Internetbanken fungerade bara varannan gång man skulle gå in, de var inte trevliga när man ringde kundtjänst o.s.v. Till slut när vi skulle köpa vårt hus förra vintern fick vi inte lån trots att min man varit kund kos dem i hela sitt liv och hade fast heltidsjobb. Min mor hade tidigare (när hon köpt hus) bytt till Länsförsäkringar för att hon inte fick lån hos Swedbank. Vi gjorde detsamma och vi är jättenöjda med dem! Kan varmt rekommendera dem! Hos Nordea kunde vi inte få låna nåt - hos Länsförsäkringar fick vi låna 750.000 om vi hade behövt. Hoppas du blir lika nöjd som vi :).
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 16:22 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser