Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för flakmoped?  (läst 25095 gånger)

johena

• Dalarna
Regler för flakmoped?
« skrivet: 07 feb-12 kl 17:45 »
Vi har precis blivit lyckliga ägare till en flakmoppe! Nu pluttrar vi runt hela familjen här på grusvägarna, men tanken är ju att kunna använda den till annat också, som kräver att man kör på större vägar (alltså mindre landsväg). Vad är det för regler som gäller? Kollade lite på Transportstyrelsens webplats, men tyckte det var svårt att tolka reglerna.
Får man t.ex. skjutsa personer på flaket?

Är tacksam för allt i regelväg ni kan komma på!

Stort tack// Johanna

33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Tord Almrot

• Bohuslän
SV: Regler för flakmoped?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-12 kl 18:25 »
http://www.ntf.se/konsument/fraga1269.asp

Flakmoppe är ju en klass 2 moped och vad jag kan förstå så är det ok. Har man lämpliga säten, skydd för ekrar(flakmoppe inga problem), hjälm mm. Rätt åldrar så bör det ju vara ok. Vet dock inte om typ spännband är ok men om sätena och barn eller barnen är säkert förankrade så ... Läs själv...
Tror att det är en tolkningsak så varför inte höra med typ trafikpolisen....för jag har aldrig sett någon köra omkring barn på flakmoppe förutom lite för skoj.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

johena

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 feb-12 kl 22:20 »
tack ska du ha!!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Ursus

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-12 kl 22:34 »
Jag har för mig att man får ha passagerare på en moped om den är byggd för att ha passagerare, lär väl ska vara säten och grejjer... Min flakmoppe har passagerarsäte bakom föraren med extra fotstöd

lukin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-12 kl 15:38 »
Jag vet en ganska originell man i 60-70 årsåldern som brukade köra runt sin flickvän/särbo på flaket på sin moped. Körde på landsväg med den, han hade bultat fast ett passargerarsäte från en bil på flaket där hon satt. Ett stort samtalsämne i det samhälle som han besökte med detta ekipage var det iaf. Vet inte om det var lagligt men han körde så tills han dog.

//sven

RastlösRotlös

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 23:57 »
Hej!
Har inte koll på regelverket, men har också en flakmoppe!
Jag och min Rottweiler brukar glida runt på den på somrarna, han älskar det!  :D

Vi har mött polisen vid ett par tillfällen, dom har bara pekat å flinat :D
Har aldrig hjälm på mig heller för den delen, tycker det tar bort hela frihetskänslan....

Hoppas ni får mycket nöje av eran flakmoppe!

Mvh Mattias

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 26 mar-12 kl 00:11 »
Fråga en polis du känner?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 20 apr-12 kl 08:36 »
Men SNÄLLA Rotlös, klart du måste ha HJÄLM på jycken när han åker på flaket!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

astrojensen

• Danmark
« Svar #8 skrivet: 27 jun-12 kl 21:46 »
Ni har det bra i Sverige. I Danmark är flakmoppar olagliga...

Thomas, Bornholm

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 jun-12 kl 22:19 »
Ni har det bra i Sverige. I Danmark är flakmoppar olagliga...

Thomas, Bornholm
Du har det bra på Bornholm. Det är till och med vackrare än Skåne...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

astrojensen

• Danmark
« Svar #10 skrivet: 27 jun-12 kl 22:53 »
Du har det bra på Bornholm. Det är till och med vackrare än Skåne...
vackert, ja, men danska regeringen tycks inte gilla att folk gärna vill bo i glesbygden. Bornholm är dyraste stället att bo i Danmark, när man ser på lönerna i förhållande til ett genomsnitt av huspriser, skatt, transportkostnader, mat, m.m. Extrema hus- och jordpriser gör att den som vill köpa hus med större tomt eller liten gård på landsbygden måste ha antingen en *riktigt* hyfsat lön eller redan äga ett fint hus i byn, som kan ingå i affären. En vanlig lantarbetare som jag kan omöjligt köpa hus på landet, det är bara att glömma.

Spekulerar faktiskt på att flytta till Sverige...

Thomas, Bornholm

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 jun-12 kl 23:06 »
Bo i Sverige men jobba i Danmark är grejen.

kurt

« Svar #12 skrivet: 28 jun-12 kl 04:15 »
Men SNÄLLA Rotlös, klart du måste ha HJÄLM på jycken när han åker på flaket!

Han har ju faktiskt inte sagt att hunden sitter på flaket "Jag och min Rottweiler brukar glida runt på den på somrarna", det kan alltså vara hunden som kör.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 28 jun-12 kl 06:28 »
vackert, ja, men danska regeringen tycks inte gilla att folk gärna vill bo i glesbygden. Bornholm är dyraste stället att bo i Danmark, när man ser på lönerna i förhållande til ett genomsnitt av huspriser, skatt, transportkostnader, mat, m.m. Extrema hus- och jordpriser gör att den som vill köpa hus med större tomt eller liten gård på landsbygden måste ha antingen en *riktigt* hyfsat lön eller redan äga ett fint hus i byn, som kan ingå i affären. En vanlig lantarbetare som jag kan omöjligt köpa hus på landet, det är bara att glömma.

Spekulerar faktiskt på att flytta till Sverige...

Thomas, Bornholm
Nu blir det väldigt OT, men är det inte så att Bornholm är lika representativt för dansk landsbygd som tex Torekov eller Grebbestad är för svensk landsbyggd?
Dvs, det är trakter där de rika gillar att ha sommarhus,och därigenom drivs priserna upp... I tex norrlands inland kan man köpa en ok gård för en halv mille eller under, medans ett hus med 800kvm tomt i grebbestad kan gå loss på 4 mille...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

astrojensen

• Danmark
« Svar #14 skrivet: 28 jun-12 kl 08:49 »
Nu blir det väldigt OT, men är det inte så att Bornholm är lika representativt för dansk landsbygd som tex Torekov eller Grebbestad är för svensk landsbyggd?
Dvs, det är trakter där de rika gillar att ha sommarhus,och därigenom drivs priserna upp... I tex norrlands inland kan man köpa en ok gård för en halv mille eller under, medans ett hus med 800kvm tomt i grebbestad kan gå loss på 4 mille...
Spot on. Pensionärer från Köpenhamn gillar att flytta hit. Dom har ofta köpt hus/stor lägenhet i Köpenhamn för längesen, typ 60-talet, och kan nu sälja detta med jättevinst. Dom kan ofta betala 2 mille för et hus och ändå ha 2 mill i överskott... Problemet är ju, att den lokalt uppvuxna ungdomen tvingas flytta bort. Problemet förvärras av avsaknandet av högre utbildningar och vansinniga transportpriser, som får industrin att flytta bort. Fisket, både små- och storskaligt har EU förstörd. Lantbruket likaså. Populationen rasar med 1000 personer/år och är nu under 41000. 

Flakmoppar är olagliga, därför att staten tycker att vanliga, friska människor inte ska åka trehjuling. Detta är förbehållit invalider! Enda undantaget är motorcykel med sidovagn och det bara för att dom funnits sen motoriseringens barndom. Och småbarnscyklar, förstås.

Thomas, Bornholm

joppe71

• -
« Svar #15 skrivet: 13 jul-12 kl 09:25 »
Kolla transportstyrelsens hemsida, där finns nog alla svar du söker. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser