Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa släktgården  (läst 25295 gånger)

Darox

• Småland
SV: Köpa släktgården
« Svar #40 skrivet: 19 feb-12 kl 22:41 »
pantbrev och lagfart va inte billigt.. men det måste jag ju räkna in i summan för köpet..  Sen det där med att avverka all skog det är inte min mening men har hellre ung skog blandad med löv osv för att få mer vilt på markerna då jag tycker jakten
är viktig för mig. det är också en av de viktigaste anledningarna till att jag vill ha kvar arealen.. Kunna släppa hund och inte jaga sönder markerna. Vill sköta viltvården på ett bra sett och hitta en balans på allt. Skogsskötsel, viltvården och lantbruk. Går inte ha gammal övervuxen skog som blir värdelös. Träd skall växa upp och sedan avverkas. Jag förstår resonemang om att det är mycket skog för 2 att äga men ur jaktsynpunkt så är det rätt lagom. Hade varit en lösning att andra äger och att jag brukar och förvaltar men vad får jag ut av det den dag det säljs när jag byggt upp en fungerande verksamhet och kanske rustat upp hus mm. tror inte riktigt på den idén.
Det är mycket prat om under taxeringsvärdet, taxeringsvärdet, eller över och marknadsvärdet. Är det över huvud taget möjligt och köpa fastigheten för marknadsvärdet i den sits jag är i då.. ? förstår att det är bäst för alla parter förutom att jag får skyhöga lån  :o Gick det att amortera och ta ner skog då skattefritt eller ej under en period vid köp på marknadsvärdesnivån? Vid köp i marknadsvärde får jag och hon jobba heltid ute och slita som djur på all övrig tid med djur på gården, skogsskötsel, trädgård, hus mm.mm. blir ingen tid till jakt och lite livsnjutning som är tanken  :-\ om det nu går att köpa till marknadsvärdet då..

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 20 feb-12 kl 16:08 »
Vi vet ju inte vilken sits du är i...? Vad kan du betala per månad uthålligt? 10 000 eller 30 000?
Är det 10 000 så måste dina lån ner till runt 3 miljoner, och för att kunna göra det så måste du köpa den för över tax-värdet, så du kan göra skogsavdrag.   Hur högt över tax-värdet..tja, det avgör ni ju i släkten.

Avdraget är i runda slängar 50% av köpesumman, och du kan då använda det avdraget för att avverka, och få ner lånen. Men kom ihåg att det inte är ett skatteavdrag utan ett uppskov med skatt, tills den dag du säljer gården.

Tyvärr är det få förunnat att kunna köpa en gård för 9-10 miljoner för att bara ha och jaga på och vandra i skogen..då får man se till att vara ensam arvtagare, så man kan ärva en gård. I annat fall handlar det om ett hårt slit för att få ihop till räntor och lån. Och skog försvinner snabbt, när man börjar plocka för 3-400 000 om året bara till räntor.
En kraftfull rörelse på gården, som kan ge ett netto på nån miljon om året, är vad som krävs om det ska fungera i längden.

Darox

• Småland
« Svar #42 skrivet: 20 feb-12 kl 22:26 »
Ja det är ju inte den absolut bästa boniteten på denna plats heller.. Så tillväxten på träden kommer ju inte gå i raketfart. Om det skulle vara så att vi drar in ca 30 lax netto tillsammans/mån så blir det vad jag förstår ändå en himla massa jobb för att få det att gå runt. Frågan är om man skulle halvera skogsarealen och stycka av då kanske. Vill i alla fall ha 50ha för att det ska vara lönt att satsa på.. annars får det bli att se sig om efter annat. 1 miljon netto är ingen liten verksamhet att hålla igång.. Frågan är vilka djur det skulle kunna vara som omsätter de summor per år!?. Hade tänkt får, bin, ankor eventuellt sälja lite andjakt.. men 1 miljon netto  :o iiinte riktigt de pengar det rör sig om då..
Visst! finns ju alltid alternativet med att flytta norr över och köpa billigt men det är ju inte ett alternativ för alla dock...

Existens?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 20 feb-12 kl 23:41 »
Nej, det är ju så.. de jag känner som sitter med 10 miljoner i lån, har antingen 200 suggor och säljer 4000 grisar om året, eller har 250 kor...

Darox

• Småland
« Svar #44 skrivet: 21 feb-12 kl 11:00 »
Precis.. och även om jag skulle kunna amortera av en hel del till att börja med och fån ner lånen till 5 mille så är ju även det mycket att ha i lån om det inte finns obegränsat med skog kvar och det lär det ju inte riktigt göra då.. Det är ju ett fett lån och äga ett hus i stan för 2-3 mille och det är ju inte lättare att ha 5 på landet.. pengarna måste ju in. Är man ingen storbonde sen innan eller har jättevana att sköta boskap så är det ju inte smart och köpa på sig 400 grisar t.ex. Man måste ju som rokie börja lite småskaligt men det lär man ju inte ha råd till.
Men skulle arealen gå att få ner till låt säga 50ha, jag får köpa det för runt taxeringsvärdet, ta ner skog och kanske ligga på ett lån av ca 2 mille om 2-3 år. Då är det lite bättre läge och mer rimligt. Går det kan man ju efterhand köpa på sig fler ha med åren. Alla i min umgängeskrets avråder från att stycka av men det handlar ju om en kostnadsfråga. 

Znibban

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 21 feb-12 kl 12:05 »
Ursäkta att jag kastar mig in itråden, utan att ha läst alla inlägg. :-[
Du kan ju arrendera ut marken som du inte tänker bruka själv. Här nere i Skåne är det ett himla riv efter mark, om det ingår odlingsmark och inte bara skog. Bara en tanke

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 21 feb-12 kl 12:17 »
Ursäkta att jag kastar mig in itråden, utan att ha läst alla inlägg. :-[
Du kan ju arrendera ut marken som du inte tänker bruka själv. Här nere i Skåne är det ett himla riv efter mark, om det ingår odlingsmark och inte bara skog. Bara en tanke
Inte en chans att man får in några stora pengar på att arrendera ut marken, även om det skulle vara utmärkt åkermark så får man inte särskilt mycket.

Däremot kanske ni kunde göra något avtal inom släkten, även om man bör vara försiktig med sådant, så att det inte blir bråk. Antingen att ni får låna pengarna till väldigt låg ränta av släkten, och betala av efter hand, eller att ni kan köpa en del av marken, och att släkten fortsätter äga resten, så att ni kan köpa mer mark när ni har mer pengar.

Och ni kan ju också försöka få till någon affärsidé för gården, sälja jaktresor eller något annat. Djurhållning tjänar man inte mycket på, om ens något, om man måste betala av på lån. Turistiga saker däremot, där kan det finnas pengar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Darox

• Småland
« Svar #47 skrivet: 21 feb-12 kl 18:18 »
arrendera ut mark hade ju funkat om man fått in rejält på det men det verkar ju inte vara så fett, sen tror jag släkten vill sälja allt, eller jag vet inte, det får diskuteras. Jag får ju vara öppen för många förslag, bara det löser sig på nåt sätt så vi kan bo där. Lite jaktturism kommer det nog bli och kanske lite annan försäljning på gården som gårdsbutik. Jag styckar ju köttet själv så det kanske ginge och sälja lammkött.. Måste väl besiktigas och vara godkänd slakbod mm.mm.mm för att det ska vara lagligt förstås  :-\

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #48 skrivet: 21 feb-12 kl 18:34 »
En godkänd lokal för slakt och styckning kostar många 100 000, det kan man knappast investera i om man inte tänker ha det som yrke, ska man bara stycka det som ska säljas i en gårdsbutik så går det inte att få det lönsamt, är min uppfattning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 21 feb-12 kl 18:53 »
Problemet är ju att när man kommer upp i såna här summor att få fram varje månad..då räcker det knappt med 'lite här och där'..

Om vi leker med tanken att de 90 hektaren har 270 m3 skog på sig, dvs 24 000 m3, skogskubik då, så det får ju räknas ner till vad som sen säljs. Men säg 20 000 m3.

Om man skulle slutavverka för att få ihop 4 miljoner, och halvera lånen, så går det åt ca 11000 m3. Dvs 40 hektar.. Sen får man då räkna 300 000 för att plantera dom igen.

Då står vi kvar med 4 mille i lån, vilket ger en räntekostnad på 18 000 i månaden, och sen lite amortering på det så hamnar vi på mellan 20 och 25 000 i månaden i fasta kostnader.
Alltså närmare 300 000 om året, och då går det åt att avverka nästan 1000 kubik om året för att täcka lånen, och då är skogen slut efter 10 år. Nu står man med 90 ha planteringar.

Så nej, 90 ha skog är inget man drar runt lån på 8 miljoner med..om man inte har en rejäl fast inkomst.

Darox

• Småland
« Svar #50 skrivet: 21 feb-12 kl 20:53 »
Tack för rimliga funderingar kring det ekonomiska. Jag är för kass på det där med uträkning av skog och vad man kan få ut av den, ska läsa på hur det fungerar.  :-\ Har kunnat det men det var för många år sedan  :'(
Men om man styckar av till 50 ha, ska man då förslagsvis försöka stycka av den mark som är mest bevuxen av gran och tall och avverka den skogen för att kunna amortera och betala rentor smidigare än att satsa på de 50 ha som är bäst lämpade ur jaktvårdssynpunkt och ha kvar en del åkermark om möjligt kanske. hmm.. fast det beror väl förstås på vad jag har för syfte med gården, ska jag ha lite djur som får osv. så behöver jag ju bete och kan ju inte ha ren skogsmark endast. 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 21 feb-12 kl 20:57 »
Åker/bete är värt ca 30'/ha, skog är värd ca 100'/ha, väldigt grovt räknat. Så du får mer än 3 ha åker/bete per ha skog.

Jag skulle stycka av så att det blir sammanhängande, och ha med all åker/bete och om möjligt den skogen som är bäst att avverka. Om det finns impediment och liknande som har lågt ekonomiskt värde, men ev kan vara bra jaktmark, så ska du såklart försöka få med den också. Kort sagt, jag hade valt så mycket mark som möjligt till så lågt pris som möjligt.

Darox

• Småland
« Svar #52 skrivet: 22 feb-12 kl 22:41 »
Ja, men inte så mycket som möjligt som inte är värt så mycket varken ur jaktsynpunkt eller ur ekonomiskt värde..te.x. mossmarker och myrmarker.
Jag ska göra vad jag kan för att kunna köpa loss allt utan att stycka av.. går det inte så går det inte och då styckar vi av. Får hoppas att släktingarna är medgörliga så vi kan få köpa det till rätt pris! sen börjar livet på landet  :D bort bort bort från stan!

Tycker ändå att det låter märkligt att det med dagens låga ränta, ska vara svårt att kunna betala av med skogen framöver. Undrar hur man klarade av detta när rentan låg på 10-15%  :o

Halte

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 22 feb-12 kl 22:45 »
Ja, men inte så mycket som möjligt som inte är värt så mycket varken ur jaktsynpunkt eller ur ekonomiskt värde..te.x. mossmarker och myrmarker.
Jag ska göra vad jag kan för att kunna köpa loss allt utan att stycka av.. går det inte så går det inte och då styckar vi av. Får hoppas att släktingarna är medgörliga så vi kan få köpa det till rätt pris! sen börjar livet på landet  :D bort bort bort från stan!

Tycker ändå att det låter märkligt att det med dagens låga ränta, ska vara svårt att kunna betala av med skogen framöver. Undrar hur man klarade av detta när rentan låg på 10-15%  :o
Priset på mark är betydligt högre nu än förr.. iaf här omkring. Det går inte längre att köpa vare sig skog eller åker och ro iland med räntorna på det som man får in på det. Det är penningplacering nu. De som har för mkt pengar som ligger och dräller stoppar in det i mark istället, vilket gör det omöjligt att låna för ett köp och få det att gå runt.

Darox

• Småland
« Svar #54 skrivet: 23 feb-12 kl 22:08 »
Priset på mark är betydligt högre nu än förr.. iaf här omkring. Det går inte längre att köpa vare sig skog eller åker och ro iland med räntorna på det som man får in på det. Det är penningplacering nu. De som har för mkt pengar som ligger och dräller stoppar in det i mark istället, vilket gör det omöjligt att låna för ett köp och få det att gå runt.

Tragiskt i så fall..  :'( Hoppas du har fel, ska försöka in i det längsta med att köpa loss denna gård  :D

Det som är det sorgliga i kråksången är att de som placerar pengar i skog lika gärna skulle kunna gjort det i aktier om de varit lika lönsamma.. de har ändå ingen nytta av det de äger mer än pengar i sista änden, de varken jagar, vill ha boskap eller är intresserade av att sköta skogen  :'( Snacka om att kasta bort naturresurser!  >:(

m.grubb

• Småland
« Svar #55 skrivet: 28 mar-12 kl 04:08 »
Hej
Jag har läst mycket om detta på skogsforum: http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=17&t=3771 och det är ingen mening att jag försöker återberätta detta utan gå själv in och läs det hela. Vad "Zalaman" skriver på denna sida är väldigt bra, och om du Pm.ar han så svara han säkert på frågor i ärendet, dock tycker jag att du ska läsa igenom samtliga sidor i ämnet då han tar upp allt som hitils har frågats efter i denna tråd!

Nu har det varit tyst i denna tråd ett tag så jag hoppas att vi får höra mer vad som händer.

Jag kan säga att vi står inför samma fråga men då med bara en arvinge, min fru men det är inte helt klart vad som blir bäst ändå! Vi har iaf börjat med att köpa en "billig" gård för 400 000 kr då vi kommer att tjäna på detta pga rationaliserings avdragen som kommer med att man har en gård sen tidigare. Det finns så många vägar att gå.
Appenzeller, dv kochin, silkes, Bantam, hedemora.... Mer lär det bli!

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 28 mar-12 kl 08:04 »
Är det bara en arvinge, så underlättas ju saken helt klart, och man kan fritt välja det som passar bäst för just ens egna situation..

Fredden

• Småland
« Svar #57 skrivet: 31 mar-12 kl 15:16 »
Kan ju även få släkten att fundera på värdet av att gården finns kvar i släkten.

kan tänka mig att de flesta tänker så, att det bara är pengarna som gäller men man kan ju iaf ta upp frågan.

Så har jag och mina syskon gjort när någon tar över efter våra föräldrar, det viktiga är att den finns kvar i släkten och att den som tar över faktiskt kommer klara av de´t.

Några små tankar om hur det borde vara
Fredrik

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser