Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp utan avluftning.  (läst 12686 gånger)

samoto

• Värmland
Avlopp utan avluftning.
« skrivet: 06 feb-12 kl 11:36 »
Har ett problem med att jag skall koppla in mig på det kommunala avloppsnätet. Jag har ingen avluftning till mitt nuvarande avlopp.

BDT vattnet går i ett eget system i 110 mm. rör och WC avloppet i 90 mm. separat rör som tidigare gick till en sluten tank.  Numera i 20 år har jag kopplat ihop båda till en tre kammar brunn just innan tanken. Jag har inte haft några problem med varken WC avloppet eller BDT avloppet. Jag är nu rädd för att när jag kopplar bort  tre kammar tanken och kör allt i ett rör till kommunens kopplingspung i ett 110 rör på en sträcka av 25 meter, att jag kan få problem med stopp i rören.

Huset är ett suturänghus och alla rör i nedervåningen är in murade i väggarna från övervåningen alla andra rör ligger under den gjutna plattan på neder våningen. WC både uppe och nere.

Frågor:

Måste jag ha avluftning ?

Kan jag från handfatet på övervåningen med 50 mm.rör som är kopplat till WC stammen på 90 mm. göra en   avluftning upp till taket?

Skall jag försöka att koppla någon avluftning från WC röret upp till taket på övervåningne?

Hur jag än gör så måste jag riva väggen och golvet på övre toaletten .

Hur grovt skall ett avluftningsrör vara ?

Det måste väl räcka med att i så fall avlufta WC avloppet,  BDT vattnet klarar sig säkert?

Kan man koppla avluftningen  någon dm. under WC muffen?

Får man bättre transport av WC avloppet om man luftar eller är det bara för man är rädd att det suger ur vattenlåsen i WC stolen?

Kan det finnas någon WC stol som har en luftning som man kan föra vidare upp över taket ?

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Avlopp utan avluftning.
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 22:22 »
Det finns svluftning som man kan sätta inne i ett badrum, gärna nära badrumsfläkten ifall lukt kommer.
Har inte använt detta själv men sett de som har det. Tror det kallas vakuumventil.

Har ingen aning om hur bra det fungerar.
Ka ju vara nåt att kika vidare på i alla fall...

Notdavid

• Uppland
SV: Avlopp utan avluftning.
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 12:10 »
Det kommer ingen lukt ur dem, det sitter en ventil i som bara öppnar vid undertryck i avloppssystemet. Vi hade förut ett öppet rör som slutade uppe på vinden där det då luktade mumma. Vakuumventilen hjälpte mot det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 4 användare
Erik Lundvall, köksträdgård, von tratt, pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser