Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gås mat?  (läst 7554 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Gås mat?
« skrivet: 05 feb-12 kl 20:58 »
Vad ska egentligen gäss äta på vintern?
Hö? Hösilage? Ensilage ? Spannmål mm mm ?

Vad tycker ni?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gås mat?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 21:22 »
Mina gäss får främst spannmål (50%vete, 50% korn). När det börjar närma sig värpstart så blandas spannmål med värpkoncentrat.

Lite höbös och luzernhack får dom också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 23:28 »
Havre som bas,men även korn,ärter majs vete..
Vitkål,morot och potatisskal..
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 23:51 »
Mina äter som era men jag fnurade just på att sommartid käkar dom ju gräs som hästarna.
Borde dom inte kunna leva på hö då som hästar på vintern?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 08:24 »
De äter höbös, men verkar inte gilla de långa hårda stråna. Hade jag haft möjlighet att ge ensilage, så skulle jag göra det. Har ju inga idisslare, så det går åt för lite för att hinna använda upp det.

Mina får vete, skulle gett blandning med korn om jag haft plats att förvara mer spannmål åt gången. När de värper får de även lite värpkoncentrat, men jag är noga med att inte driva igång dem för tidigt, de äggen som läggs när det är kallt blir bara matägg, och de är iofs goda. Men gäss värper ju inte så många ägg, så man vill helst få nytta av alla äggen.

Fast att de inte får mycket mat under hösten så är de ofta lite tjockare än nödvändigt då, så jag försöker låta dem gå ner lite i vikt inför avelssäsongen, eftersom det ger bättre resultat och det är ohälsosamt för djuren att vara överviktiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 08:26 »
Mina gäss nibblar gärna i sig det "fina" från höbalen men äter väldigt lite av den luzernhack dom får (något grövre och längre). Jag tror (högst ovetenskapligt troende baserat på erfarenhet av mina gäss genom åren) att gäss har svårt att smälta för fiberrikt gräs i långa strån när det är torkat. Gässen betar ju helst korta grässtrån sommartid och är inte ens då speciellt intresserade av högt färskgräs.

Vill man ge en större del gräs vintertid så är förmodligen ensilage (ej för torrt) i korta längder det som funkar bäst att få dem att äta tillräckligt av.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 08:53 »
Mina gäss nibblar gärna i sig det "fina" från höbalen men äter väldigt lite av den luzernhack dom får (något grövre och längre). Jag tror (högst ovetenskapligt troende baserat på erfarenhet av mina gäss genom åren) att gäss har svårt att smälta för fiberrikt gräs i långa strån när det är torkat. Gässen betar ju helst korta grässtrån sommartid och är inte ens då speciellt intresserade av högt färskgräs.

Vill man ge en större del gräs vintertid så är förmodligen ensilage (ej för torrt) i korta längder det som funkar bäst att få dem att äta tillräckligt av.
Detta är också min erfarenhet och åsikt. Har fått klippa/slå höft gräs när jag släppt dem i nya inhägnader, de äter helst gräs som är kortare än 10 cm, men har man lagom många på en yta med sådant gräs så håller de gräset välklippt så att det ser ut som om man klippt med gräsklippare.

Har haft planer på att kolla med grannar som fodrar med ensilage till korna om jag kan köpa loss något kilo i veckan för att prova.

Här äter för den delen gässen gräs stor del av året, så fort som det är barmark så tar de gärna det gräs de kan hitta, särskilt i solfickor där det kan vara en viss tillväxt på gräset även på riktigt sen höst och riktigt tidig vår.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 08:54 »
Hade jag tillgång på en bethack (vet inte vad de heter egentligen, typ en kompostkvarn med knivar som man kan finfördela rotfrukter med), så skulle jag ge mina gäss lite betor och morötter på vintern, men tycker det äts för dåligt om man ger dem hela rotfrukter, och jag orkar inte hacka dem för hand.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 09:34 »
På hösten köper jag morot och kålrot i affärn till gässen, men även potatis. Äpplen får jag tag på i mängder och det är bara fylla en murarspann och gå lös med gånghackan(tror det heter så?en sån man kör loss gräs med på grusplan).
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 06 feb-12 kl 10:56 »
Antagligen skulle dom älska sånt hösilage jag hade förra vintern då , det var som plastat gräs med mkt blad kvar .
Ska se om det går att få tag på till nästa vinter.

Jonte P

« Svar #10 skrivet: 09 feb-12 kl 16:05 »
Min erfarenhet är att man inte behöver dela vare sig äpplen eller morötter till gässen. De klarar av att äta i alla fall. Det kanske är bra att dela äpplena i början innan de vant sig vid att de går att äta men sen brukar det inte behövas.

Lite smalare morötter är bättre än riktigt tjocka. Då börjar de äta från den smala, spetsiga änden.

Ensilage som inte är för grovt äts med förtjusning. Speciellt gillar de klövern.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

G58

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-12 kl 19:19 »
Jag skall skaffa gäss. Hur många är lagom på 200 kvadratmeter gräsmatta? Ska man ha flera honor och en hane?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 05 mar-12 kl 19:23 »
200 m2 är väldigt lite. Jag räknar med 5-7 gäss på 1000 m2 bra gräs/vall.

Så du kan kanske ha två, men de kommer att äta fullständigt rent på den lilla ytan, det finns risk för att de sliter upp gräsmattan för att komma åt rötterna, när maten inte räcker. Man kan givetvis utfodra med annat, så att de får tillräckligt med näring, men gäss är gräsätare, de behöver och vill beta.

Man bör ha en liten inhägnad på vintern, när de ändå trampar sönder marken, åtminstone här i söder, där vintern är mer blöt än kall. Och så en större inhägnad där de betar under sen vår-sen höst.

G58

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 06 mar-12 kl 10:33 »
OK, då får de större hage, jag har plats till det. Det är roligast om de får bra bete och så ser det mycket finare ut.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 06 mar-12 kl 10:41 »
Hade jag tillgång på en bethack (vet inte vad de heter egentligen, typ en kompostkvarn med knivar som man kan finfördela rotfrukter med), så skulle jag ge mina gäss lite betor och morötter på vintern, men tycker det äts för dåligt om man ger dem hela rotfrukter, och jag orkar inte hacka dem för hand.

morötter kör jag i köttkvarnen, det funkar jättefint. jag har modell större från jula och kör morötter i den som jag ska ge till hundarna, så det brukar bli ett antal kilo åt gången när jag är i farten. har inte provat med andra rotfrukter, men potatis och äpplen kan jag tänka mig funkar fint det med.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Åkerfräken

• Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
« Svar #15 skrivet: 15 mar-12 kl 15:59 »
Malt bröd har jag hört att man kan ge dem. någon som har erfarenhet av detta? har nämligen tillgång till mängder med gammalt bröd, från affären jag jobbar på.. skulle va fint om det kunde användas som gåsfoder!
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 15 mar-12 kl 16:02 »
Det går bra att ge bröd, i rimliga mängder. Undvik vitt bröd och sådant som innehåller mycket socker.

De kan äta brödet helt.

Gässens huvudsakliga mat på sommarhalvåret är gräs.

Pozzo

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 15 mar-12 kl 22:03 »
Jag har en foderhäck (rund) som är avsedd för får. I den lägger jag ett lass med det ensilage som jag ger till fåren. Jag tycker att de verkar äta bra av det. Foderhäcken ha jag för att det ska låta bli att skita och kliva i maten.
Sedan får de samma kraftfoderblanding som jag ger tackorna havre + åkerböna (krossade).
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser