Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar dom värpa?  (läst 778 gånger)

tigermamman

• Stadstös som flyttat till landet
    • Småland
När börjar dom värpa?
« skrivet: 05 feb-12 kl 15:25 »
När ska mina hönor börja värpa?
Dom är av rasen sussex födda i juli-11
Maken trode det var för kallt i hönshuset, men dom andra hönorna värper (äldre hönorna av andra raser).
Desutom så har dom värme så är + grader fast det är ca -17 ute.

Sen tycker jag att 2 av hönorna är väldigt lika tuppen fast inte lika stor kam och halsgrej, är sussex så?
Köpte 4 hönor och 1 tupp, 2 av hönorna har stor kam och 2 har små enu. Tror alla hade små kamar när dom köptes.

Använder inte rätt ord men hoppas ni förstår ;) mina första hönor... skaffade höns i dec-11 + fick några på köpet när vi köpte hus. ;)
stadstös som flyttat från den stora staden till landet, Man, Barn, Hund, Katt, Höns och andra tillfälliga inneboenden.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När börjar dom värpa?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 15:40 »
Stora hönsraser som kläcks sent på året, juli är sent, brukar inte börja värpa förrän det blir varmare och ljusare, i mars-maj typ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser