Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage av gräsmattan?  (läst 9472 gånger)

Gravforsgård

• Västerbotten
Ensilage av gräsmattan?
« skrivet: 04 feb-12 kl 15:10 »
 Hej!

Det är ju alltid kul att kunna erbjuda pullorna något grönt på vintern så en dag i sommras då jag klippte gräsmattan och som vanligt gav det jag samlat till hönorna fick jag iden att varför inte ensilera gräsklipp?
Så jag köpte förvaringspåsar för täcken som man suger ur luften ur med dammsugare, fylde dom med gräsklipp, sög ur luften, la dom i en pappsäck och hängde upp dom på ladugårdsvinden så inga möss skulle komma åt.
Fick hänga ca 3 mån innan jag öppnade första, FANTASTISKT!!!! Hönorna är stormförtjusta, synd bara att jag inte gjorde fler än fyra påsar.
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

kbh

• Gäst
SV: Mitt ensilage experiment!
« Svar #1 skrivet: 04 feb-12 kl 15:14 »
Hej!

Det är ju alltid kul att kunna erbjuda pullorna något grönt på vintern så en dag i sommras då jag klippte gräsmattan och som vanligt gav det jag samlat till hönorna fick jag iden att varför inte ensilera gräsklipp?
Så jag köpte förvaringspåsar för täcken som man suger ur luften ur med dammsugare, fylde dom med gräsklipp, sög ur luften, la dom i en pappsäck och hängde upp dom på ladugårdsvinden så inga möss skulle komma åt.
Fick hänga ca 3 mån innan jag öppnade första, FANTASTISKT!!!! Hönorna är stormförtjusta, synd bara att jag inte gjorde fler än fyra påsar.
Har du räkna på kostnad ?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 04 feb-12 kl 15:17 »
Har du räkna på kostnad ?

Fast  påsarna   är väl återanvändningsbara? Eller vad menar du?

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 feb-12 kl 15:22 »
Fast  påsarna   är väl återanvändningsbara? Eller vad menar du?
Ja det är dom nog var nog mer i den vanliga plasthanterings tanken där  så det blev ju lite dum fråga då  :)

Gravforsgård

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 04 feb-12 kl 17:19 »
Hej!
Jag köpte dom här påsarna http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Klad--och-skoforvaring/Vakuumpase-28416/
om man är försiktig går dom nog att andvända ett par gånger, dom blir väldigt styva då dom är kalla.
Jag fyllde dom inte så mycket då det var ett första försök, nästa gång ska jag nog packa dom lite hårdare.
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 04 feb-12 kl 17:24 »
Brukar man inte slå på myrsyra eller ngt i den stilen när man gör "riktigt" ensilage också?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 feb-12 kl 17:46 »
Brukar man inte slå på myrsyra eller ngt i den stilen när man gör "riktigt" ensilage också?

/M
Det var nog mera förr  när ensilaget  las i stora högar och täcktes ja vet ingen som använder myrsyra när dom plastar idag  .

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 feb-12 kl 17:57 »
Man kör med ett medel som heter promyr  nu, det är en blandning av myrsyra och propionsyra.. det är något mildare.. Man ramlar inte ikull när man skruvar av korken... :)

http://www.perstorp.com/upload/promyr_sv_001.pdf

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-12 kl 18:38 »
Kör dom med samma promyr i ensilagebalarna också? Det var så längesedan jag sysslade med ensilage,då andvände vi oss av silotorn.Det var ett jädrans packande för det skulle vara kompakt utan luftfickor.Tror det heter AIVA metoden och då var det myrsyra som man andvände.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 feb-12 kl 18:42 »
Jo man körde med en traktor fram och till baka för att packa men det var ju roligt då ju  tyckte man  .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 04 feb-12 kl 19:01 »
Man kan ensilera utan att tillsätta syra. Syran används som hjälpmedel för att rätt typ av konservering ska komma igång. Jag hade en lärare som även jobbat som lärare på en lantbruksskola i Mosambique. I brist på myrsyra varvade de skivade citroner med gräs när dom ensilerade där. Det funkade också även om det var mer arbetskrävande :D

Man kan också använda mjölksyra mm för att lättare och snabbare få igång processen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 feb-12 kl 19:05 »
Hej!

Vet att detta även gillas, och är ett bra foder, av rådjur på vintern.

TheoA

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-12 kl 00:43 »
Våra höns brukar ha fri tillgång på hö och ensilage på vintern. Tycker att de värper bättre då :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-12 kl 07:23 »
smart att förvara ditt hö! själv så lägger jag gräsklipp i hopfällbara lövkorgar, då får gräset ligga luftigt och torka först på gräsmattan.... Jag torkar även nässlor och ger hönsen....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Daniel1983

• Västergötland
Ensilage av gräsmattan?
« Svar #14 skrivet: 03 maj-12 kl 21:33 »

Nån måste väl ha testat att ta vara på gräset från gräsmattan och gjort ensilage av det. Tänker mig i typ 10 liters soppåsar. Vore ju perfekt till vintern när det är lite dåligt med grönt till hönsen.
Finns det redan en tråd så länka gärna. Annars så låter vi tankarna och tippsen flöda fritt:))

Sol på er!!! Daniel

sonja på slätten

• Halland
SV: Ensilage av gräsmattan?
« Svar #15 skrivet: 04 maj-12 kl 07:09 »

Jag brukar göra hö.  Det doftar så gott.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 maj-12 kl 09:03 »
Ja, hö tänkte jag också göra. Men ska nog testa ensilage också. Hittade en tråd om det. Tror jag tar 10 liters soppåsar, pressar ihop gräset med muskelkraft. Kanske lägger med en citronskiva för syrans skull. Försluter sen påsen med buntband. Ska i alla fall ge det en chans:)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #17 skrivet: 05 maj-12 kl 09:10 »
Jag fyllde tio (dubbla) svarta sopsäckar med gräsklipp förra hösten. De har stått under en pressenning under vintern. Det är fortfarande grönt och saftigt nu. Men använder det till marktäckning nu innan jag har något färskt att täcka med, så jag vet inte öm det påverkar näringsinnehåll eller hur det fungerar som foder. Jag inser att jag borde prövat ge lite till hönsen i vintras.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #18 skrivet: 05 maj-12 kl 09:28 »
Kan man ta gräsklippet från motorgräsklipparen och torka till hö eller menar ni sådan handjagare?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 05 maj-12 kl 10:15 »
Brukar finnas tips på jaktsidor,gräset läggs i sopsäckar och saltas,sen sugs luften ur me dammsugare och säcken försluts..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser