Denna idé har förvisso inte så mycket med forumets energiavdelning att göra men då här finns en drös fiffiga hjärnor tänkte jag ändå lufta den och se vad den får för klyftiga synpunkter:
Jag har funderat på en halkvarnare för bilen. En temperatursensor nära vägbanan ger långt ifrån hela sanningen och ett larm som inte går att lita på är sämre än ingenting alls. Vintertid gör jag ofta korta provbromsningar. Jag betraktar metoden som mycket säker under förutsättning att den upprepas ofta, inte sker där vägen svänger och att den utförs då avståndet till bakomliggande bilar är stort. Dessa yttre omständigheter medför ihop med det faktum att man tappar något i fart och att passagerarna sällan uppskattar tekniken resulterar i att det ändå blir ganska glest mellan provbromsningarna.
Hur skulle det då vara att montera ett litet extrahjul bakom ena bakhjulet och låta detta provbromsas ganska ofta av ett automatiskt system? Jag tänker mig ett hjul från en barncykel med ett enkelt fjädringssystem som följer gatan och ger ett konstant tryck. För bästa och enklaste kontroll av bromskraften en tjock bromsskiva av aluminium med ett bromsok i form av en elektromagnet (virvelströmsbroms). En induktiv sensor intill densamma ger via i skivan borrade hål pulser då hjulet roterar fritt. Bromsen aktiveras sedan kanske så ofta som ett par gånger i minuten genom att magnetströmmen mjukt ökas tills eventuell hjullåsning sker.
Eftersom mäthjulet är lätt och det knappast är intressant att uppnå hjullåsning på halkfritt underlag borde man inte märka av att systemet arbetar och däckslitaget borde bli minimalt.
Mätresultatet presenteras lämpligen på ett analogt visarinstrument.
Att ha ett litet hjul bakom bilen skulle kanske se skumt ut, men inte värre än de där placebo-gummiremmarna som hängde från stötfångarna under 70-talet...

Till skillnad från remmarna skulle hjulet dessutom ha en garanterat vettig nytta!