Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OT: Halkvarnare (idé)  (läst 2976 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
OT: Halkvarnare (idé)
« skrivet: 04 feb-12 kl 11:12 »
Denna idé har förvisso inte så mycket med forumets energiavdelning att göra men då här finns en drös fiffiga hjärnor tänkte jag ändå lufta den och se vad den får för klyftiga synpunkter:

Jag har funderat på en halkvarnare för bilen. En temperatursensor nära vägbanan ger långt ifrån hela sanningen och ett larm som inte går att lita på är sämre än ingenting alls. Vintertid gör jag ofta korta provbromsningar. Jag betraktar metoden som mycket säker under förutsättning att den upprepas ofta, inte sker där vägen svänger och att den utförs då avståndet till bakomliggande bilar är stort. Dessa yttre omständigheter medför ihop med det faktum att man tappar något i fart och att passagerarna sällan uppskattar tekniken resulterar i att det ändå blir ganska glest mellan provbromsningarna.

Hur skulle det då vara att montera ett litet extrahjul bakom ena bakhjulet och låta detta provbromsas ganska ofta av ett automatiskt system? Jag tänker mig ett hjul från en barncykel med ett enkelt fjädringssystem som följer gatan och ger ett konstant tryck. För bästa och enklaste kontroll av bromskraften en tjock bromsskiva av aluminium med ett bromsok i form av en elektromagnet (virvelströmsbroms). En induktiv sensor intill densamma ger via i skivan borrade hål pulser då hjulet roterar fritt. Bromsen aktiveras sedan kanske så ofta som ett par gånger i minuten genom att magnetströmmen mjukt ökas tills eventuell hjullåsning sker.

Eftersom mäthjulet är lätt och det knappast är intressant att uppnå hjullåsning på halkfritt underlag borde man inte märka av att systemet arbetar och däckslitaget borde bli minimalt.
Mätresultatet presenteras lämpligen på ett analogt visarinstrument.
Att ha ett litet hjul bakom bilen skulle kanske se skumt ut, men inte värre än de där placebo-gummiremmarna som hängde från stötfångarna under 70-talet... ;D Till skillnad från remmarna skulle hjulet dessutom ha en garanterat vettig nytta!

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Lasse46

• Jämtland
SV: OT: Halkvarnare (idé)
« Svar #1 skrivet: 04 feb-12 kl 17:20 »
Din idé finns redan ibruk, används på flygplatser för att kontrollrera friktionen på landningsbanorna.

Lasse

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 04 feb-12 kl 19:10 »
Och de där halvledande gummiremmarna (eller kopparflätorna) gjorde god nytta för att leda bort statiska laddningar som annars kunde ställa till med irriterande störningar om man försökte lyssna på mellanvåg i bilradion.
När östeuropeiska bilister började visa sig i Sverige i början av 90-talet såg man många Trabant, Lada, Polski Fiat osv som hade en sån där fläta släpande i marken (och en 3 meter lång radioantenn, ofta nerböjd och fastknuten i bakre kofångaren för att inte komma åt luftledningar).

Idén påminner annars om det "femte hjul" som Bilprovningen använde på 70-talet för att kontrollera bilars hastighetsmätare vid typbesiktning.  Det var ett fullstort 26" eller 28" cykelhjul med någon form av pulsgivare på axeln , man läste av signalen från den med en frekvensräknare och hade med en tabell i bilen för översättning mellan frekvens och hastighet.

Richard

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 19:06 »

Hur skulle det då vara att montera ett litet extrahjul bakom ena bakhjulet och låta detta provbromsas ganska ofta av ett automatiskt system?
Höger eller vänster? jag har upplevd att där finns skillnad,framförallt när man kör på mindre vägar.
Vill man vara 100% säker behövs 4 extra hjul...eller köra forsiktigare.
Jag har klarat mig än så länge så jag behöver inte mer kontrol.
ABS, ASR, ice alert, parkeringshjälp ,hur mycket mer ska man ha?
Ju mer bilen kontrolerar desto dummare förare blir.
Jag röstar nej.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-12 kl 19:13 »
Jag har sett motsvarande i drift hos olika vinterväghållare, man mäter friktionskoefficienten med ett femt hjul.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 15:07 »
Och varför ha ett 5te ljul?
Är det inte bara att mäta varvtalsskillnaden mellan ett drivande och icke drivande hjul och mät om den skulle förändras?
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

kackelmann

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 feb-12 kl 15:24 »
Och varför ha ett 5te ljul?
Är det inte bara att mäta varvtalsskillnaden mellan ett drivande och icke drivande hjul och mät om den skulle förändras?

För många felkällor.
Om alla hjulen slirar men de drivande slirar mer, visar den ju fel. Om ett drivande hjul slirar men inte det andra, vilket ska man mäta på då? Skillnaden vid mycket lätt halka kan vara så liten så att den faller inom felmarginalen. Däcktryck, slitage och storlek spelar in för varvtalet. Et.c.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #7 skrivet: 15 feb-12 kl 20:02 »
En ännu större anledning till det femte hjulet är att med förhållandevis liten energiförlust kunna bromsa till låsning om och om igen utan att det påverkar säkerheten. Eftersom friktionen precis innan slirning är oproportionerligt större än vid slirning kommer ett system baserat på hastighetsskillnad mellan drivande och frirullande hjul inte ge en säker varning innan det är på tok för sent.

För att ge exakt resultat måste mäthjulet vara av samma typ som bilens egna hjul och sannolikt även lika tungt belastat. Därmed ryker både säkerheten och önskemålet om små kraftförluster. Med ett allt för litet och lätt mäthjul lär resultatet bli opålitligt. I slutänden får man nog lägga en del tid på att trimma in systemet genom att jämföra mäthjulet mot riktiga provbromsningar.

Och nej, jag tror mig inte ha en fantastisk affärsidé här. Tror inte så många skulle vilja åka omkring med vad som snart skulle kallas "räddhjul" i folkmun... Jag är också av den uppfattningen att de flesta elektroniska säkerhetssystemen trubbar av föraren, i synnerhet om denne inte förstår systemens funktion och har respekt för deras brister. Fel använt skulle mitt femte hjul precis som fyrhjulsdrift, antispinn och låsningsfria bromsar kunna användas för att köra fortare och därmed närmare de absoluta marginalerna där det bara släpper plötsligt och okontrollerat.
Men det är förbaskat kul att fundera ut saker, bara för att det går! ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Lasse46

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 15 feb-12 kl 21:53 »
Här epubl.ltu.se/1402-1617/2006/198/LTU-EX-06198-SE.pdf finns ett examenarbete från Luleå universitet om olika metoder att mäta friktion på vägbanor om någon vill fördjupa sig i frågan.

Lasse

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser