Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kallt..  (läst 4804 gånger)

ullabulla

• Norrbotten
Kallt..
« skrivet: 03 feb-12 kl 07:57 »
Hej!

Nu har vi haft kallt några dagar och idag visar termometern -34,2c mitt hönshus håller +1-2c. Dv kochinerna sitter under värmelampan och verkar ha det gott där. Vattnet fryser inte men jag är lite rädd att det blir kallare där inne nu när kylan verkar ska hålla sig runt -30 ett par dar till.
Hur gör ni när ni bygger ett hus i huset med enkla (snabba) medel?
Fungerar det att gränsa av med en filt?
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kallt..
« Svar #1 skrivet: 03 feb-12 kl 08:20 »
Det funkar utmärkt med filtar, se bara till att inget rör intill värmelampan, då är brandrisken stor.

Så länge det bara blir ett fåtal minus i hönshuset och man byter vattnet regelbundet, så är det inget problem för fåglarna att klara sig. Man är ofta onödigt rädd för att hönsen ska ta skada av kylan, de klarar sig bra om de har mat och vatten och tillräckligt med ljus för att äta ordentligt. Gör det inte för mörkt i hönshuset, då äter de inte och det är då det går utför.

Höns som äter och dricker klarar det mesta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 03 feb-12 kl 08:37 »
Jo nån minus är ju inte farligt men jag har bara värmelampan som uppvärmning och om det håller sig så här kallt ett par dar till så är jag rädd att kyla kryper in trots att det är välisolerat.
Jag vill hellst slippa ta in dom i garaget eftersom att det lär lukta höns i hela huset  ;)
Men måste man så måste man.
Pratade med en vän i Arvidsjaur dom hade -41 ute och -2 i hönshuset. Hennes hedemoror ade varit grymt sura och kacklat som attan när dom inte fick gå ut idag ;)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #3 skrivet: 03 feb-12 kl 08:43 »
Har -28 grader nu. Hos vissa hönsgrupper är det några minus. Tack och lov ska kylan bara hålla i sig i 3 dagar till.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 03 feb-12 kl 08:58 »
Men gör en mindre avdelning vid sittpinnar med värmelampan, med hjälp av byggplast, bubbelplast, filtar eller vad du vill. Så länge de äter och dricker så är det inget problem även om det skulle vara ett antal minus en kortare period. Här var -15 häromdagen, mina höns var ute hela dagen. Inga skador, de var aktiva och åt och drack. Jag har ingen el i mitt hönshus, dålig isolering. Jag sätter för fönstret med en skiva på natten, och sätter en filt vid dörren, då värmer de själva tillräckligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 03 feb-12 kl 09:02 »
Smart :D
Ska täcka fönstret inatt ;D

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 feb-12 kl 09:52 »
Smart :D
Ska täcka fönstret inatt ;D

Jag har satt bubbelplast för fönstret på insidan (som sitter uppe hela vintern), det hindrar kylan även på dagen och ljuset tar sig ju in ändå. Sen har vi en masonitskiva för fönstret på utsidan också som vi tar bort på dagen.
MVH Rosita zon 1

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-12 kl 09:54 »
Jag knäppte på elemtet i hönshuset i går kväll.
Vi har - 29 ute.
+ 5 i hönshuset.
Hedemorahöns

Nybo

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 03 feb-12 kl 10:14 »
Stadiga - 30 här. Sandelementet igångsatt. ca + 5 i ladugården.
Hoppas att det snart blir vår... längtar  :)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #9 skrivet: 03 feb-12 kl 10:24 »

Pratade med en vän i Arvidsjaur dom hade -41 ute och -2 i hönshuset. Hennes hedemoror ade varit grymt sura och kacklat som attan när dom inte fick gå ut idag ;)
[/quote]
Jag har också Hedemora och igår fick de vara inne en timme extra, -10 ute, och då blev dom också sura och kacklade och var missnöjda. Isolerat hönshus men det var -2 där inne på morgonen (de får varmt vatten fler gånger om dagen och mycket mat) När jag släppte ut dem så blev de genast gladare!! De verkar inte ha bekymmer med kylan! Nöjda och glada gick dom till logen och sprätte runt bland ca 300 kg löshalm tillsammans med katterna som bäddat ner sig och vilade. ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #10 skrivet: 03 feb-12 kl 10:32 »
Ska sätta bubbelplast för fönstret o se om det kan bli lite varmare, silkeshönsen och kaninerna klarar sig, det är hedemoratuppen som fryser. Vi har bara -26 nu, hoppas SMHI spått fel, de säger -36 i morgonkväll
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 feb-12 kl 10:42 »
Jag hade fruset vatten för första gg i dag. -14 ute och -3 inne. Värmelampa och mattor för fönster och dörr, har jag haft adan det blev minus ute. I morse ställde jag in en byggfläkt. Fick ta till den en kväll tidigare då jag tyckte några hönor var lite frusna om kammen.  Mitt tips till fönstrena är  gammla trasmattor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 03 feb-12 kl 10:52 »
Njorun du får ta in tuppen ;)
Hedemorahöns

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 03 feb-12 kl 18:36 »
Täckte fönstena med en trasmatta och hängde en filt framför dörren få se om tempen går upp lite

älglund

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 03 feb-12 kl 19:27 »
Det blir nu kallare för varje timme. Kommer npg att måsta sätta in orpingtonflocken lös i stallet för det är kallast i deras rum.  :o
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #15 skrivet: 03 feb-12 kl 20:33 »
Jag har satt halmbalar utmed väggarna, gjorde nästan 5 graders skillnad.

älglund

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 03 feb-12 kl 22:34 »
-32 grader nu :-\

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 04 feb-12 kl 06:14 »
Min ute-termometer har gett upp, det står bara L.L.L.L på den  :o Sist jag såg siffror låg den på -34 och gick nedåt... SMHI säger -41 för natten som har varit. Huga.

Ute i hönshuset är det 2-3 plusgrader, värmelampan sitter ovanför vattenautomaten och hönsen mår gott, äter bra och sitter högt upp under taket om kvällarna... utom tjurskallehönan som lagt sig för att ruva i ett golvrede, men hon verkar må bra hon med. Jaghar trasmattor hängande för dörren, och ett ganska bra isolerat hönshus (sågspån i väggarna) men det blir nog till att isolera lite till under sommaren ändå, då det är frost längs insidan av väggen närmast taket.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Nybo

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 04 feb-12 kl 06:48 »
-37 grader  :-\ :-\

lena70

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 feb-12 kl 09:06 »

Höns som äter och dricker klarar det mesta.

Det var ungefär vad vetrinären sa till mig, när jag var orolig över om hönsen led av kylan..Höns klarar mer än vad vi tror..Det är lätt att tro, att bara för att vi människor fryser, så fryser djuren ochså..men det är inte mycket sanning i..OJ, vad kallt ni andra har det ..Närmare 40 MINUS??Här har vi haft som mest i vinter -15 grader..Och den kylan har bara varat i några dagar, och det lär snart bli varmare ute igen..Har hönsen i ett gammalt hönshus, det är över 50 kvm stort och rätt oisolerat, men det verkar ingen nöd gå på hönsen! Tur att jag bara bor i östergötland, och inte i norrland/ lappland..Då skulle jag nog INTE vilja ha dom i det hönshuset..

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser