Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart så! Tabacktorps får.  (läst 16871 gånger)

Per Gynt

• Gäst
SV: Snart så! allmogefår
« Svar #20 skrivet: 13 jul-12 kl 07:30 »
Fortfarande inget nytt om den nyupptäckta allmogerasen?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 14 jul-12 kl 10:15 »
Ja, om det är en nyupptäckt allmogeras, så behövs det troligen flera ställen där de kan överleva och föröka sig.  Genbank eller inte.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #22 skrivet: 15 jul-12 kl 08:23 »
Ingen från allmogeföreningen här? Som kan ge lite klarhet i frågan om den hemliga rasen ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

zeina66

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 15 jul-12 kl 08:28 »
Det är kanske så att rasen är en produkt av entusiaster som vill skapa en lokal ras...någonstans ???
Måste säga att jag också är nyfiken och detta är det enda forum där det skrivits något...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #24 skrivet: 15 jul-12 kl 08:54 »
Man kunde läsa för några nummer sen i Allomogefårets tidning om en ny upptäckt liten tas i Jämtland.

Men jag har svårt att tro att föreningen låter några ensamma räddare ta hand om dom första spirorna av en ras, det är ju ett väldigt kritiskt läge då man måste dokumentera noggrant rasen och se till att inte tappa några gener samt minimera mängden inavel. Om det är en ras som inte rapporterats till föreningen, då finns stora risker att man flyttar fåren och en gång för alla utrotat en allmoge ras genom att göra totalt fel men vilja göra rätt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 16 jul-12 kl 10:28 »
Man kunde läsa för några nummer sen i Allomogefårets tidning om en ny upptäckt liten tas i Jämtland.

Trådskaparen (Lövåsens) får kom från Värmland. Mysteriet kvarstår  ;D

I Maj ska vi till Värmland och köpa in 2-3 tacklam och ett bagglam av en nyupphittad allmoge ras!Rasen är extremt liten finns bara ca 30 st. :o
« Senast ändrad: 31 jul-12 kl 07:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #26 skrivet: 29 jul-12 kl 19:38 »
Nej, det var visst inget troll. Det finns tydligen en nyupptäckt gammal ras, så mycket har jag fått info om från Allmogefåret. Mer info kommer i deras tidning när allt är klart angående godkännande osv.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 31 jul-12 kl 07:25 »
Det finns tydligen en nyupptäckt gammal ras, så mycket har jag fått info om från Allmogefåret. Mer info kommer i deras tidning när allt är klart angående godkännande osv.
Är inte det de Jämtlänska fåren?

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 29 aug-12 kl 20:19 »
Ja det behövs fler intresserade för att få en bra start. Just nu är det bara jag och ulla och så klart gården som dom kommer ifrån så det finns bara sisådär 30 st tacker.

Ne utseende är ejh hämligt men vet ej hur man lägger ut bild. och Namn har dom ej ännu. Dom är smååå. Minst än så länge av alla allmogeraser.
Färg fläst vita men förekommer med svarta inslag och även helsvarta finns.
Jag har 2 helvita tacker och en tacka med en svart fläck och en helvit kulligbagge.
Baggarna är både kulliga och med horn.
Dom har väldigt mycket flycktinstingt men är såå smarta.

En glad och nöjd nybliven fårägare.

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 29 aug-12 kl 22:05 »
Men, vad spännande!  Smarta och försiktiga, låter som en ras väl lämpad för fäboddrift?  Undras hur dom klarar vintern, och hur mycket foder dom behöver, osv, osv.  Hur har dom levat på ursprungsgården?  Vilka kriterier hade ägaren när hän valde avels- respektive slaktdjur?

Och så vidare en lång lång stund!!!

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 03 sep-12 kl 14:00 »
Ja lämpar sig ypperligt på fäbod i mina ögon.

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 05 sep-12 kl 16:25 »
Intervjua förra ägaren och hennases grannar, alla som kan veta hur det har varit förr!  Sådana upplysningar behövs om man ska kunna bevara en ras lite ursprunglig - utan att för den skull utsätta djuren för svält och umbäranden.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #32 skrivet: 07 sep-12 kl 09:07 »
 @lövåsen är dom har fåren under utredning? Eller är det en egengjord värmländsk by rasblandning??
« Senast ändrad: 07 sep-12 kl 09:10 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

JBF

• Småland
« Svar #33 skrivet: 07 sep-12 kl 16:21 »
Jag misstänker mig veta vilken ras det handlar om, och är det den rasen så är den under utredning.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 07 sep-12 kl 17:43 »
Jag misstänker mig veta vilken ras det handlar om, och är det den rasen så är den under utredning.

Spännande vad många nya raser.
Först Fjällfåren som är godkända.  :)
Och så Fåren i Jämtland som utreds och så ännu en ras "den utan namn i denna tråd" ?

JBF

• Småland
« Svar #35 skrivet: 07 sep-12 kl 17:49 »
Ja visst är det spännande! Jag vet inte hur officiellt och offentligt saker och ting är och sluter mig därför likt en mussla!  :) Det lär ju framkomma i sinom tid huruvida rasen är en egen ras eller en ny del av en gammal ras! Och allt däremellan givetvis! Jag sitter inte på någon info om utredningen.
Vad är det för får från Jämtland då? Fjällnäsfåren godkändes ju nyligen och info om dem finns på föreningens hemsida!

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Bie

• Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 19 jan-13 kl 11:24 »
Hur går det med fåren? Det verkar som om tråden svalnat. Finns det forfarande inga bilder på fåren och har rasen fått nått namn?
En har det som en förtjänar!

shantesses

• Närke
« Svar #37 skrivet: 20 jan-13 kl 15:53 »
Fårrasen har ännu inget namn. Bilder finns men dåliga och så vet ja inte hur man lägger in bilder här.

Vart kan man köpa den fårrasen i Värmland??????

freitag

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 21 jan-13 kl 10:39 »
En nyfiken en undrar hur det går med Musselfåren - är det officiellt nu vad det är för typ av får? Hursohelst: spännande tider för allmoge/lantraser!

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 26 jan-13 kl 20:16 »
Hej fåren är på väg in i genbanken.
Så det kommer bli en egen ras :O).
Dom kommer från en gård i värmland.
Dom har ingen M status o som sagt inte med i genbanken ännu.
Det behövs mer som vill ta sig ann dessa små så om intresse finns så pm:a mig ditt nummer så ringer ja dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser