Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älggräs/fodergräs till fåglar?  (läst 7225 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Älggräs/fodergräs till fåglar?
« skrivet: 01 feb-12 kl 19:26 »
Kan man ha sånt gräs i deras inhägnader?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Älggräs/fodergräs till fåglar?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 19:32 »
Javisst, jag har massor av det i några av mina inhägnader. Gässen äter lite av det när det är spätt, men jag har slagit av det regelbundet med lie, för att få mer gräs såsmåningom. Men det är inte giftigt, bara uppenbarligen inte så smakligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 19:37 »
Javisst, jag har massor av det i några av mina inhägnader. Gässen äter lite av det när det är spätt, men jag har slagit av det regelbundet med lie, för att få mer gräs såsmåningom. Men det är inte giftigt, bara uppenbarligen inte så smakligt.
bra, jag funderar på att ha sånt i vaktelvoljären, som gömslen.. Tror du det kan funka? Eftersom det inte är så smakligt alltså =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 19:39 »
Jag vet bara att kossor avskyr det ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 19:41 »
bra, jag funderar på att ha sånt i vaktelvoljären, som gömslen.. Tror du det kan funka? Eftersom det inte är så smakligt alltså =)
Det går säkert bra. Älggräs trivs där det är fuktigt, så det kanske inte är en idealisk miljö för vaktlar, men älggräs tycks vara svårt att ta död på, så det överlever nog. Se till att det inte trivs för bra, det är invasivt och sprider sig som ett ogräs där det trivs.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 19:58 »
Okej tack!

Någon som vet vad för växt jag menar med denna beskrivningen:
Långa gröna ihåliga grässtrån i typ en "tova".
Växte brevid en å, fuktig mark runt om.
Växte MASSOR av det.
På vissa var det som en brunaktig "blomma" utlaget längst stråt, inte högt upp alltså.

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 20:16 »
Jag vet vad du menar, men kommer inte på vad den heter..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-12 kl 20:17 »
Veketåg.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-12 kl 20:39 »
Veketåg? är det inte vanligt starrgräs?
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 feb-12 kl 21:22 »
Så här ser veketåg ut. Observera blommornas placering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 01 feb-12 kl 21:27 »
Så här ser veketåg ut. Observera blommornas placering.
Precis rätt! tack!
Går det att plantera i voljär till fåglar?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 02 feb-12 kl 10:32 »
Precis rätt! tack!
Går det att plantera i voljär till fåglar?
Varför vill du ha en massa växter som trivs där det är extremt blött? Det är inte optimalt att ha fågelinhägnader där det är blött, om man inte ska ha ankor och gäss där, och även då är det bäst om större delen är ganska torr, annars skapar de bara lervälling över alltihop på nolltid.

Ska du ha inhägnad till vaktlar och skapa bra gömslen åt dem, satsa på ätliga buskar och växter, som röda vinbär, fläder, aronia, ätliga perenner osv.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 02 feb-12 kl 12:16 »
Varför vill du ha en massa växter som trivs där det är extremt blött? Det är inte optimalt att ha fågelinhägnader där det är blött, om man inte ska ha ankor och gäss där, och även då är det bäst om större delen är ganska torr, annars skapar de bara lervälling över alltihop på nolltid.

Ska du ha inhägnad till vaktlar och skapa bra gömslen åt dem, satsa på ätliga buskar och växter, som röda vinbär, fläder, aronia, ätliga perenner osv.
Kanske är för att det är extremt blött där voljärerna ska vara?  ;)
Nä men jag vill ha växter som håller sig och är vackra. Vinbär blir avbitna längst ner och det är endast bären uppe som klarar sig, om man inte har vaktlar som jag sitta i träd/buskar också, då blir hela busken attackerad.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 02 feb-12 kl 14:22 »
Då borde du nog överväga att dränera där voljärerna ska vara, annars finns det risk för att bakterier och sjukdomar har lätt lätt för att få fäste.

Fläder äter inte mina fåglar på, bara bären, inte bark och blad.

Är inte poängen med att ha växter i voljären att fåglarna ska ha sysselsättning med att själva leta mat?

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 02 feb-12 kl 15:59 »
Då borde du nog överväga att dränera där voljärerna ska vara, annars finns det risk för att bakterier och sjukdomar har lätt lätt för att få fäste.

Fläder äter inte mina fåglar på, bara bären, inte bark och blad.

Är inte poängen med att ha växter i voljären att fåglarna ska ha sysselsättning med att själva leta mat?
För mig är de vikigare att de mer vilda fåglarna (vaktel, fasan etc) har gömslen, vanligt att de annars visar "djur i bur" beteende och går längst nätet/försöker i panik fly iväg och kan skada sig.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 02 feb-12 kl 16:48 »
För mig är de vikigare att de mer vilda fåglarna (vaktel, fasan etc) har gömslen, vanligt att de annars visar "djur i bur" beteende och går längst nätet/försöker i panik fly iväg och kan skada sig.
Ok, sådana fåglar har inte jag. Men då kan man ju kombinera växter som bara ska fungera som gömslen med sådana som kan fungera som aktivering. Och man kan ju ha konstgjorda gömslen, rishögar osv, om de förstör levande växter för mycket.

Tycker ändå att du ska överväga att antingen ha voljärerna någon annanstans, eller att dränera marken. Det kommer inte att vara trevligt att arbeta bland fåglarna om det är så blött, och det kommer att bli lervälling större delen av året. Åtminstone om det är så blött att de växter som skulle trivas bäst är veketåg och älggräs, så som du beskrivit.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 02 feb-12 kl 17:00 »
Ok, sådana fåglar har inte jag. Men då kan man ju kombinera växter som bara ska fungera som gömslen med sådana som kan fungera som aktivering. Och man kan ju ha konstgjorda gömslen, rishögar osv, om de förstör levande växter för mycket.

Tycker ändå att du ska överväga att antingen ha voljärerna någon annanstans, eller att dränera marken. Det kommer inte att vara trevligt att arbeta bland fåglarna om det är så blött, och det kommer att bli lervälling större delen av året. Åtminstone om det är så blött att de växter som skulle trivas bäst är veketåg och älggräs, så som du beskrivit.
Det där med att det kanske är blötmark där voljärerna ska ligga var lite på skämt  :-[  o:)
Vi har inte någon gård än, vi letar efter det just nu. Men tycker sånt gräs är så fint (det ihåliga) så skulle vilja ha sånt. men det klarar sig alltså inte i normal jord? Måste vara blött helatiden typ?

jag tänkte plantera humle eller någon annan "klängväxt" på utsidan av voljärerna som får växa på nätet upp. Fungerar både som vindskydd och som gömsle. Tänkte även ha syren och vinbär inne i voljären, men sen vill jag även ha andra växter. Lite olika lixom.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 02 feb-12 kl 17:08 »
Ieenilorac hr helt rätt idet hon skriver och jag vill bara förtydliga att du inte får veketåg och älggräs att växa på ett torrt ställe. Inte på ett normalt ställe heller. De vill ha det plaskblött. Förslag till växtlighet i torr-normal voljär:
*Fläder-har tidigare nämnts
*Gran- klipp av den på höjden när den nått lämplig höjd.
*En- vill ha det soligt och gärna torvblandad sandjord. Om man inte vill använda den vilda varianten finns en uppsjö olika sorter i odling, på plantskolan.
*Bergstall-Finns bara att köpa i plantskolan men är väldigt bra för ändamålet.
*Syren.

... ett litet axplock.

*du har redan svara i inlägg så det här blir lite konstigt.... men bra ändå ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 02 feb-12 kl 19:15 »
Ieenilorac hr helt rätt idet hon skriver och jag vill bara förtydliga att du inte får veketåg och älggräs att växa på ett torrt ställe. Inte på ett normalt ställe heller. De vill ha det plaskblött. Förslag till växtlighet i torr-normal voljär:
*Fläder-har tidigare nämnts
*Gran- klipp av den på höjden när den nått lämplig höjd.
*En- vill ha det soligt och gärna torvblandad sandjord. Om man inte vill använda den vilda varianten finns en uppsjö olika sorter i odling, på plantskolan.
*Bergstall-Finns bara att köpa i plantskolan men är väldigt bra för ändamålet.
*Syren.

... ett litet axplock.

*du har redan svara i inlägg så det här blir lite konstigt.... men bra ändå ;)
Tack =) Men växer inte gran otroligt sakta??? Och man kan väl inte gräva upp en stor gran? Massa rötter.. haha
Eller menar du om granen naturligt växer i voljären?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 02 feb-12 kl 19:19 »
Gran växer snabbt, det är därför det är stora granplantage i hela landet nuförtiden, det är ett av de snabbast växande träden.

Ett vintergrönt träd kan ju vara en bra idé om man vill ha skydd för fåglarna året runt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser