Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få små ägg att passa äggkoppen?  (läst 4492 gånger)

Eurydike

• Småland
Hur få små ägg att passa äggkoppen?
« skrivet: 01 feb-12 kl 10:34 »
Dagens i-landsproblem lyder som följer. Har glatt mig så åt mitt hönsinförskaffande och tänkt att nu ska jag minsann köpa en massa olika roliga äggkoppar.

Men.... jag har ju lantrashöns.... de lägger betydligt mindre ägg än värphybriderna, vars ägg de flesta äggkoppar är anpassade för.
Då kommer ju ägget bara skramla runt i koppen. Inte optimalt. Något tips för hur man bäst löser detta? Kanske redan finns någon för ändamålet konstruerad produkt man kan köpa, eller ska man virka små kragar åt äggen så de sitter bra i koppen?
Tips?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur få små ägg att passa äggkoppen?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 10:38 »
Gå en keramikkurs och gör egna äggkoppar i rätt storlek. Eller gå en svarvkurs och svarva egna i trä.

Eller så gör man som jag gör med småägg, eftersom jag iofs gått flera keramikkurser, men det var innan jag hade höns och nu har jag ingen tillgång på keramikugn, man lägger ägget på tallriken eller på en bit papper när man inte äter ur det. När man äter ur det håller man det i handen. Enklaste och billigaste lösningen, men funkar dåligt på riktigt löskokta ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 10:48 »
När jag var liten och det fattades en äggkopp tog morsan sin vigselring. Jag vet ingen annan råd än att nu får du c t å bli ordentligt gift!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

irma56

• Småland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 10:50 »
Jag hittade små snapsglas, sk spetsglas, på loppis. De passade utmärkt till små ägg. Nog de snyggaste äggkoppar jag haft tror jag.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 10:54 »
Man kan ju allti ta en servett och sätta emellan ägg och kopp och koppen är för stor. Eller så letar man efter "anktika" äggkoppar på loppis. Dom är ofta för något mindre ägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 10:54 »
De gamla äggkopparna på loppisar är inte anpassade efter hybridägg. Men det är klart... dvärgägg skramlar ju runt även i dem. Vad är det för lantras du har?

Här är äggkoppar överreklamerade. Jag tar ett stadigt tag runt ägget med tre fingrar... åsså tjångar jag helt sonika den trubbiga ändan i tallriken/bordet. Det står så fint så o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eurydike

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 11:23 »
När jag var liten och det fattades en äggkopp tog morsan sin vigselring. Jag vet ingen annan råd än att nu får du c t å bli ordentligt gift!  ;D
Bra förslag. Jag ska framföra det till min sambo.  ;D

Jag har Bohusländals svarthöna...som inte värper än... unghöns... Men jag vill ju vara förberedd när de väl börjar  ;)

Hålla i handen är ju förstås billigt och bra men inte alls lika färgglatt och roligt som med fina äggkoppar.  :P

Eurydike

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 feb-12 kl 11:25 »
Jag hittade små snapsglas, sk spetsglas, på loppis. De passade utmärkt till små ägg. Nog de snyggaste äggkoppar jag haft tror jag.
Bra förslag! Brukar väl finnas billiga på IKEA om jag inte minns fel. Går ju att måla dem i glada färger. Glasfärg är ju kul  :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-12 kl 11:31 »
Hihihi.... det här tyckte jag var lite kul. En massa svar om att göra själv, gå på loppis, hitta gamla ..... å det du var ute efter var att att köpa nytt ;D ;D ;D Vi alternativare kan vara lite nördiga ibland ;)

Hoppas du blir nöjd med dina IKEA-fynd och att det blir kyl med färgpysslet:-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 01 feb-12 kl 11:39 »
Hihihi.... det här tyckte jag var lite kul. En massa svar om att göra själv, gå på loppis, hitta gamla ..... å det du var ute efter var att att köpa nytt ;D ;D ;D Vi alternativare kan vara lite nördiga ibland ;)

Hoppas du blir nöjd med dina IKEA-fynd och att det blir kyl med färgpysslet:-*
;D
Nja, det måste egentligen inte vara nytt. Loppis är bra och Tradera har jag provat (dock var de jag tyckte var fina ganska dyra). Vill bara ha fina, roliga, glada äggkoppar. Men ska jag göra dem själv så tror jag ärligt talat inte de blir så vackra.... :-[ Måla på glas ska jag nog klara dock. Såg att de hade 6 pack snapsglas på IKEA för 39kr som man ju kan måla lite glatt.

Det jag egentligen var ute efter var inte så mycket nya äggkoppar som själva "konverteraren" äggkopp litet ägg. Den måste man ju kunna göra själv. Typ virka av plastband?
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 11:54 av Eurydike »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 01 feb-12 kl 13:11 »
Eller knalla in på nåt glasbruk och designa själv. Återvinna en gammal form till något helt annat, kanske vända den upp-å-ner å så spränga (kapa) i "fel" höjd.

IKEA....... *fnys*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 01 feb-12 kl 13:14 »
Det är ju inte så kul men man kan ju lägga lite hushållspapper i botten. Linda en remsa runt ägget. Som man får göra med ljusstakar som är för stora för ljusen. En knäckform kan man ju använda till ett ljus, till ett ägg är den lite för liten, men en muffinsform kanske?

Jag tycker tvärtom att mina äggkoppar är för små för mina ägg... Utom unghönsens då.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

SoloQwist

• -
« Svar #12 skrivet: 01 feb-12 kl 13:29 »
När jag var liten och det fattades en äggkopp tog morsan sin vigselring.

Den där är bra! Har sett äldre släktingar, kvinnor, göra så. Annars kan väl ischokladformar funka och färggrant blir det också.  :D
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

kackelmann

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 feb-12 kl 13:37 »
Ska man bara ha nåt att ställa ägget i så det inte rullar så funkar som sagt vigselringen, har man inte råd att gifta sig så fungerar kapsylen från en vanlig glasflaska bra som antiäggrullare.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Luffsen

• -
« Svar #14 skrivet: 01 feb-12 kl 14:43 »
Fylla äggkoppsbotten med salt eller sand... en halv cm tjockt, sen ställa ägget i det.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 01 feb-12 kl 14:54 »
Jag använder oxå pyttesmå snappsglas.
Vackra o kostade 2kr st på loppis :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 01 feb-12 kl 15:33 »
Jag tar ett stadigt tag runt ägget med tre fingrar... åsså tjångar jag helt sonika den trubbiga ändan i tallriken/bordet. Det står så fint så o:)
;D Bästa förslaget.
Jag letar också efter små äggkoppar, snygga ska de vara och riktiga äggkoppar, inte snapsglas eller annat. Egentligen skulle jag behöva flera olika storlekar. Jag var på Klippan Keramik i Krika för ett tag sen och fick för mig att fråga, han sa att man kan beställa, han gör dem lika stora som de vanliga, bara tjockare. Man kan ange önskat innermått. Kostar samma som de vanliga. Jag gillar ju mönstren, men formen är inte optimal (verkligen i-landsgnäll nu), men jag ska nog ändå köpa ett gäng om jag inte hittar andra.

Eurydike

• Småland
« Svar #17 skrivet: 01 feb-12 kl 16:06 »
Fylla äggkoppsbotten med salt eller sand... en halv cm tjockt, sen ställa ägget i det.
Det var ju faktiskt ett bra förslag.  :D  I alla fall för de äggkoppar vars design inte gör att salt rinner ut..

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #18 skrivet: 01 feb-12 kl 16:17 »
kan man inte smälta lite stearin om man har en riktig favorit kopp?
sedan håller man något ner i koppen en liten stund som har lite äggform men som inte stearinet fastnar på

bara en tanke, då går ju koppen att skölja av i ljummet vatten utan att "problemlösningen" försvinner =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #19 skrivet: 01 feb-12 kl 16:36 »
Ja, det skulle ju vara bättre än salt. Förhindrar iofs maskindisk av äggkopparna. Men man skulle ju KANSKE kunna diska dem för hand.  ::)
Då får man ju användning för ljus-resterna också  :D

äggkoppar blir sällan skitig, jobbade på restaurang och då spolade vi oftast av äggkopparna såvidare inte det var ägggula i. sedan körde man allihopa i maskinen då och då =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser