Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skilja av baggen eller ej?  (läst 2788 gånger)

sarbe453

• Östergötland
skilja av baggen eller ej?
« skrivet: 30 jan-12 kl 21:34 »
Jag har en bagge och 4 tackor. Har nu köpt ytterliggare 3 förhoppningsvis dräktiga tackor. Jag har hittills haft baggen tillsammans med tackorna hela tiden. Vid själva lamningen har jag stängt in tackan i box och efter ett par dagar har hon kommit tillbaka till flocken med lammet och sedan har flocken gått tillsammans tills det varit dags att skilja bagglammen åt. När sedan bagglammen slaktas har det bara varit veckor som baggen gått själv tills det varit dags för betäckning. Det har fungerat väldigt bra, baggen har  varit hur snäll som helst både mot högdräktiga tackor och nyfödda lamm.

Men nu när jag köpt 3 tackor till som har gått med "sina baggar" i drygt 2 mån men som jag inte vet är dräktiga. Tror ni det är stor risk att jag får utspridd lamning långt in på sommaren? Förra året lammade mina 4 tackor innom 3 veckor. Är det vanligt med eftersläntrare?

Skulle det gå att skilja baggen nu och föra ihop dem igen efter lamning eller är det risk att han blir dum mot tackor och lamm? Om jag skiljer bort honom nu, kan han gå ensam hela sommaren tills det är dags för lammavskiljning eller är det dålig djurhållning?

Hur skulle ni göra?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

zeina66

• Värmland
SV: skilja av baggen eller ej?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 21:42 »
Hej
Ifall de nya tackorna gått 2 mån med bagge innan du fick hem dom skulle jag chansa på att de redan är betäckta - fast jag har ingen erfarenhet av din ras..

Alternativet är ju att låta de 3 nya gå för sig till de lammat och sen släppa ihop dom med dina gamla tackor och baggen.
Din bagge är guld värd om han fungerar så bra som du beskriver :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 21:54 »
Ja, han är verkligen snäll. Förra lamningen hade ett timsgammalt lamm kommit utanför grinden till sin mamma in till de vuxna djuren. Jag hittade lammet liggandes tätt intill baggen som också låg ner i halmen. Hmm, jag kanske ska chansa  :)

Marta

« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 18:17 »

Under flera år har jag haft baggen gått med tackorna från november och tills lammen är tre månader gamla och det är dax för avskiljningen. Då får han gå med bagglammen och hålla ordning på dem. Det har inte varit några problem under lamning och med lammen men mina djur går ute året runt så de har gott om plast i hagen. I år har jag tagit bort baggen när han gjort sitt då jag har tacklamm som inte ska betäckas. MEN, baggen får INTE gå ensam mer än en kort period sen måste den ha sällskap. Jag har nu 2 unga baggar som får gå i hop nu och under sommarbetet. Alternativet är att kastrera en bagge som sällskap.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 19:44 »
Så där gjorde vi också. Baggen är otroligt snäll med både tackor och lamm så det var inga problem alls att ha alla tillsammans fram tills det var dags att skilja av bagglammen (lammning i april/maj, skiljde av baggarna i juli/aug. Enda problemet var att det dök upp en förskräcklig massa lamm redan i december  ::)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 20:09 »
Så det är ingen som har haft problem med eftersläntrare så att det blir mycket utdragen lamning?

Ni tror inte det är ett bra alternativ att dela nu och släppa ihop direkt efter lamning?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 22:14 »
Hos oss var problemet att tjejerna tydligen var villiga till betäckning i juli, med små lamm hängandes i spenarna... Så utdragen blev den väl egentligen inte, då 11 av 15 lammade i december :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare (1 dolda)
Pohja, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser