Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbank eller inte?  (läst 10866 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Genbank eller inte?
« Svar #20 skrivet: 30 jan-12 kl 12:12 »
Hur mycket pengar får man per tacka, för utrotningshotade raser?

800 för flocken och 150 per djur
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 30 jan-12 kl 12:36 »
Man kan ju ha en liten baggflock o hålla koll på vem som betäcker vem.

Krångligt och dyrt... stämpeldyna i olika färg på alla baggarna då!
Annars finns ju ingen möjlighet att veta vilka som har betäckt vem.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #22 skrivet: 30 jan-12 kl 13:15 »

risk fins ju att man får en tacka som blir både gul och blå  :-\
Länk till mina lamm 2012

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 30 jan-12 kl 19:09 »

betäckning i olika grupper förstås, de kan ju inte gå tillsammans.

vi har hittills en bagge varje år, att man ska ha många baggar i avel betyder också att man inte ska använda samma bagge år ut och år in.

Birgit

« Svar #24 skrivet: 31 jan-12 kl 06:16 »
Citera
När det gäller bidraget för lantraserna ska man tänka sig ett par gånger extra innan man ansöker om de. Det är 5-årsavtal man ingår då och om man av en eller annan anledning upphör med djurhållningen eller rasen så blir man återbetalningsskyldig på de summor man redan fått ut.
Man får visst byta ras, bara de ligger inom samma kategori: utrotningshotad.
Citera
800 för flocken och 150 per djur
Gäller även baggar i avel.

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 31 jan-12 kl 07:22 »
Man får visst byta ras, bara de ligger inom samma kategori: utrotningshotad.
Om inte reglerna ändrats sen jag hade Allmogefår så fick man även byta art, dvs en djurenhet får kunde bytas mot en djurenhet nöt. Gäller det fortfarande, tro?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #26 skrivet: 31 jan-12 kl 07:50 »
hoppsan jag tror dom ändrat reglerna på något vis, http://www.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/stodtilllandsbygden/miljoersattningar/hotadehusdjursraser.4.76ca33bb127af0b508c80002369.html

då är frågan vad som är en djurenhet är det ett får eller 10 får?
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 31 jan-12 kl 08:02 »
hoppsan jag tror dom ändrat reglerna på något vis, http://www.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/stodtilllandsbygden/miljoersattningar/hotadehusdjursraser.4.76ca33bb127af0b508c80002369.html

då är frågan vad som är en djurenhet är det ett får eller 10 får?

En djurenhet är 6,67 tackor.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 01 feb-12 kl 16:02 »
Så om jag fattat det hela rätt krävs det Elitlamm och MV är att vara berättigad till bidrag,plus att man är bunden i 5 år.MV känns självklart,stödet tycks ätas upp av Elitlamm(om man inte ska ha så många får),genbank kräver att man byter bagge varje år tills man kommer upp i det antal tackor man tänkt sej.Stalljournal måste alla föra,orning och reda bland individerna måste det ju vara.Jag vet inte riktigt hur man ska ställa sej,köper man in genbanksdjur och bara avlar på den rasen har man Hälsingfår hur man än vänder och vrider på det,problemet blir då att man inte kan skicka med ett äkthetsbevis ;D Om man vill ha riktigt fina fällar,ska man vara med i Elitlamm för att lättats hitta passande djur,eller är det möjligt att hitta på annat sätt?

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 02 feb-12 kl 20:20 »
Jag har bara Elitlamm mini, det minsta paketet, där kan man inte söka och planera avel.

Dock har jag mycket hjälp av genbanksansvarige, som finns för varje ras. De kan hjälpa till när du söker ny bagge t ex.

Fällarna lär bli lika snygga genbank eller inte :-)

det är väl det att det är lättare att sälja om du har genbanksintyg.

plus att det känns kul att bidra till bevarandet av en utrotningshotad ras.

Lycka till!

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 03 feb-12 kl 23:12 »
Fällarna lär bli lika snygga genbank eller inte :-)

Jag ser ju det lite annorlunda förstås. Är en flock genbanksansluten så är det så nära en garanti man kan komma för rasrenhet. Annars riskerar man att få korsningsfår och då är kanske fällarna annorlunda.

Om jag inte har fel för mig är det tillåtet med gruppbetäckning i genbankerna för allmogefår. Då behöver man väl inte hålla reda på vilken bagge som betäcker - eller är jag helt ute och reser på den punkten?

Jag ställde en annan fråga tidigare som ingen svarade på: Står det i avelsplanen att man måste byta bagge varje år om man lägger till tacklamm - eller är det bara något slags rekommendation eller nåt som en del har fått för sig?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 04 feb-12 kl 00:14 »
Om man sparar tacklamm och betäcker med pappa bagge blir det inavel om man går efter regelboken.Det är mest därför jag är kluven till att vara genbanksansluten.Får man en väldigt fin bagge med alla rätta egenskaper skulle det kännas väldigt konstigt att inte använda den till följande betäckning.Och Hälsingefåren är den grupp som är störst bland allmogefåren,över 700 besättningar förra året.

JBF

• Småland
« Svar #32 skrivet: 04 feb-12 kl 11:06 »

Om jag inte har fel för mig är det tillåtet med gruppbetäckning i genbankerna för allmogefår. Då behöver man väl inte hålla reda på vilken bagge som betäcker - eller är jag helt ute och reser på den punkten?

Jag ställde en annan fråga tidigare som ingen svarade på: Står det i avelsplanen att man måste byta bagge varje år om man lägger till tacklamm - eller är det bara något slags rekommendation eller nåt som en del har fått för sig?

Föreningen tillåter gruppbetäckning (med dispens?) men för eu-bidragens skull så måste stamtavlan vara komplett. Jag antar att man med hjälp av dna test kan säkerställa faderskap vid gruppbetäckning men det är nog en kostsam historia. Tråkigt, för gruppbetäckning vore det alla bästa tycker jag!

Nej det står inte i avelsplanen att man måste byta bagge. Däremot rekommenderas att använda så många baggar som möjligt i aveln och att man inte bör/ska sälja en bagge som redan har fått avkomma.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 04 feb-12 kl 14:32 »
Det där sista avgör saken,får man en jättefin bagge kan den alltså användas en gång,sen ska/bör man slakta den så dess gener inte sprids vidare?Är det så man ska tänka?

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 04 feb-12 kl 15:05 »
Det där sista avgör saken,får man en jättefin bagge kan den alltså användas en gång,sen ska/bör man slakta den så dess gener inte sprids vidare?Är det så man ska tänka?

Nej, använd den i flera år om du så vill. Men alltför ofta ser man annonser på nätet om baggar "som har gjort sitt här hos oss och nu söker nya tackor att betäcka...." Då får den baggen sprida sina gener vidare i andra besättningar istället för en annan förhoppningsvis oprövad bagge. Det finns ju inga förbud givetvis, och har en bagge bara fått ett par avkommor (som gått vidare i avel) så är det ju ingen extrem skada ifall den får ett par avkommor i en annan besättning. Men betänker man att man själv avlat fram många lamm efter en bagge, och sedan sålt många av dessa lamm vidare till andra besättningar, då har ju baggen fått sin beskärda del av genspridandet, eller hur? Då är det ju det bästa (för bevarandet av mångfalden) att han hamnar i frysboxen, eller i pensionärshagen om man så föredrar, istället för att sälja honom vidare.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 04 feb-12 kl 15:08 »
Vill man använda en bagge i flera år är det ju bara att låta bli att spara på avkomman från hans döttrar, deras mödrars avkomma är ju inte inavlad, den kan man spara. Så får man både får att spara och får att stoppa i frysen, och kan spara baggen i flera år.

Man har ju koll på vem som är mamma också, inte bara på vem som är pappa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #36 skrivet: 04 feb-12 kl 19:20 »
Det här med baggbyte är ju som JBF och ieenilorac skriver. Ingen kan tvinga dig att byta bagge! Sen får man ju avgöra själv från år till år hur många lamm som har gått i avel inom genbanken efter en viss bagge (eller tacka). Att säljer tacklammgupper med en bra genetisk spridning är ju också något att tänka på. Eller bagglamm efter många olika tackor etc etc mycket att tänka på  ;)

Jag tro det har blivit so att många tycker det är jätte bekvämt att inte dela upp sina tackor på hösten i olika grupper utan hellre byta bagge. Många vill inte ha baggar över vintern heller och tycker det är jätte praktisk att köpa ny och slakta bort dem efter betäckningen. Lite synd kan man ju tycker men det kostar inte mer att köpa ny och säljer köttet än att fodra baggen på vintern och ha ev egen baggstall etc.

Helst skulle vi ju ha baggar som blev lika gammla som tackorna so att vi har en så långsam generationsskifte som möjligt. Men det är inte so lätt med både genetisk mångfald och gammla baggar kan bli dyrare och dem ta plats.
Allmogefår ska ju helst inte ändra sig, men vad som bidra till förändringen: Våran moderna utval av våra favoritfäger, olika betesmarker, olika föda som förr, det diskuteras hett och är inte så enkelt att lösa  ;)

Viktigt är ju att försöker spara avkoma efter alla friska djur/tackor och inte tappa bort några linier för framtiden.

Men det bästa är du ringer Genbanksansvarig och be dem att förklara lite för dig hur dem menar!

Ronny

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 04 feb-12 kl 23:40 »

Det är en avgörande skillnad på de båda orden bör och ska!

Det JBF skriver verkar ju vettigt. Alltså behöver ingen absolut byta bagge bara för bytandets skull! Sen är jag oerhört skeptisk till att bara byta och byta och byta runt i besättningarna när det gäller genetiskt bevarande av en liten ras/population. Men, det behöver vi kanske inte diskutera här.
« Senast ändrad: 04 feb-12 kl 23:47 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 05 feb-12 kl 16:18 »

Det är inte tillåtet med gruppbetäckning för allmogefåren.

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 05 feb-12 kl 17:34 »
Det är inte tillåtet med gruppbetäckning för allmogefåren.

Hur kommer det sig då att betäckningsformen används inom genbankerna? Det är dock inte tillåtet ifall man önskar söka bevarandebidrag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser