Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföring av egenproducerat foder  (läst 4438 gånger)

Sjökärrets ekogård

• Uppland
Bokföring av egenproducerat foder
« skrivet: 29 jan-12 kl 13:07 »
Hej,
söker bokföringsråd när det gäller eget foder. inventeringen för året har jag koll på (använder lager 1400 och förändring av lager 4990)
men hur bokför man det foder man producerat och skördat i t ex juni?
också där i samma konton?

och är det korrekt att man ska bokföra momsen trots att det bara är en bokföringsteknisk förändring?

Existens?

• Gäst
SV: Bokföring av egenproducerat foder
« Svar #1 skrivet: 29 jan-12 kl 13:12 »
Menar du alltså att det också är förbrukat innan årets slut?

För då är det ju inget att bry sig om, det lär ju dyka upp på andra sätt. Antingen har du sålt det och då finns en intäkt, eller så har du fodrat djuren med det och då kommer så småningom en intäkt från dom.

Lager är bara det som finns vid bokslutet.

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 16:17 »
nej men det är ju ett eget varuutag det foder man tar ut, väl?

lager vid årets slut bokför jag.

men det som är förbrukat har jag ju själv tagit ut som varor och det ska väl beskattas?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 29 jan-12 kl 16:44 »
Dina djur ingår väl i näringsverksamheten? När du väl säljer dessa hamnar det som en intäkt som du blir beskattad för. Med säljer menas även eget uttag. För inte är det väl du som äter fodret?

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-12 kl 18:24 »
Så jag ska alltså inte bokföra det foder jag producerat själv?
det är ju varor också eftersom jag inventerar varulagret vid årets slut.

hm....om jag inte tar ut det som eget uttag, då får jag ju gratis foder av mig själv, är det verkligen korrekt?

det är ju förstås inte jag som äter fodret, men får liksom använda det fodret jag producerat utan att bokföra det? verkar ju konstigt...

hur är det egentligen?

Danarp

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 jan-12 kl 18:31 »
Bladhis har rätt. Intäkten/värdet av det egenproducerade och konsumerade fodret bokförs på annat ställe i bokföringen. Det är bara att välja vilken variant som passar din rörelse:

-Har du djuren som ätit upp det kvar = Lager av djur.
-Har du sålt/slaktat djuren= Då finns ju försäljningen på intäktssidan.

Det foder som finns på lager tar du ju upp i balansräkningen samtidgt som du justerar reslultatet (+/- beroende på om lagret ökat/minskat från 101231.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jan-12 kl 20:02 »
Eget uttag blir det ju bara om du tex ger en privat häst hö som ditt företag producerat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 29 jan-12 kl 20:07 »
Ursäkta mig, har någon här så mycket foder att det ens är värt att ta upp på balansräkningen? Det tar ju ändå mer eller mindre slut när nästa foder ska skördas.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 jan-12 kl 20:23 »
Tja, ett lager är ju ett lager, oavsett om det är 1000 kr eller 100 000.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 29 jan-12 kl 20:24 »
Du har fått rätt svar och jag kan bara hålla med. Fodret som djuren ätit upp skall inte bokföras som eget uttag. Det är bara saker/mat som du själv tagit ut (eller gett till djur utanför verksamheten) som skall bokföras som eget uttag.

Kostnaden för ditt foder finns ju där ändå, i form av kostnader för traktordiesel, nät/plast/snören, maskinkostnader m.m.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 29 jan-12 kl 20:33 »
Tja, ett lager är ju ett lager, oavsett om det är 1000 kr eller 100 000.

Ja, men av samma orsak som man får direktavskriva förbrukningsinventarier och datorer, är inte skatteverket särskilt intresserad av lager på några tusendlappar. Det är inte som så att man undanhåller skatt utan man betalar den på sin höjd ett år senare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 30 jan-12 kl 09:27 »
Bladhis har rätt. Intäkten/värdet av det egenproducerade och konsumerade fodret bokförs på annat ställe i bokföringen. Det är bara att välja vilken variant som passar din rörelse:

-Har du djuren som ätit upp det kvar = Lager av djur.
-Har du sålt/slaktat djuren= Då finns ju försäljningen på intäktssidan.

Det foder som finns på lager tar du ju upp i balansräkningen samtidgt som du justerar reslultatet (+/- beroende på om lagret ökat/minskat från 101231.

tack för förtydligandet.
det skatteverket är intresserade av är väl att man följer bokföringsreglerna, det är inte hur liten eller stor summan av det ena eller andra som avgör deras intresse.

tack för alla svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
skräptanten, Be, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser