Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kefirgryn  (läst 14834 gånger)

johnna

Kefirgryn
« skrivet: 28 jan-12 kl 21:39 »
Har ni något bra tips på var jag kan få tag på Kefirgryn? Vill gärna prova men vet inte var man får tag på dem...

Maila gärna: johnna.gilljam@gmail.com
En wannabebondes tankar: http://bondjantan.blogspot.com/

tuulis

• Uppland
SV: Kefirgryn
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 15:44 »
Såg detta tidigare:
http://www.torontoadvisors.com/Kefir/kefir-list.php
Kunde det kanske vara nått?
Har inte själv provat ta kontakt med någon där på listan men ser att det finns flera kontakter i Sverige.

Mimie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 16:21 »
Jag har provat att få kontakt två gånger från den där listan men inte fått något svar.
Visserligen höll jag mig bara inom Sverige, men jag tycker att det borde fungera ändå.
Tyvärr har jag inte gryn kvar nu för jag ledsnar alltid efter ett tag och lägger av. Och om/när
jag får lust igen så är det alltid samma elände att få tag i gryn. ;)

Emma CC

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 mar-12 kl 13:08 »
Jag fick nyss tag på kefirgryn via den där listan.

Dessvärre blir det inget vidare. Jag har nu matat varje dag i 5 dagar (silat ifrån, matat upp igen).

Resultatet är ytterst surt, likt molkosan (fast inte riktigt SÅ surt), och alltihop liknar mest skuren mjölk, som vassla med lite feta skurna yoghurtpartiklar i.

Jag har ingen aning om vad som är fel. Jag gör som jag läst, 5-6 ggr mer mjölk än gryn, 20-22 grader, silar ifrån varje dygn.
Posten levererar ju dagen därpå, men ibland, en gång av 200 eller så, tar det ett dygn extra. Och naturligtvis. Första gången på 15 år, så fick jag denna försändelse efter två dygn. Så kefirgrynen har legat hos posten ett dygn extra. Kanske postades de efter att posten hämtats för dagen, jag vet inte. Men jag undrar om de for illa.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-12 kl 11:12 »
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Emma CC

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 mar-12 kl 14:26 »
Jag fick alltså mina gryn denna vecka, så det är helt klart en idé att ta kontakt med folk på den där listan över folk som ger bort kefirgryn. Jag fick en dl gryn helt gratis. Tycker det verkar riktigt dyrt med 39 kr för en tesked. Och eftersom det finns en kultur att man ska GE bort grynen, så skulle jag varken köpa eller sälja själv. Ta betalt för frakt kan man ju dock göra tycker jag, men inte ens det gjorde hon som jag fick mina från (24 kr).

Men är det någon som håller på med kefir här på listan? Jag har som sagt problem med att det blir skuret och för surt. Jag kollade några youtubefilmer nu, och kanske är problemet att jag låter den kultiveras för länge. Jag har kanske lite för mycket gryn till för lite mjölk, och låter det stå för länge. Inte lätt det här. Egentligen skulle jag kanske ta bort hälften av grynen, men jag är osäker på hur jag ska frysa eller torka dem. Jag vill helst förvara dem så att de håller längre än 3 månader som det sägs att de gör i frysen.

Och fungerar det att kultivera dem i kylen? Är det så att det blir helt fel i lägre temperaturer, eller tar det bara längre tid? Min surdeg växer på bra i kylen (när den väl är startad och igång) - det tar bara lite längre tid. (Sedan kan den stå i kylen hur länge som helst verkar det som. Jag väckte en som stått i tre år (!!!) helt utan problem.)

Om det nu tar 10 timmar för kefiren att bli klar, vad gör man då med grynen den andra halvan av dagen?

SebastianJakobsson

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-12 kl 15:53 »
Jag vill jättegärna få tag på kefirgryn för mjölk. Jag har både vattenkefir och kombucha och delar gärna med mig. Jag föredrar att ni hämtar. Bor i Stockholm. 

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 22:35 »
Jag fick alltså mina gryn denna vecka, så det är helt klart en idé att ta kontakt med folk på den där listan över folk som ger bort kefirgryn. Jag fick en dl gryn helt gratis. Tycker det verkar riktigt dyrt med 39 kr för en tesked. Och eftersom det finns en kultur att man ska GE bort grynen, så skulle jag varken köpa eller sälja själv.
Har du någon som helst aning om hur jobbigt det är att hålla på och svara på alla förfrågningar man får? Åka och fixa förpackningsmaterial, packa in och åka iväg och skicka osv? Då kanske du skulle uppskatta en sån här sak bättre. Det faktum att det är så jobbigt att hålla på med såna här skickerier hela tiden, är anledningen till att jag själv slutat sätta upp mig på den här typen av listor. Att få en slatt gratis när man är och hälsar på hos någon är en helt annan sak. Och att få fram en tesked gryn extra är inte något man gör i en handvändning heller. Jag tycker inte det är för dyrt, om man ser till jobbet det innebär.

Jag har för mig att det fanns folk här på Alternativ som tidigare har erbjudit sig att skicka kefirgryn. Gör en sökning här på forumet. Hoppas det löser sig för er som vill ha gryn.

Jag såg kefir på Coop Forum senast.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 22:39 »
Jag vill jättegärna få tag på kefirgryn för mjölk. Jag har både vattenkefir och kombucha och delar gärna med mig. Jag föredrar att ni hämtar. Bor i Stockholm.
Vattenkefir och mjölkkefir är samma sak. Det tar ett tag för omställningen, men har du ena sorten så är det bara att börja mata den annorlunda.

MvH
Christina G

Miialainen

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 jul-12 kl 17:38 »

Hej Sebastian, jag är väldigt intresserad av att få kefirgryn och kombucha egentligen också om du fortfarande erbjuder det!

Altulus

• -
Kefirgryn
« Svar #10 skrivet: 31 jul-12 kl 18:09 »
Jag är själv på jakt efter vattenkefir, har kombucha att byta med just nu och mjölkkefir så småningom.

Sen att mjölk och vattenkefir skulle vara samma stämmer väl inte ? Men att man kan använda mjölkkefirgrynen till det stämmer, men de ska ju bara klara av några omgångar sedan blir de för svaga

Så jag kör hellre på att använda grynen till det dom fungerar bäst till :)

afroza

« Svar #11 skrivet: 04 aug-12 kl 13:19 »
Jag har kefirgryn för mjölk som jag gärna skulle byta mot lite kombucha. Jag bor också i Stockholm.
/Karin

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 03 sep-12 kl 22:27 »
Jodå, mjölk- och vattenkefir är samma sak. Man vänjer om dom. Finns beskrivningar här och var på nätet för den som vill veta.

MvH
Christina G

Ely

• -
« Svar #13 skrivet: 02 nov-12 kl 12:32 »
Hej!

Jag har kefirsvampar/kefirgryn att sälja 20 kr/en tesked fullvuxen om ni är intresserad.

Björn.

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 jan-13 kl 17:48 »
Hej!
Har du fortfarande kefirgryn att avvara?
mvh Björn :)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #15 skrivet: 16 apr-13 kl 10:50 »
Jag sätter hundöra på tråden, jag har inte över kefirkorn just nu (har skickat iväg två omgångar nyss) men får jag över kan jag ju hojta.
det gäller då sojadryckskefir och mjölkkefir.

kurt

« Svar #16 skrivet: 17 apr-13 kl 06:33 »
Vattenkefir och mjölkkefir är samma sak. Det tar ett tag för omställningen, men har du ena sorten så är det bara att börja mata den annorlunda.

MvH
Christina G

I mjölk är det främst laktos bakterier och jäst lever på som kolhydrat, i vattenkefir är det i stället sackaros eller fruktos eller andra sockerarter från frukt som bakterier och jäst lever på. De arter som återfinns i kefir med mjölk som bas är t ex bakterier som Lactococcus lactis subsp. lactis, Streptococcus thermophilus, Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus casei subsp. pseudoplantarum , Lactobacillus brevis. och jäst som Kluyveromyces marxianus var. lactis, Saccharomyces cerevisiae, Candida inconspicua and Candida maris (DOI: 10.1038/sj / jim /7000186). Dessa är i de flesta fall arter som är just anpassade att leva i mjölk, de kan bryta ned laktos, men ofta inte sackaros eller fruktos eller andra sockerarter från frukt.

Medan de arter man ofta finner i vattenkefir är främst bakterier t ex Lactobacillus hordei, Lactobacillus  nagelii, Leuconostoc mesenteroides. Acetobacter fabarumAcetobacter  orientalis (doi:10.1016/j.ijfoodmicro.2011.09.016), vilket är arter som är mera generalister, men som i de flesta fall inte kan bryta ned laktos.

Altulus

• -
« Svar #17 skrivet: 28 apr-13 kl 00:18 »
Tackar för det Kurt ! :) tyckte väl att jag inte var helt ute och cyklade

Ely

• -
« Svar #18 skrivet: 08 maj-13 kl 17:34 »
Hej!

Jag har kefirsvampar/kefirgryn att sälja 30 kr/en tesked fullvuxen om ni är intresserad.

pimi

« Svar #19 skrivet: 26 mar-14 kl 01:50 »
har någon kefirgryn att dela med sig /sälja????

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser