Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åsna  (läst 7638 gånger)

MinnaRoselli

• Gäst
åsna
« skrivet: 28 jan-12 kl 21:03 »
jag funderar på vilka djur jag ska ha här på min lilla gård. några får, hönor och en åsna.
har någon här erfarenhet om åsnor (fyrbenta)?

kackelmann

• Skåne
SV: åsna
« Svar #1 skrivet: 28 jan-12 kl 21:32 »
Jag var rätt sugen på en åsna själv, sen var det nån som övertygade mig om att en åsna kräver lika mycket skötsel och är lika dyr i drift som en vanlig häst. Då backade jag.. inte för att jag har nåt emot att ta hand om djur men alla de som jag känner som har hästar lägger stora summor och mycket tid på dem. Inget jag var beredd att börja med.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

MinnaRoselli

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jan-12 kl 21:39 »
Jag var rätt sugen på en åsna själv, sen var det nån som övertygade mig om att en åsna kräver lika mycket skötsel och är lika dyr i drift som en vanlig häst. Då backade jag.. inte för att jag har nåt emot att ta hand om djur men alla de som jag känner som har hästar lägger stora summor och mycket tid på dem. Inget jag var beredd att börja med.
hmmm... så är det då. undrar hur de allra fattigaste kan ha råd med åsnan, men det är ju olika länder då.
måste fundera vidare och bli rik först då. det vet jag att ett åsneföl kostar 20 000 eller mera här och 250 kr i nåt annat land, men så är det ju med mycket.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 10:42 »
Jag vet inte så hemskt mycket om åsnor, men jag har i alla fall sett att dom inte är så speciellt stora... Så jämför då i pris med att ha en c-ponny. Åsnor har starka hovar så om den inte ska jobba då det är halkigt behöver den inte skos. Kolla på bygden, den kan finnas någon självlärd som är bra på att verka hovar. Och så har jag hört att dom, precis som hästar, inte gillar att vara ensamma. Det är bättre med två åsnor än en åsna och en häst/ponny. Eva Spångberg, en känd kostnär och åsnevän som tyvärr avled i höstas, har sagt att dom inte behöver ridas in på samma sätt som hästar. Då dom föstått vad som begärs av dom, så jobbar dom snällt på.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 31 jan-12 kl 10:59 »
Hej,
hade en åsnehingst en tid tillsammans med fåren. Funkade bra förutom när vi hade lamm... Åsnan sparkade ihjäl ett och därmen fick han flytta. Det hade säkert gått bra om han haft egen hage med egna kompisar. Jättecharmigt med åsna är det. Följde mig som en hund på promenader. Behöver verkas som hästar och skötas om som alla man måste med alla djur. Jag skulle verkligen rekommendera att skaffa åsna om man har plats.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-12 kl 11:06 »
Åsnan är lättfödd och inte så stor, så du kan räkna med en foderkostnad som på en mindre ponny. Hovarna ska verkas på ett annat sätt än hästhovar. Eftersom det inte finns så stor åsnetradition i Sverige, rekomenderar jag att man använder sig av en utbildad hovslagare, som har koll även på åsnor.... eller åtmindstånde har vett nog att söka sin kunskap ;) Om inte åsnan används mycket växer hovarna iväg och den måste verkas sisådär var 8:de vecka.

Även Åsnor är ju flockdjur, så visst bör man ha mer än en, men jag vet inte vad regelboken säger. Vi hade åsnebesök här på gården förförra sommaren och han hade en bagge som sällskap. Han var hingst, så därför kunde han tyvärr inte gå med stona på gården. Artfränder är ju annars att föredra.

Åsså får du väl kolla upp vad försäkringen kostar. Det vet inte jag. Med sota djur blir det stora kostnader vid sjukdom. Det kostar oxå en del med slakt. Så om du skaffar stora djur är kostnaden viktig att ha koll på.

För övrigt kan jag väl tillägga att väldigt många lägger enorma pengar på sina hästar..... men alla utlägg är kanske inte alltid nödvändiga ( med detta menar jag inte att det är billigt att hålla häst, bara att väldigt många köper en massa onödigt runtomkringkrafs )

För övrigt är åsnor väldigt trevliga och uttrycksfulla djur. Mycket trevliga att hålla. I sättet annorlunda än en häst, men i kostnad och skötsel lika krävande.

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

MinnaRoselli

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 feb-12 kl 18:30 »
tack för era fina svar! ja, två åsnor ska det bli ifall någon. och koll på kostnader. jess. för plats och vilja finns, men jag får fundera, studera och intervjua åsnekunniga innan det är dags.
åsnor får jobba med fruktträdgård, som inte är ens planterad ännu, så jag har tid på mig.

Banshee

« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 14:53 »
Lycka till med dina åsnedrömmar! Kul med folk som vill ha åsna för att arbeta med och inte bara för att de är gudomligt söta:)

Ja, åsnor vill vara minsta två. Två flickor brukar trivas bäst ihop, eller två pojkar. Men få åsnor tycker att hästar eller andra djur kan mäta sig med den egna arten. Har du hingst och sto så kan du lägga hagarna vägg i vägg så att de kan se och prata med varandra utan att du riskerar att få föl varje år. Det finns hur mycket som hälst att säga om åsnor. Jag rekomenderar att du läser den övre av de två länkarna nedan, där hittar du grundläggamnde info och fler länkar till svenska och utländska sidor. Den andra länken är bla lite kort om mina egna åsnor (som väntar tillökning i sommar!)

Mina kostar ca 2000:- i hö per år och åsna, men jag har ett bra pris hos bonden. Räkna med minst 1.5% av åsnans vikt i hö per dag. Hovslagare ca 500:- varannan månad (var 6-8e vecka). Mineraler och ev kraftfoder kanke 100-150:- per åsna och månad. Försäkringen är billig, som den billigaste häst, runt en tusenlapp om året beroende på vilken nivå på försäkringsskydd du väljer. Stallhyra är oftast den dyrast punkten, vilken kan vara upp till flera tusen i månaden, samt att det kan vara svårt att hyra in sig i stall. Men du har ju som jag tillgång till stall på gården så den kostnaden är bara till underhåll av byggnader och hage (åsnor gnager trä som bävrar, speciellt fruktträ om de kommer åt). Åsnor är lättfödda och på grund av detta fångkänsliga, men de behöver endå något att tugga på en större del av dagen. Jag ger mina fri tillgång på halm av havre eller vete. Detta kostar ca 300:- per månad och åsna.
Om åsnan dör måste den bortforslas och förstöras, detta kostade mig 3500:- Veterinär är dyrt om de måste åka långt, se till att åsnans försäkring täcker även resor.

mvh Hanna
http://asnor.leineri.com
http://leineri.com/hem.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser