Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användning av höns-fett  (läst 6667 gånger)

Valmet

• Gäst
Användning av höns-fett
« skrivet: 28 jan-12 kl 10:30 »
Vad kan man använda hönsfett till?

När jag har avlivat någon gammal höna ( som är i övrigt frisk)
så kokar jag dem alltid till hundarna o katterna.
Då blir det en massa gult fett kvar i grytan.
Nu sist lät jag det svalna över natten.
Konsistensen är inte fast som ister utan liknar mest ett flytande margarin.

Kan man använda det att steka i ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Användning av höns-fett
« Svar #1 skrivet: 28 jan-12 kl 10:43 »
Javisst kan man steka i det, särskilt gott om man steker lite kryddor i det och gör en sås, soppa eller gryta som utgår från detta. Man kan även använda det att bre på smörgås, om man har t ex skivad potatis ovanpå, jättegott.

Steka potatis eller pytt på rester med fett från fåglar är också gott.

Man kan använda kycklingfett på samma sätt som man gör med gåsfett, i England är det vanligt att man använder gåsfett i diverse rätter. Så om man söker på det, så hittar man många recept.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jan-12 kl 11:04 »
Skorpor med fågelfett i blir spröda och goda. Både "brödskorpor" och "kakskorpor".
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Valmet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jan-12 kl 11:26 »
Mmmm nu blev jag hungrig!

Ska prova å steka pannkakor sen.
Det ser mkt aptitligt ut. Jag silade det och blanda med friskt vatten.
Kokade upp det igen och lät det svalna.
Skummade av fettet sen å hällde i en burk.

Ser ut som en väldigt gul honung!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 feb-12 kl 07:44 »
Koka egen surkål med fettet och styr upp syran med god vinäger . . Skulle kunna äta det varje dag . Bara älskar skiten
Men surkål kokar man ju inte, ej heller syrar med vinäger, det är ju en mjölksyrejäst produkt, väldigt nyttig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 12 feb-12 kl 10:50 »
Å fan, jag är inte efterbliven. . Men en mjölksyrad produkt kommer inte alltid att vara av högsta möjliga nivå, därför kokas den för en mjukare struktur, med ankfett för godare smak och tillsatt syra för balans . .
Då är det meningslöst att äta produkten, det är inte längre något kvar som är hälsosamt för magen. Gott kan det vara, men alla de goda bakterierna, som hjälper oss att vara friska, de är döda för länge sedan. Så då kan man lika gärna använda vanlig vitkål och koka enligt ditt recept, mycket snabbare och lättare än att först lägga flera veckor på att mjölksyra kålen.

Valmet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 feb-12 kl 10:58 »
Surkål är mkt gott, men som sagt..
Att koka den blir väl lite konstigt. Men det går kanske..

Som att först grava en lax å sen koka den ?

Vi har haft mkt nytta hönsfettet nu, kanon att steka i
och dessutom ska det vara ett bra fett är hälsosynpunkt!

Starter

« Svar #7 skrivet: 21 jun-14 kl 19:55 »
Lånar tråden lite. Har kokat flera hönor denna veckan och fått en hel del hönsfett. Hur länge håller det sig i kylskåp?
En lite dummare fråga, spadet efter hönorna har jag hällt på glasburk och stoppat i kylskåp. Jag förväntade mig att det skulle skikta sig och en fettkaka skulle bildas vid ytan, men allt är gult och i rinnande form. Är kokt hönsfett rinnande? Kan man på någotvis uppskatta hur stor andel fett det är? Tänkte ge till hundarna men jag vet inte om det är 5procent eller 100 procent fett.

Alexn72

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 jun-14 kl 20:23 »
när jag steker i ugn så ställer jag in spadet i kylen och då skikitar det sig och fettet lägger sig överst och är lite lösare än magarin och det gula är vad jag vet 100fett
som det är flytande så borde det väl vara kanske 90%fett

fjällan

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 19 aug-14 kl 16:03 »
hönsfett smälter jag i gjutjärnsgrytan o använder till diverse, även till tvål. undviker att ge till hundarna som då måste ut på natten, hm

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, ensamvarg_17, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser