Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kinesiska hyvelkopier  (läst 8869 gånger)

studenten

• Gäst
Kinesiska hyvelkopier
« skrivet: 27 jan-12 kl 09:17 »
Är det nån mer än jag här som har köpt kinesiska järnhyvlar utav juuma och quangsheng märket? Vad tycker folk om dom?
Jag har köpt en nr 6 och en 5:a. Hittils är jag mer nöjd med 5:a än veritas nr 4, den var tyckte jag lättare att ställa in och var enklare att använda.

kbh

• Gäst
SV: Kinesiska hyvelkopier
« Svar #1 skrivet: 27 jan-12 kl 09:22 »
Är det nån mer än jag här som har köpt kinesiska järnhyvlar utav juuma och quangsheng märket? Vad tycker folk om dom?
Jag har köpt en nr 6 och en 5:a. Hittils är jag mer nöjd med 5:a än veritas nr 4, den var tyckte jag lättare att ställa in och var enklare att använda.
Mera frågor i ställer :) hurdan är kvaleliten på hyvelstål mm och var fårman tag på dom ?

studenten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jan-12 kl 09:28 »
http://www.workshopheaven.com/tools/Quangsheng_Planes.html

Bladen var helt ok, 3 mm tjocka. Planade bladen på baksidan, gick rätt fort. Lite smågrejs som jag är inte nöjd med, men inget som påverkar direkt..Speciellt med tanke på att priset är hälften av märkena. De är rena kopier av stanly bedrocks hyvlar

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-12 kl 09:40 »
http://www.workshopheaven.com/tools/Quangsheng_Planes.html

Bladen var helt ok, 3 mm tjocka. Planade bladen på baksidan, gick rätt fort. Lite smågrejs som jag är inte nöjd med, men inget som påverkar direkt..Speciellt med tanke på att priset är hälften av märkena. De är rena kopier av stanly bedrocks hyvlar
Tack försvar och länk .

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-12 kl 09:49 »
Quangsheng har rykte om sig att vara någorlunda hyfsad kvalitet i motsats till alla andra kinahyvlar på marknaden. Jag har aldrig haft möjlighet att själv prova någon Quangsheng så det är bara hörsägen.

Personligen vill jag helt inte köpa varor från ett land som använder trälar som arbetskraft i produktionen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

studenten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jan-12 kl 11:02 »
Personligen vill jag helt inte köpa varor från ett land som använder trälar som arbetskraft i produktionen.

Lycka till du....Antar att du inte handlar nått.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-12 kl 21:25 »
 ;D
Jag vill HELST inte köpa kinesiskt men ofta har man inget val. Ibland har jag inte råd med annat än kinesiskt men förvånansvärt ofta kan man få grejor av annat ursprung för ett pris som bara är en aning högre och i sådana fall köper jag dem.

För övrigt finns det mycket bluff i verktygsbranchen. Till exemperl Records hyvlar är numera inköpta av Anant i Indien och ommålade. Billigt skit som knappt fungerar men säljs under ett märke med gott rykte från tidigare då de hade tillverkningen i Sheffield.  Jag och en kamrat försökte göra hans splitter nya Record/Anant hyvel användbar. Vi filade och skavade om passningarna och sedan härdade han om bettet. Vissa delar var för glappt frästa från början och vi kom inte på någon bra metod att lägga till material. Därför blev den inte bra men efter ombyggnaden går den nätt och jämt att använda. Ingen av oss köper någon ny skräp-Record eller Anant efter det.

Alla mina hyvlar är gamla. Stanley och Millers Falls och Jernbolaget från den tiden då de hade hyfsad kvalitet.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 27 jan-12 kl 23:59 »
Begagnade hyvlar på tradera är ganska populära. De kräver oftast en hel del jobb för att bli användbara. Rengöring, smörja gängor, slipa. Det känns ändå lite onödigt att köpa nya Kinahyvlar gjorda av trälar ( (:) ) när begagnatmarknaden i Sverige är ganska stor för sådana. Då får du verktyg med en historia, personlighet och själ.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

studenten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jan-12 kl 01:05 »
Jo, men jag vill ha verktyg som funkar direkt :) Utan en massa tjafs.. Hade jag inte vart student hade jag säkert köpt någon  fint märke, har inget direkt val om kopierna kostar mindre än hälften och faktiskt verkar funka..
Men stanlys bailys made in england är de nått att satsa på? de finns ju på tradera då och då.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-12 kl 22:03 »
Kvaliteten på Stanleys hyvlar har varierat mycket under 130 års produktion. Det gäller både fabrikerna i England och USA och Kanada. Frågan är var man skall dra gränsen mellan bra och dåligt. Därom tvista de lärde...... Jag anser att de flesta modellerna från den stora moderniseringen 1902 fram tills mitten på 1970-talet ungefär är mer eller mindre bra. Undantagen är så vitt jag vet Handyman-serien och några totalt misslyckade specialhyvlar.
De nya Stanley hyvlarna är fullkomligt värdelösa om du frågar efter min åsikt.

Antifacist.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jan-12 kl 22:15 »
Det kan gå att hitta finfina hyvlar hos antik/kuriosa-handlare som köper in dödsbon och liknande.

tretrop

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 30 jan-12 kl 17:56 »

Vad ska du hyvla ?  Dom hyvlar som finns nya är ju Veritas eller L. Nielsen, prisspann mellan 900-3000 beroende på vad som ska hyvlas. Bästa tricket är annars begagnad hyvel och nytt Hock stål, då kommer du undan med ett pris under 600-800 beroende på vad du hittar i hyvelväg. Plus egen tid att fixa hyveln, men det är lärorikt och kul om man inte ska ta hand om 10-tals hyvlar.

studenten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jan-12 kl 20:28 »
Jag hyvlar allt! från grovbearbetningen till finputsningen. Har gjort om en gammal skräphyvel till skrubb, samt köpt en 5 och en 6. 5 har jag som puts. Jag är mer nöjd med den än veritas putshyvel. Jag tycker inte om inställningen - varje gång jag ändrar inställningen i sidled så förändras djupet och tvärsom... Jag får minst lika tunna "bommulsspån" av mina kinahyvlar som av veritas.

Men om jag ska köpa beg, hyvlar vilka märken skall jag sikta på? Är hellstedts nå bra?

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 30 jan-12 kl 20:54 »
Hellstedts gjorde verkligt bra hyvlar.

Äldre fabrikat som kan vara värda att satsa på:
-Hellstedts
-Woden
-Record. De äldre som det står "made in England" på. Helst skall de ha gjuten djupinställningsgaffel och trähandtag.
-Sargent
-Union Toolworks
-Millers Falls
-Stanley. Äldre modeller som har gjuten djupinställningsgaffel och kantig överkant på spånbrytaren och bettet och handtag av trå i stället för plast.  Undvik "Handyman" serien.
-Ståhl ser välgjorda ut men jag har ingen erfarenhet av att använda dem.
Dessutom fanns det en hel bunt engelska tillverkare som jag inte har någon erfarenhet av men de jag har sett ser välgjorda ut.

Anchor (Jernbolaget) hade ojämn kvalitet men vissa exemplar verkar bra. Ohio Tools har jag väldigt dåliga erfarenheter av men somliga exemplar lär vara väldigt bra har jag hört. Rapier hade dålig passning mellan kroppen och den där gjutjärnsbiten som bettet ligger på. Det blir en massa vibrationer. Om man har tillgång till metallfräs kan man fräsa om passningen på en Rapier och få en riktigt bra hyvel men de är ingenting att ha som de är. Kuntz är skräp och Peugeot verkar inte speciellt bra vad jag har sett.

Det här är bara mina personliga åsikter. Väldigt subjektiva åsikter dessutom.
Antifacist.

tretrop

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 30 jan-12 kl 20:56 »

Dom flesta beg. går att fixxa, men dom måste ha alla inställningar, det finns enklare sorter som inte har allt på plats. När det gäller din Veritas, sitter sidoskruvarna ok ?  Jag brukar inte ha några problem med mina Veritas, inte mina Stanleys heller. Har du kikat på dom nya filmerna från Veritas ? http://www.leevalley.com/en/home/Videos.aspx

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jan-12 kl 21:02 »
Hur skaman se vad som är bra då som okunnig?

studenten

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jan-12 kl 22:57 »
Tack för svaren alla!

Har verkligen följt bruksanvisningen, men ska väl göra några nya försök innan jag slänger den i älven...

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 01 feb-12 kl 11:52 »
Kasta hitåt i så fall. Jag ställer mig längst ut på Björkö och tar lyra ;D
Antifacist.

studenten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 feb-12 kl 12:21 »
Jag säger till innan :)
 Jag verkligen inget faan av nborris modellen, sedan blev det nästan rost av fingeravtrycken! Det är inte ok.

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 01 feb-12 kl 15:36 »
Lyfter vi blicken kan man faktiskt göra egna trähyvlar. De har varit stora även i västvärlden förr men är än idag störst i stora delar av världen. Moderna hyvlar har kanske större spann och inställningsmöjligheter dvs. ett verktyg duger till många olika saker och de flesta inom hantverk vet vad det innebär... nej men nu ska jag inte vara stor i truten. En bra bok om hur man gör högkvalitativa trähyvlar är "Making and Mastering Wood Planes" http://www.davidfinck.com/book.htm

I denna tråd kan du se lite intressanta hyvlar in action från japan bland annat: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=61921.0

sök på youtube och du hittar massor.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 4 användare
torbjorn, kretslopp, Bokohammare, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser