Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bereda skinn  (läst 2530 gånger)

kalas

bereda skinn
« skrivet: 26 jan-12 kl 13:05 »
Vi har sparat saltet sedan vi saltade skinnen i höstas.
Kan man använda samma salt till ytterliggare skinn eller måste man köpa nytt salt?

vallhunden

• Västergötland
SV: bereda skinn
« Svar #1 skrivet: 26 jan-12 kl 15:21 »
Jag har använt samma salt, bara det får torka emellan, så går det bra!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 26 jan-12 kl 20:05 »
Jag är nog inne på samma linje. Efter jag körde iväg skinnen till Tranås skottade jag ihop saltet och öste ner det i ett par kraftiga plastsäckar. Tänker mig att jag brer ut det på tork på någon presenning i vår. Sedan borde det ju gå att återanvända till nästa säsongs skinn. Det är ju inte helt billigt med 100 kg havssalt a´ca 250 kr säcken (25 kg) på Lantmännen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-12 kl 20:59 »
Man kan också använda saltet till lite halkbekämpning, vilket jag gjorde ikväll ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 26 jan-12 kl 22:06 »
Man kan också använda saltet till lite halkbekämpning, vilket jag gjorde ikväll ;D ;D
var är gilla knappen  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

kalas

« Svar #5 skrivet: 27 jan-12 kl 08:13 »
Saltet som vi sparade har jag lagt i spannar. Då är det alltså inte ok att använda det för att bereda skinnen med eftersom det inte har torkat, eller?
Jag har också saltat utomhus med det.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 27 jan-12 kl 11:15 »
Saltet ska ju bl a suga upp fukt, blod t ex. Är det väldigt blött kan det inte suga upp något, därför torkar man det. Men spara det och torka i sommar. Jag brukar alltid torka och spara saltet men dessutom köper jag nytt salt och blandar. I synnerhet andra saltningen använder jag en stor del gammalt salt.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

1162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser