Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bereda skinn  (läst 2528 gånger)

kalas

bereda skinn
« skrivet: 26 jan-12 kl 13:05 »
Vi har sparat saltet sedan vi saltade skinnen i höstas.
Kan man använda samma salt till ytterliggare skinn eller måste man köpa nytt salt?

vallhunden

• Västergötland
SV: bereda skinn
« Svar #1 skrivet: 26 jan-12 kl 15:21 »
Jag har använt samma salt, bara det får torka emellan, så går det bra!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 26 jan-12 kl 20:05 »
Jag är nog inne på samma linje. Efter jag körde iväg skinnen till Tranås skottade jag ihop saltet och öste ner det i ett par kraftiga plastsäckar. Tänker mig att jag brer ut det på tork på någon presenning i vår. Sedan borde det ju gå att återanvända till nästa säsongs skinn. Det är ju inte helt billigt med 100 kg havssalt a´ca 250 kr säcken (25 kg) på Lantmännen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-12 kl 20:59 »
Man kan också använda saltet till lite halkbekämpning, vilket jag gjorde ikväll ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 26 jan-12 kl 22:06 »
Man kan också använda saltet till lite halkbekämpning, vilket jag gjorde ikväll ;D ;D
var är gilla knappen  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

kalas

« Svar #5 skrivet: 27 jan-12 kl 08:13 »
Saltet som vi sparade har jag lagt i spannar. Då är det alltså inte ok att använda det för att bereda skinnen med eftersom det inte har torkat, eller?
Jag har också saltat utomhus med det.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 27 jan-12 kl 11:15 »
Saltet ska ju bl a suga upp fukt, blod t ex. Är det väldigt blött kan det inte suga upp något, därför torkar man det. Men spara det och torka i sommar. Jag brukar alltid torka och spara saltet men dessutom köper jag nytt salt och blandar. I synnerhet andra saltningen använder jag en stor del gammalt salt.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

1146 gäster, 1 användare
Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser