Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund å snö = "personlighetsförändring"  (läst 6880 gånger)

Tulipanros

• Gäst
Hund å snö = "personlighetsförändring"
« skrivet: 25 jan-12 kl 13:24 »
...
« Senast ändrad: 26 jan-12 kl 09:49 av Tulipanros »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hund å snö = "personlighetsförändring"
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 14:19 »

Skottar snö?  ???

:-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-12 kl 14:21 »
långlina?? (hellre det än att skotta snö tänkte jag  ;))

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jan-12 kl 15:30 »
Nej men det går inte att ha långlina alltid.
Bor inte så.

Inget annat lockar honom heller. Lek, skoj, blodpudding.
Inte heller skäll.

Dumma hund!
Förlåt men vad har det med boendet att göra  Får nog säga att det går utmärkt att träna hund i lina både i stad och på landet  så vad är så specifik för dig?

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 25 jan-12 kl 15:41 »
Ja, eller söklina (dvs 15 meter koppel)? Om nu inte vanligt hedeligt hundkoppel duger?

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jan-12 kl 15:44 »
Ja, eller söklina (dvs 15 meter koppel)? Om nu inte vanligt hedeligt hundkoppel duger?
Ja söklina brukar ja köra med  flexi koppel ä värde löst .

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 25 jan-12 kl 15:46 »
Ja söklina brukar ja köra med  flexi koppel ä värde löst .

Flexi är farligt. Jag var ute och cyklade när en hundägare frenetiskt försökte få sin jycke att lyssna/komma. Halvskymning ute och japp, jag cyklade in i kopplet. Tack för det.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 25 jan-12 kl 15:51 »

Han drar som en vilde, sticker ifrån mig om/när han kan. Ser inget och hör ännu mindre...

Vad gör jag? Mer än att bli galen?
Man börjar med drag.  o:)

Men dock är det en hundsport som borde ha en varningstriangel på sig, för när man väl är  biten så  skaffar man sig en hund till, sen ytterliggare en, sen............plötsligt har man flyttat till västerbotten  med sitt  24 spann för att få snösäkra  vintrar.

och jo, det  går att dra med vilken ras som helst.

kbh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jan-12 kl 15:54 »
Flexi är farligt. Jag var ute och cyklade när en hundägare frenetiskt försökte få sin jycke att lyssna/komma. Halvskymning ute och japp, jag cyklade in i kopplet. Tack för det.
Hoppas det gick bra för dej .

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-12 kl 16:23 »
så fort han drar, stanna och vänta tills han inte drar, sen går du igen. Efter ett tag kan du stanna, vänta tills han inte drar och sen lite till. Förr eller senare kommer han att titta på dig, då går du igen. Utöka sedan till att han ska titta på dig och ge godis eller beröm ljudligt med pipig röst (=jätteglad matte/husse) Om det inte funkar med detta, prova att tvärvända så fort han börjar dra/gå framför dig. Det ger samma effekt som första tipset, HAN ska hålla koll på DIG, inte tvärtom. Det kan ta tid att förändra ett beteende, för mig tog det närmare ett år, men ajg har numera två hundar som INTE drar (inte med mig i alla fall, mamma är en HELT annan historia) och i början gjorde jag inget annat än gick fram o tillbaka mellan två lyktstolpar, ibland kom jag inte ens halvägs fram till den ena innan jag fick vända...
Västgötamor

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 25 jan-12 kl 16:38 »
Hoppas det gick bra för dej .

Jag har glad åt att jag inte hade hög ram på just den cykeln  :P

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jan-12 kl 16:54 »
Det är jobbigt med en vuxen hund som beter sig så. Vad är det för ras/storlek? Jag skulle försöka på något sätt att rasta honom riktigt trött och sedan sätta igång med grundträning för koppel.

kbh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jan-12 kl 16:58 »
Ja men vad hjälper lång lina för att han drar som en galning när det är snö?
Jag kan inte släppa loss linan hur långt som helst.

Gator, bilar, människor...etc etc.
Och dem måste vi igenom för att komma till en plats där han kan vara i långlina.
Och nej jag har ingen bil.
Måste ju kunna ta en kvällspromenad runt kvarteren utan att han drar som en bäng...

Tänkte bara om någon hade en bra lösning på hur jag får honom att lyssna.
Thats all.
Ja vill man inte tänka sig in i hur man tränar en hud med spår lina så är det ju inte så mycket att göra åt får önska dig allt gott i  att du lyckas en då  .

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jan-12 kl 17:44 »
Har du provat en s.k. haltergrimma? Hunden kan inte dra när man använder en sådan. Det kan kanske vara en tillfällig hjälp, så ni kan ta er till platsen där du kan använda långlina?

kbh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jan-12 kl 17:50 »
men vad nu?

Är mina inlägg svårtydda?
Varför denna sarkasm?
Jag ställer en fråga och förklarar varför jag inte kan ha långlina på mina kortare promenader. Det är ju bara när det är snö. Annars går det utmärkt att få in honom vid inkallning. Hur tydligt ska jag förklara?
Och ändå...
Ska jag låtsas inte förstå vad du skriver för att du inte kan stava?
Så kan vi hålla på. Och på. 
Varför detta behov?
Ska inte gå i delo med dig men börja med att stava rätt skälv .
« Senast ändrad: 25 jan-12 kl 17:53 av Dbs »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 25 jan-12 kl 17:51 »

Nu ska jag va allvarlig. Mer motionförståss men ännu mer hjärnjympa som gör honom trött. Långlina och träna inkallning. Du måste ju va roligare än snön!
Något jag provade med framgång var att när hangarhundsämnet ville gå förbi mej så tryckte jag till henne med benet eller gick i vänstersväng. Det blev ju hennes sak att hålla undan tassarna.
Jodå det behöver lite utrymme och många vänstersvängar blir det. Redan trött och trött i skallen så borde Västgötamors recept hjälpa.

Det här kan ta tid! Han har som många andra hundar, ett behov av att rusa av sig på en stor yta och utforska vad det där vita går för. Helt normalt och sunt hundbeteende! Gå till en sjö där isen håller och släpp lös! Att ge frikommando är det viktigaste här!
Det vanligaste felet man gör är att inte läsa av hunden utan tillsägelsen kommer för sent.

Halti och liknande kan bara bli en tillfällig lösning. Lika bra fungerar att lägga kopplet om nosen. Stoppa in "handtaget" i halsbandet bakifrån och lägg det om nosen. Så har du ett kort koppel medan ni passerar gatan eller annat känsligt område.
Säger som en gammal kotknackare i Alvesta: Ju mer grejer, ju sämre hantverk.
« Senast ändrad: 25 jan-12 kl 18:06 av ToA »

Sussilo

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jan-12 kl 21:15 »
Vill man använda kopplet finns det fler "knep" att ta till. Fäst kopplet som vanlig i halsbandet och  låt det löpa en liten bit utefter hundens rygg. Låt änden på kopplet gå ner på ena sidan av hunden,under magen, och upp på andra sidan och trä den under kopplet uppe på hundryggen. Kopplet bildar alltså en ögla runt hundmagen som på hanhundar ska sitta framför snoppen. Men sån´t här är tillfälliga lösningar.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #17 skrivet: 25 jan-12 kl 21:32 »
Håller med om att en nosgrimma är suveränt, fast min hund fick en igår så idag har vi tränat att gå i med den på, på bakbenen , liggande på mage, och kunde inte kissa heller.
Men han drog inte ett skvatt, hade en på min förra hund, han va suverän att ha med sig när han hade den på sig.
Lycka till.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 25 jan-12 kl 21:53 »
Håller med om att en nosgrimma är suveränt, fast min hund fick en igår så idag har vi tränat att gå i med den på, på bakbenen , liggande på mage, och kunde inte kissa heller. Men han drog inte ett skvatt, hade en på min förra hund, han va suverän att ha med sig när han hade den på sig.
Lycka till.
:o

Jo du. Finns en del som aldrig är "ledbara" utan nosgrimma också. Det blir lixom tvunget, som en häst som är van vid för vasst betsel.
Jag tycker bara sådana där extremhjälpmedel ska användas i yttersta nödfall, t.ex. om stappliga åldringar tillfälligtvis måste gå ut med en för stor hund.

Men idag hade jag faktiskt koppel på Zassy nästan 10 minuter. Liten kisserunda i stan vid en affär.

Vill man använda kopplet finns det fler "knep" att ta till. Fäst kopplet som vanlig i halsbandet och  låt det löpa en liten bit utefter hundens rygg. Låt änden på kopplet gå ner på ena sidan av hunden,under magen, och upp på andra sidan och trä den under kopplet uppe på hundryggen. Kopplet bildar alltså en ögla runt hundmagen som på hanhundar ska sitta framför snoppen. Men sån´t här är tillfälliga lösningar.

Funkar också bra........som tillfällig lösning. Att lägga lite mer tid på sin hund och snacka, hålla kontakt med en ger ett helt annat resultat på sikt. Man MÅSTE ju inte skicka SMS på hundpromenaderna också.
« Senast ändrad: 25 jan-12 kl 21:58 av ToA »

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 25 jan-12 kl 22:16 »
Sorry,  jag fattade fel tydligen - jag förstod det som att han drog I VÄG som en vilde ;D ;D
Att göra som Västgötamor föreslog är ett bra förslag framförallt när man har en hund som inte tar kontakt, men säg inget utan bara vänd och gå åt andra hållet - vi, åtminstone jag  ::), pratar ofta för mycket med våra hundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser