Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Del av lada som hönshus, tips och råd önskas!  (läst 3434 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Del av lada som hönshus, tips och råd önskas!
« skrivet: 24 jan-12 kl 10:56 »
Vi har nu flyttat in i vår nyinköpta gård nu börjar byggen, fröbeställningar, plöjning av land etc, underbart!

De första djuren vi vill ha på plats är ju såklart hönsen, som just nu bor temporärt hos släktingar. Vi har tre boende-alternativ för dem, skulle bli väldigt glad för era tips och råd!

1. Inredda det gamla stallet i ladan som just nu är vedbod. Ca 3 * 5 meter, 2,5 i takhöjd. Positivt: Ytterväggarna är isolerade, golvet kaklat (!) och det vi behöver göra är regla och isolera en innervägg, panela ytterväggarna på insidan, göra en dörr i väggen, bygga innertak och inreda. Negativt: Det är det "bästa" utrymmet i ladan och frågan är om vi vill ha det som hönshus på sikt.

2. Inreda en mindre lada (kanske 5 * 5 meter), helt oisolerad, så mer jobb, och den står en bit från huset, ca 100 meter. Så - mer skottning, bära vatten etc.

3. Köpa ett "Granngården-hus" som en temporär lösning medan vi funderar. Positivt: Vi får hem hönsen snabbt, negativt: Vi bor i södra norrland så det kan fortfarande bli bra kallt, samt att det är lite "bortkastade" pengar att köpa ett temporärt hus.

Vad tycker ni om de olika lösningarna?

Vi planerar för ca 20 höns, men just nu har vi bara 3. Möjligheten för dem att gå ute är ungefär lika bra överallt de får stooora inhägnader (ca två stycken 20 * 10 meters) och möjlighet att gå lösa.

Någon kanske har ett annat förslag?  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Del av lada som hönshus, tips och råd önskas!
« Svar #1 skrivet: 24 jan-12 kl 20:56 »
Alternativ 3 går helt bort. Ett Granngårdens hus är usel kvalitet och verkligen bortkastade pengar. Det är som att köpa engångsplastmuggar och planera för att dom ska håll i 10 år  :P

Angående de övriga alternativen så är min fråga, finns det el på båda ställerna?? I så fall skulle jag nog satsa på alternativ 2 om ni känner att alternativ 1 kan nyttjas till bättre ändamål.  Vatten kan man ju tex lösa med en stor tunna som man fyller med vattenslang var annan vecka eller så. Jag har ca 150 höns och en 210 liters tunna som jag fyller med vattenslang med 4-8 dagars intervall beroende på hur varmt/kallt det är ute. På så sätt slipper jag bära vatten vilket är bekvämt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-12 kl 11:38 »
Det beror lite på hur kallt ni har( var bor ni) och vad hönsen är vana vid. Skulle också ta alt. 2.

20Höner är ju en vattkanna omdagen det är engkelt att ta med när man hämtar äggen. 100 m är ju en bit om man bor norr ut. men här i uppland går det ju oftast att trampa stig. ( alla år utom senaste 2).
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 10:03 »
Hej, här kommer ett sent svar!

Tack för era idéer, vi har faktiskt tänkt om efter era synpunkter, det blir den lilla ladan/garaget som blir hönshus! Det blir nog bäst på sikt även om det inte finns något vatten eller någon el där i dagsläget.

Då blir hönshuset ca 5 * 3 meter och vi börjar med att inreda halva, alltså ca 2,5*3 m. Det är ca 2,4 i takhöjd och två bra fönster, plus klinkergolv, känns lättstädad. Utanför finns redan en del med tak över, så det blir perfekt om de vill vara ute trots busväder.

Så nu är det bara börja regla, isolera, bygga innervägg, inreda och bygga stooor utegård!

Tack för hjälpen!

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 10:12 »
Ett tips på en icke permanent lösning är att köpa en kaninbur som är vinterisolerad..
Fungerar bra för ett litet antal höns under kortare tid.

Går sen att använda som sjukavdelning..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 29 feb-12 kl 12:19 »
Har du varit här och spanat eller...?  ;)

Kunde ju såklart inte hålla mig tills huset blir klart så tuppen Bert med hans tjej Babbsan har fått flytta hem och bor nu i en kaninbur med kompostgallergård som de är i om vi inte är hemma, annars är de lösa. Kaninburen är en sån där vanlig innesort, men jag har isolerat den med trasmattor-tjocka frigolit-skivor och halm runt om, det är varmt där inne när jag sträcker in handen på kvällarna, även om det är 10 minus ute.

Det verkar funka bra, och eftersom jag födde upp tuppen inomhus som dagsgammal kyckling så ligger han ned o sover, alla kycklingarna blev så, oavsett om de har pinne alldeles bredvid, ha ha   ;D

Jag är bara lite nojjig för räven...

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser