Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BDT-avlopp  (läst 51676 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: BDT-avlopp
« Svar #20 skrivet: 05 jun-12 kl 20:24 »
Bio-box har godkänts vid installationer i fritidshus i Linköping, Norrköping och Söderköpings kommuner även Uponor BDT Easy har godkänts.

Naturvårdsverket har uppskattat att ett standard hushåll (5 personer med ”hög standard”) kräver en avloppsanläggning dimensionerad för 750 liter per dag. Man skall därför göra någon form av beräkning av sin egen mängd avloppsvatten i ansökan till kommunen. Skulle någon mot förmodan få problem med kommunen kan man höja kapaciteten genom att parallell koppla reningsboxar (Not. ej seriekoppla).

Har man mulltoa med urinseparering och orenat BDT-avlopp har man generellt sett mindre natur påverkan än om man har vattentoalett med reningsverk. Även kommunerna har insett detta varför man släppt på de krav som man ursprungligen gick ut med.

Jag försöker få Söderåsens Miljöförbund att begripa detta, har jobbat med detta ett par år. De som kan tänka sig torrtoa med återvinning av näringsämnena i trädgård, kommer inte att göra det om BDT-avloppet ska kosta ungefär som ett godkänt system med WC. Man får således ett sämre utfall, än om man godkänner trekammarbrunn för BDT samt då kräver mulltoa och omhändertagande.
I en fullåkerbygd är det dessutom helt försumbart utsläpp från BDT. Jordbrukets dräneringsvatten har inga fosforfällor.
BOD från BDT är ringa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sponny

• Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
« Svar #21 skrivet: 12 sep-12 kl 11:14 »
Jag skickade precis in en anmälan om att sätt in en bio-box xl för BDT i permanentboende. Får se vad Miljöförbundet Blekinge väst har att säga om det.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....

forestman78

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 19 sep-12 kl 20:48 »
Åh så spännande!
Själv har mitt renoverande och avloppsfixande pausats lite men kommunen hörde av sig med ett brev häromveckan om att jag måste ansöka om en godkänd anläggning för bdt så nu måste jag ta tag i det...
Vill gärna höra hur det går för dig Sponny!
Biodlande torpare med hund och gäss.

Ljung

« Svar #23 skrivet: 28 sep-12 kl 19:51 »
biobox.. uponor.. Jag älskar entrepenörer i alla former men vi som självförsörjare (ofta utan godkända sedlar) borde ändå genomskåda en del av dom som försöker haka på.. vår trend.  Någon vill alltid tjäna pengar på dej, det vet du redan, så var lite misstänksam, trots att det är surt, mot de som erbjuder quickfix om du kan betala. Naturen, som vi alla gillar, har alltid det bästa svaret; levande vägg eller våtmark m vass o liknande, ett litet fall som syresätter o en damm (leder du takvatten dit får du tillräckligt mycket att odla karp i). Jag kanske är lite kriminell men jag föreslår att du frågar kommunen efteråt, sen du bevisat att det fungerar.
Kommuner vet ingenting men de vill gärna få veta..

Rödskägg

• Småland
« Svar #24 skrivet: 30 sep-12 kl 10:20 »
Jo men det ska ju funka även på vintern.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Ljung

« Svar #25 skrivet: 06 okt-12 kl 19:41 »
Tänkte inte på det...  Hur gör man då? Gräver djupare?

Rödskägg

• Småland
« Svar #26 skrivet: 06 okt-12 kl 20:26 »
Näe, typ bygger ett växthus över de kvävereducerande växterna och sätter in en stor oljebrännare  >:D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Ljung

« Svar #27 skrivet: 12 okt-12 kl 17:42 »
Varför inte lägga en värmeslinga i hela systemet, driven av en liten vindsnurra. Eller en billig pump som håller vattnet i rörelse. Tja, man ska väl inte behöva tillsätta energi.. Kanske en större brunn el tank  under jord som lagrar vinterns avlopp o som man sen släpper ut i sin vassmyr frampå vårkanten i lagom portioner..  Det behövs en sluttning, det står klart.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #28 skrivet: 30 okt-12 kl 11:34 »
Hur går det för er, Uponorare och Bio-boxare? Några svar från kommunen än?

En annan fråga, liknande: hur fungerar en infiltrationsbrunn från 70-talet. Alltså, kan man anpassa den till dagens krav på BDT-vatten, eller är det bara att skippa den och leda vattnet till en infiltrationsbädd istället? Kan man byta ut gruset i den och få den godkänd, eller är den helt enkelt för liten för dagens krav? En fundering jag fick när jag läste denna tråd var om man kunde kombinera den med en Bio-box eller liknande. Tyb knöla ner en box i brunnen och tänka att den renar vattnet tillräckligt för att godkänna lösningen. (Mest för att utnyttja hålet i marken och inte behöva gräva en massa.)
   Vad har ni gjort med era gamla infiltrationsbrunnar om ni har sådana?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

forestman78

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 30 okt-12 kl 20:13 »

För min del står det stilla. Blir liksom inte gjort. Har för mycket just nu men det måste fixas.....
Återkommer så fort jag är igång med mitt bdt.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #30 skrivet: 11 nov-12 kl 20:32 »
....
En annan fråga, liknande: hur fungerar en infiltrationsbrunn från 70-talet. Alltså, kan man anpassa den till dagens krav på BDT-vatten, eller är det bara att skippa den och leda vattnet till en infiltrationsbädd istället? Kan man byta ut gruset i den och få den godkänd, eller är den helt enkelt för liten för dagens krav? ....

Åh, vilken intressant tråd ! 8) Jag gick en avloppsplanerarutbildning för några år sedan i Finland. Det är märkligt att folk vill hålla benhårt fast vid den gamla vattenklosetten, som egentligen är en korkad uppfinning. Men det var den tidens tänkesätt - ser man det inte så finns det inte. Skiten, alltså. ;) Vi måste tänka om, och börja använda komposterande eller åtminstone separerande toaletter, och därmed har vi egentligen nästan löst avloppsproblemet. Som några andra skribenter påpekat här, är det ingen stor sak att rena gråvattnet. Jag vill gärna fästa er uppmärksamhet på det faktum, att genom att INTE ha en vattenklosett kan ni spara massor med pengar. Mina grannar tömmer sina avloppsbrunnar 1-2 ggr per år, och det kostar dem 800 kr per gång. Jag tömmer min slambrunn 1 gång vart 5 år (bara BDT) och sparar alltså minst 3200 kr vart 5:e år, plus att jag kan använda de komposterade fekalierna (=skiten) som gödsel.
   Angående Kitsunes fråga om gamla brunnar : Jo, du kan använda och bygga om en gammal brunn, och kan du göra det själv så kan du också spara flere tusenlappar. Töm den noga, tvätta ur den. Kolla att den är hel och tät - är den inte tät så kan du ju täta med cement i springorna. Gjut ett nytt golv i brunnen. Vill du ha en tvåkammar-brunn så kan du ta två u-balkar av metall och proppa fast i väggarna, och så sticker du ned en skiva av vattenfast fane'r (kallas kanske även formplyfa eller ngt sådan), där du borrat en massa 8mm hål. Nu har du en bra slamavskiljande tvåkammarbrunn, och kan leda BDT-vattnet vidare till markbädd eller ännu hellre kasetter där vattnet renas.  8) När vattnet rinner ur kasetten är det så rent så du kan dricka det.
   Om man vill kan man lätt bygga en enkel s.k. fosforfälla, för att kolla om det verkligen kommer ut något fosfor i ditt avlopp. Efter kasetten sätter du ett rör med ett T-stycke så du kan ta prov uppifrån, och proppar igen bottendelen, det är skitenkelt med vanliga 110mm rördelar. Ta ett vattenprov med två veckors mellanrum, så får du se om det samlats någon fosfor i bottnen på T-stycket. Om det funnits urin i BDT-vattnet kan det finnas pyttesmå mängder. Skrattretande, om man tänker på vilka mängder ett modernt jordbruk använder i sin gödsling, och som rinner rakt ut i vattendragen - ditt lilla piss-fosfor kommer ju ännu att filtreras i jorden efter fosforfällan, eller hur ?
  Jag ger inte mycket för myndigheternas utredningar att vi skulle förbruka över 150 liter vatten per dygn och per person. :-X Försök räkna efter själva någon dag hur mycket vatten ni använder - jag tvivlar på att det är någon som kommer upp i 70 liter, inte ens fastän man har vattenklosett >:D
« Senast ändrad: 11 nov-12 kl 21:00 av smedpeter »
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #31 skrivet: 13 nov-12 kl 09:28 »
Bra att veta vad man kan göra själv! Nu var trekammarbrunnen så fin den kunde vara redan, men jag fick svar häromdagen att infiltrationsbrunnen inte var godkänd. Så då blir det till att gräva infiltration eller markbädd i vilket fall. Och då blir det ju godkänt om jag skulle vilja sätta in WC. Känns väldigt knäppt, men vad säger man? Det har varit vansinnigt svårt att få något svar av kommunen över huvud taget. Jag tänker i alla fall prova och får se hur jag trivs med den befintliga mulltoan (är inte så jätteroligt kan jag tänka mig när man är magsjuk. Men det är man förhoppningsvis inte så ofta.) Sedan tänker man ju sådana här dumma tankar att WC gör det mera lättsålt när det blir så dags för sådant.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #32 skrivet: 13 nov-12 kl 19:25 »
Kitsune, jag föreslår att du gräver ned infiltrationskasetter, det blir antagligen billigare än att göra en ny infiltrationsbrunn, och, framförallt - reningen blir bättre. Sätt inte in en WC, för tusan - då måste du ju tömma din trekammarbrunn minst en gång per år, jämfört med det nuvarande systemet där tömning behövs en gång vart femte år. Tänk på hur mycket pengar du spar på det !  ;D
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Sister Ray

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 18 nov-12 kl 00:13 »
Tack Rödskägg för tips om uponor BDT-easy! Den kan ju också vara ett alternativ som verkar hyfsat enkelt och billigt. Man ska dock köpa specialblandad torv till den. Denna torv ska bytas ut efter 100 användningsdagar. För min del skulle det innebära byte minst två gånger om året men det verkar ju ganska enkelt. Hittade pris på den hos avloppsproffsen.se
12 735 inkl moms kr kostar den. Driftskostnaden är inköp av specialtorv (som jag inte hittar pris på) samt uppvämning av den om den används vintertid.

Detta kan man jämföra med BioBoxen XL som kostar 7 900 kr inkl moms. Filtrena tar man ut en gång per år, låter dom torka och sedan borstar man av dom innan man sätter  tillbaka dom. Beroende på om man gräver ner den eller låter den stå ovanpå marken kan man klara sig utan uppvärmningskostnad.

Uponors variant klarar att rena 500 liter avloppsvatten per dag medan BioBoxen klarar 400 liter.
Har googlat på hur många liter BDT-vatten man räknar med att varje person i ett hushåll förbrukar. Siffran varierar kraftigt. Från 50 liter till 200 liter per person och dygn. BioBox XL-säljaren hävdade att den hade kapacitet för ett 5 personershushåll. Skulle man någon gång ha högre belastning (t ex om man har en massa gäster) rinner vattnet igenom men renas inte lika bra. Det blir alltså inte stopp. Inget som bekommer mig egentligen för BDT-vattnet hos mig innehåller nog inte så mycket dåligheter. Vill bara ha en av kommunen godkänd lösning...

Har någon tankar, kunskap eller idéer om vilket bdt-avlopp som verkar vettigast av dessa två?

Jag är i samma sits, behöver ha en godkänd lösning i mars när vi flyttar in. Jag hoppas verkligen att Bio Box eller Uponor BDT Easy godkänns i min kommun (Eslöv). Dock hittade jag följande mening som ställer till det lite (http://www.mrv.nu/files/ce_dokument.html):

"Från 1 juli 2013 är det obligatoriskt med CE-märkt funktion på minireningsverk, enligt nya byggproduktsförordningen från Boverket. Leverantörer som ej kan visa på CE-dokument över EN12566-3 certifiering får ej längre sälja sina system i Sverige.

- Fråga därför alltid efter CE-dokument över EN12566-3 och sök tillstånd på ett sytem som fortfarnde är lagligt 2013
"

Jag kan dessvärre inte hitta denna CE-märkning på ovanstående reningsverk, de produkter som skyltar med märkningen kostar lätt över 30 000. Frågan är bara, om kommunen godkänner en installation av ex. Bio Box, kan de efter 1 juli kräva att man byter system eftersom det inte uppfyller CE-märkningen? Eller kan det vara så lyckligt att CE-märkningen inte gäller enbart BDT-vatten?

Är det någon som vet?

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 09 okt-13 kl 15:24 »
Har forestman78 och Sponny fått till några godkända BDT-anläggningar?
Har några andra här godkända BDT-anläggningar? Bor ni permanent? Hur ser era lösningar ut?

forestman78

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 10 okt-13 kl 17:31 »
Haha, nej.... det har stannat av men kommunen påminner mig ibland. Det har tagit pinsamt lång tid utan att jag har något godkänt avlopp.  Jag säger till kommunen att jag inte bor i huset utan är där och renoverar och har annat tillfälligt boende där jag duschar och skiter så dom har lugnat ner sig........   Tänkte ta tag i avloppet i vår igen. Får se om jag lyckas...

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 10 okt-13 kl 19:12 »
Jag håller själv på att leta billigt torp och klurar på att köra BDT för att kunna bygga det mesta av avloppet själv och spara pengar.
Norrköpings kommun (där jag bor) ska enligt listan på denna sida ha godkänt Uponor BDT-easy som jag funderar på att vinterkonvertera och köra på i så fall. Finns säkert billigare lösningar men känns bra att den är godkänd så man har något att gå på.
http://www.avloppscenter.se/infiltrationer-markbaddar/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/uponor-bdt-easy-gravattenfilter

Jag kommer dock bo permanent året runt men skriver väl mig hos föräldrarna eller nåt och förklarar huset som ett fritidshus ;-)

Eller måste en fackman installera BDT-avloppet för att det ska bli godkänt?

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 nov-13 kl 19:30 »
Jag håller själv på att leta billigt torp och klurar på att köra BDT för att kunna bygga det mesta av avloppet själv och spara pengar.
Norrköpings kommun (där jag bor) ska enligt listan på denna sida ha godkänt Uponor BDT-easy som jag funderar på att vinterkonvertera och köra på i så fall. Finns säkert billigare lösningar men känns bra att den är godkänd så man har något att gå på.
http://www.avloppscenter.se/infiltrationer-markbaddar/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/uponor-bdt-easy-gravattenfilter

Har också klurat lite på den där..

Eller om det finns några andra vettiga lösningar? Helst sådana där man kan använda sig av näringen. I den ovanstående tänker jag mig att torven, eller annat strö? Blir jädrans bra i odlingar.

Broberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 07 nov-13 kl 19:57 »
Tjö!

Eller om det finns några andra vettiga lösningar? Helst sådana där man kan använda sig av näringen. I den ovanstående tänker jag mig att torven, eller annat strö? Blir jädrans bra i odlingar.

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 nov-13 kl 14:14 »

Nu har jag pratat med myndighetsfruntimret, om den där från Uponor och skrivit en anmälan att skicka in. Hon hade inte hört om sådana grejer innan och lät väldigt uppåt. Tyckte det var "spännande" och sånt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser