Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasstandard på vithätta?((bild)  (läst 5651 gånger)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
Rasstandard på vithätta?((bild)
« skrivet: 22 jan-12 kl 18:04 »
Lång historia kort: Fick ta tag på en grupp holländska vithättor till avel. Dum som jag nu är insåg jag inte förens i eftermiddag att han kanske inte alls kommer att gå att avla på. Får de ha en sådan utmärkande kam?
Typiskt mig :-\

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard på vithätta?((bild)
« Svar #1 skrivet: 22 jan-12 kl 19:12 »
I standarden står det "Ingen eller bara svag antydan till kam,utan horn, blad eller taggar." (Min översättning från danska).

Din tupp går naturligtvis att avla på ändå men skulle han ställas ut skulle han inte få så höga poäng. Utöver kammen så skulle han förmodligen få avdrag för att han har veck på slören (ser i alla fall ut så på bilden) något som domare också drar av poäng för.

På vithättor vill man ha så lite färg som möjligt i toppen och då det är en kardinalpunkt för rasen drar dom troligtvis en del för det också.

Vithättor är en mycket svår ras att avla fram toppdjur på och de är inte ofta men ser djur av hög klass framförallt inte på de mer ovanliga stora VHorna.

Om du vill göra ett försök med avel på rasen så kläck mååååånga kycklingar och spara de tuppar & hönor som utvecklar minst kam och har så lite färg som möjligt i hättan. Försök att få tag i någon som har standarden så att du kan låna och läsa den. Första kapitlet handlar om generella saker och förklarar mycket av det som står i rasbeskrivningarna. Den standars som gäller nu heter Skandinavisk Fjerkae Standard och är på Danska men det finns en svensk/dansk ordlista i början. Den är svart & grön på utsidan, den gamla svenska standarden är blå och inte aktuell längre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Rasstandard på vithätta?((bild)
« Svar #2 skrivet: 22 jan-12 kl 19:22 »
Tack för svaret! :)

Detta är den vuxna tuppen jag har. Sen utöver det har jag två hönor och en ungtupp. Den yngre har inga "onödigheter" i ansiktet alls. Jag har försökt hitta fakta om dem men det är hopplöst! Nu har jag i alla fall lite mera hår på fötterna.

Jag hade ju velat testa ta fram lite kycklingar och även om jag inte har några intressen i utställningar så får ju djuren ändock vara av bra standard.

Tack för tipsen, jag ska se om jag får tag på standarden så jag får lite rätning på det hela :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser