Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varning- lära höns sitta på pinne...  (läst 6794 gånger)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
Varning- lära höns sitta på pinne...
« skrivet: 21 jan-12 kl 21:51 »
Tror jag haft ihjäl min stackars höna ! Död låg hon iaf när jag tittade till dem på morgonen.
Läste i ett forum att någon lärt sina hönor sitta på pinne genom att varje kväll lyfta upp dem och det tänkte jag med testa. Men för två kvällar sedan lytt upp en av hönorna på pinnen, gjorde natt å släkte lampan när jag sedan stängde dörren hörde jag att hon hoppade ner men tänkte att jag får lyfta upp henne fler kvällar... Men så på morgonen låg hon död i sandlådan, misstänker att hon hoppat ner å klumpigt nog brutit nacken vid en riktig kraschlandning. Stackars höna och så dum jag känner mig mot henne. lägger ner "sova på pinne" träningen.

ka74

• Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Varning- lära höns sitta på pinne...
« Svar #1 skrivet: 22 jan-12 kl 15:52 »
Ojda, stakkars  :-\

Så trist når slikt skjer, men det er jo ikke til å komme forbi at sånne "freak accidents" skjer. Uten at man kan hindre det. Du får trøste deg med at det virker som det gikk fort, så hun kjente nok ingenting.
Jeg løfter opp mine høns rett som det er, når de somler og jeg vil slokke lyset. Hører av og til at de hopper ned igjen når jeg lukker døren.

Er det noen her som vet om høns har godt nattsyn? Skulle vart intressant å vite om man bør sette inn en lyskilde eller noe...

Mvh Karoline
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-12 kl 16:08 »
Det kanske var ngt fel på henne eftersom hon inte ville sitta på pinnen.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 22 jan-12 kl 16:11 »
Tror jag haft ihjäl min stackars höna ! Död låg hon iaf när jag tittade till dem på morgonen.
Läste i ett forum att någon lärt sina hönor sitta på pinne genom att varje kväll lyfta upp dem och det tänkte jag med testa. Men för två kvällar sedan lytt upp en av hönorna på pinnen, gjorde natt å släkte lampan när jag sedan stängde dörren hörde jag att hon hoppade ner men tänkte att jag får lyfta upp henne fler kvällar... Men så på morgonen låg hon död i sandlådan, misstänker att hon hoppat ner å klumpigt nog brutit nacken vid en riktig kraschlandning. Stackars höna och så dum jag känner mig mot henne. lägger ner "sova på pinne" träningen.
Trist   :'( men olyckor kan hända. Det är ju faktiskt också så att höns som sitter på pinnen har större chans att klara sig om det tex kommer in en råtta eller något annat rovdjur i hönshuset.... Då är det golvhönsen som dör först. Så ha inte dåligt samvete för att du tränade henne.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-12 kl 18:12 »
Citera
Er det noen her som vet om høns har godt nattsyn? Skulle vart intressant å vite om man bør sette inn en lyskilde eller noe...

Efter vad jag läst mig till så har höns mycket dålig mörkersyn. Det är därför de är så passiva i mörker.  De är ju anpassade till breddgrader med mörka nätter, så ljus hela natten tror jag inte är en bra idé.  Däremot att ljuset släcks gradvis på kvällen så att de inte blir överraskade av plötsligt mörker.

Synen i dagsljus är däremot minst lika bra som människors. 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 22 jan-12 kl 18:37 »
Om de får den naturliga skymningen på sig så flyger de flesta höns upp själva. Har man ett starkt lyse och släcker vid olika tidpunkter så  lär de bli golvhöns.
Förr släckte man ofta hos hönsen med en särskild knapp i köket men alltid vid samma dax.

När jag ville köra långa dar med sågverket frågade jag alltid bonnen: Hur dax släcker ni hos hönsen här då? När de fattade spreds ofta ett brett leende över ansiktet.......... :D

Vill man tillföra ljus kan det ske på morgonen, om man inte kan ordna någon form av elektrisk skymning. Här tänder vi vid 3 nu så de får c:a 12 timmar vaken tid. Våra höns har tidiga vanor.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ka74

• Veien blir til mens man går
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-12 kl 18:46 »

När jag ville köra långa dar med sågverket frågade jag alltid bonnen: Hur dax släcker ni hos hönsen här då? När de fattade spreds ofta ett brett leende över ansiktet.......... :D
[/quote]

hmpf? Skjønte jeg ikke  :-[ :-[

Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 20:03 »
Om de får den naturliga skymningen på sig så flyger de flesta höns upp själva.

Instämmer!.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-12 kl 08:06 »
Här i Roslagen har vi enligt mina tuppar skymning kl 17.00 även på sommaren. För då ska alla inn och sova. Men vist är en skymningslampa att rekomendera. Inte så svårt att ordna . En liten sladdlampa på timer när mörktet kommer före släckning

Har lite svårt att tro att du dödat din höna Skränge. Tror inte de bryter nacken även om de är dåliga flygare. Hon var nog inte frisk.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 jan-12 kl 08:25 »
Det låter helt otroligt att en höna skulle trilla ner från sittpinnen och helt strunta i att fälla ut vingarna och flaxa även om det är mörkt och bara störta ner och bryta nacken. Det är väl inte hur högt som helst ner från sittpinnen och någon form av mjukt stö på golvet..?
Det måste varit något annat hon dog av. Sen vart det väl olyckligt att hon skulle göra det just när du skulle lära henne sitta på pinnen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-12 kl 09:57 »
Mmm säger detsamma och en sak till, hade hönan verkligen brytit nacken?
Var nacken verkligen konstaterat bryten eller antogs den bara vara det?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eurydike

• Småland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-12 kl 10:43 »
Mmm säger detsamma och en sak till, hade hönan verkligen brytit nacken?
Var nacken verkligen konstaterat bryten eller antogs den bara vara det?
Om hönan fick en hjärtattack(eller vad hon nu dog av) och trillade ner för att hon redan var död, så skulle nog iofs nacken kunna gå av i fallet.. Känns i alla fall mer troligt än om en frisk höna skulle trilla och varken flaxa eller ta emot med fötterna.

Synd i vilket fall... Men TS ska ju inte behöva känna dåligt samvete för pinnträningen. Tror inte det var orsak alls.

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-12 kl 22:03 »
Att hon bröt nacken  var mer ett antagande. Gjorde ingen obduktion direkt. Död var hon iaf. Nu har De som är kvar en värmelampa som ger ett rött behagligt nattsken, tror de hönor som e kvar ska få välja själv ( så mycket de får för den nya tuppen då,) var de ska sova. Misstänker att om jag köper fler höns blir det naturruvade som vet hur de ska bete sig, och som förmodligen trivs på pinnen tillsammans med tuppen.

Denna tråd var absolut ingen kritikn till den som tipsa om hur hon/han lyfte upp sina till sitt pinnen. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser