Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är denna gård något att ha?  (läst 13154 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är denna gård något att ha?
« Svar #20 skrivet: 21 jan-12 kl 11:33 »
Kraven på byggnaderna är små om man tänker sig t ex får eller gäss. Allt beror på vilket djurslag man tänker sig och vilken typ av produktion man ska ha.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #21 skrivet: 21 jan-12 kl 11:34 »
Självklart kan man ha någon annan till att sköta gallring och avverkning, det har de flesta som har mycket skog. Problemet är att er skog är så liten att det finns risk att det kostar mer pengar att gallra än vad virket som tas ut är värt. Det är ju en jätteliten gård, med vanliga mått mätt.

Hur mycket skogen ger, och hur mycket skötsel den kräver, beror såklart på marken, tillgängligheten, typ av skog osv. Men det är knappast betungande att sköta en så liten skog, det blir inte särskilt många arbetstimmar per år, några helger eller en semestervecka bara. Du får väl lära dig, det är rätt spännande att gå och titta på skogen, bedöma hur den växer, vilka träd som ska bort och vilka som ska vara kvar...

Ok ,är det inte mer så är det inga bekymmer. Känner mig rätt vilsen på just detta med skog. Men det finns kanske också någon kurs man ka gå. Vi har ju inte tänkt leva av gården. Den är ett boende med plats för hobbyverksamhet för oss. Lön får vi varje månad på annat håll. Vi bor mitt i skogen idag, äger väl 50 träd, de står bra där de står  ;D resten är äng och gräsmatta. Men vi vill ha lite mer mark. Det vi har i dag är knappt ett hektar.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

SoloQwist

• -
« Svar #22 skrivet: 21 jan-12 kl 11:37 »
Kraven på byggnaderna är små om man tänker sig t ex får eller gäss. Allt beror på vilket djurslag man tänker sig och vilken typ av produktion man ska ha.

Om det rör sig om gäss så behövs väl inte flera hektar betesmark?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 21 jan-12 kl 11:37 »
Givetvis kan ni inte leva på en så liten gård, då måste ni ha en verksamhet som inte direkt har med gården att göra, typ b&b. Men det är en utmärkt plats för lite hobbyhållning av djur. Jag tycker att betesmarken är i minsta laget om man både vill odla och hålla lite djur, men en del av skogen kanske går att göra om till betesmark på sikt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 21 jan-12 kl 11:38 »
Om det rör sig om gäss så behövs väl inte flera hektar betesmark?
Det gör det såklart, om man vill ha mer än ett fåtal för eget bruk. Ca 5-7 per 1000 kvadratmeter, så vill man ha 100 till slakt så behöver man 2 ha.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #25 skrivet: 21 jan-12 kl 11:48 »
Givetvis kan ni inte leva på en så liten gård, då måste ni ha en verksamhet som inte direkt har med gården att göra, typ b&b. Men det är en utmärkt plats för lite hobbyhållning av djur. Jag tycker att betesmarken är i minsta laget om man både vill odla och hålla lite djur, men en del av skogen kanske går att göra om till betesmark på sikt.

Det var exakt så jag tänkte. Gården ligger perfekt så att sambon kan ta sig till sitt heltidsjobb, jag har egen firma och jobbar hemmifrån. Vi har god inkomst från detta men vill ha lite mer mark än i dag för att kunna hålla gäss och kanske klövsjöfår, för nöjets skull och sen går de ju att äta också. För gässen skull så kunde vi nöjt oss med en ännu mindre gård, men varför köpa för litet. Gården känns lagom att börja med. Måste bara komma över "skräcken" för skogen. Tanken var att på sikt kunna omvandla lite skog till betesmark. Ett boende blir ju liksom aldrig helt färdigt, det är en pågående process.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #26 skrivet: 21 jan-12 kl 11:53 »
Om jag förstod rätt så planerar ni att ha betesdjur? Hur ska ni lösa stallfrågan för djuren på gården? Kan vara idé att räkna på vad nödvändig byggnation kan komma att kosta och när den måste vara klar. Oavsett vilka djurslag man än tänker sig så är kraven på byggnaderna höga. "Inte bara att slå ihop en schygga på en kafferast".

Min vilda tanke först var att man kunde avverka=pengar och bygga ekonomibyggnader till får och gäss för de pengarna.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 21 jan-12 kl 12:17 »
Min vilda tanke först var att man kunde avverka=pengar och bygga ekonomibyggnader till får och gäss för de pengarna.

Går det att sälja "tarmen" med skogsmark till någon granne? Är man varken skog- eller jaktintresserad är den ju inte till någon nytta. Avverkning ger inte mycket om man inte gör det själv.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #28 skrivet: 21 jan-12 kl 12:41 »
Går det att sälja "tarmen" med skogsmark till någon granne? Är man varken skog- eller jaktintresserad är den ju inte till någon nytta. Avverkning ger inte mycket om man inte gör det själv.

Har funderat på detta också, men då säljer man ju mark man vill ha. Tror det är mer värde i att behålla den. Just mindre gårdar som inte ligger mitt i urskogen är det brist på här nere. Vi har tittat på en massa sk gårdar, det är alltid ett hus med en villatomt typ. Någon annan har redan köpt upp marken... Ger det så dålig vinst på skogen så får vi lösa det ekonomiska på annat vis om vi ska bygga ekonomibyggnader. Vi har ju ett hus som vi visserligen tänkt behålla, men det kan också bli tal om att sälja det och då kan det bli ekonomibyggnader på det andra stället.

Sen vet man ju aldrig, det här med att sköta om sin egen lilla skog kanske är kul, jaktlicens har jag funderat på i flera år och kommer säkert fundera flera år till på, vem vet  ;)

Tråden var lite tänkt; tänker jag rätt (om skogen) Jag gör hellre rätt än fel. Vi är typerna skynda långsamt  ;D  Alltid bra att höra andras åsikter och erfarenheter. Vi får helt enkellt fundera lite till.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 21 jan-12 kl 14:10 »
lrf konsult skriver aldrig ut priser.  ::) ring märklaren och fråga efter hans prisidé. sen lägger du ett skambud, efter nån vecka eller två. har gården legat ute så länge, så kan man göra klipp på det sättet. dessutom är ju marken utarrenderad och det kan bli mer kostnader med skorstenen. det är bara att vara fräck. vi fick vår gård med stor fin lagård, hus och traktorgarage för knappt markvärdet  ;D just för att den legat ute så länge.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

SoloQwist

• -
« Svar #30 skrivet: 21 jan-12 kl 14:23 »
lrf konsult skriver aldrig ut priser.  ::) ring märklaren och fråga efter hans prisidé. sen lägger du ett skambud, efter nån vecka eller två. har gården legat ute så länge, så kan man göra klipp på det sättet. dessutom är ju marken utarrenderad och det kan bli mer kostnader med skorstenen. det är bara att vara fräck. vi fick vår gård med stor fin lagård, hus och traktorgarage för knappt markvärdet  ;D just för att den legat ute så länge.

Det där stämmer inte alls! Ofta finns en prisidé nämnd någonstans i texten om man lusläser samt att man utifrån taxeringsvärde kan skapa sig en bild av rimligt pris. Sen finns alltid undantag som bekräftar regeln... och så kanske i nämnda fall.  :)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 21 jan-12 kl 14:27 »
jag tycker att man oftare ser att de inte skriver ut nåt, än att det står i deras (otroligt irriterande) pdf-filer. men det kan man ju bråka om, om man vill.  ;D hur som helst tycker jag att man prutar det som pruta går.  ;) taxeringsvärdet säger sällan nåt. ibland är det högre än gården är värd och ibland är det löjligt långt under det begärda priset om de tidigare ägarna varit mån om att hålla det nere.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

SoloQwist

• -
« Svar #32 skrivet: 21 jan-12 kl 14:28 »
jag tycker att man oftare ser att de inte skriver ut nåt, än att det står i deras (otroligt irriterande) pdf-filer. men det kan man ju bråka om, om man vill.  ;D hur som helst tycker jag att man prutar det som pruta går.  ;)

Om man inte har varit i kontakt med mäklaren och kollat så kan det ju redan ligga bud och då är prutandet inte mycket värt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #33 skrivet: 21 jan-12 kl 14:40 »
jojo, sånt måste ju kollas. men risken brukar vara större om det just har kommit ut. konstigt att det där har legat så länge, det verkar ju vara en fin gård i ett mysigt område.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #34 skrivet: 21 jan-12 kl 15:47 »
Ser att det står i beskrivningen att avloppet är stenkista, det betyder antagligen att ni ev ganska snart kommer att behöva göra om avloppet. Det kan bli rätt dyrt om man har otur. Man måste gräva ner ny tank och göra om. Vi har precis gjort det här hemma, kommunen inventerade vårt avlopp och meddelade att det behövde göras om. Nu har vi fixat till det, det blev inte jättedyrt för oss för vi har en svärfar som har egna grävmaskiner men annars kostar grävning en hel del.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #35 skrivet: 21 jan-12 kl 15:53 »
40 000 kommer vår trekammarbrunn med infiltrationsbädd till stugan gå på. ännu ett skäl till att pruta på den där gården mao.  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #36 skrivet: 21 jan-12 kl 16:27 »
Måste bara komma över "skräcken" för skogen. Tanken var att på sikt kunna omvandla lite skog till betesmark. Ett boende blir ju liksom aldrig helt färdigt, det är en pågående process.

Kolla bara så att man får omvandla skogen till betesmark. Inte självklart att man får det. Skog som röjs ska återplanteras om man inte kan bevisa att det en gång varit betesmark där tidigare och det är ju inte omöjligt att det varit så mycket granåker som planterats de sista femtio åren. Vet att lantmäteriet hade gamla kartor man kunde gå in och kolla på förr och ofta var betsmark utmärkta på dem. Nu har jag inte kollat på länge så jag vet inte om det fortfarande går.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 21 jan-12 kl 17:04 »
40 000 kommer vår trekammarbrunn med infiltrationsbädd till stugan gå på. ännu ett skäl till att pruta på den där gården mao.  ;D

Som sagt..allt prutande hänger ju på att man är ensam spekulant. Och det har jag svårt att tro, för en gård med mindre än 25 mil till Köpenhamn.
Ett nytt avlopp får man ju numer dessutom nästan räkna med på varenda gård, så man får nog se den värdehöjande uppgiften istället för att försöka pruta en massa bara för att det saknas godkänt avlopp.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #38 skrivet: 21 jan-12 kl 17:10 »
Tack för alla tips och råd!

Vi har varit en sväng och kikat på gården, bara åkt lite fint förbi. Den är inte helt ointressant.

Självklart så kan det ligga ett bud redan. Men om vi går vidare så kommer vi efter visning lägga ett bud som vi tycker är skäligt med tanke på vad som ev behöver fixas i huset. Just avlopp är en rätt stor kostnad. Huset känner vi oss säkra på att vi reder ut att kolla upp. Det var skogen som ställde till lite huvudbry. Och just tanken vad vi skall göra med den? Sambon är inne på att i så fall sälja marken med skog på, jag är tveksam.  Att marken är utarenderad kan vara ett plus för oss, vi har ingen brådska med djur. Kan vi förhandla ner priset pga av att jakträttigheten och marken är utarrenderad så är det bara bra.

Det finns ett pantbrev på fastigheten på 1,2 miljoner. Är den utagen så lär inte priset bli lägre än så. Vi ska äta gott och dricka något glas rött i kväll och räkna lite fram och tillbaks. Så får vi se vad som händer sen.

Tack alla! Kan hända att jag kommer med fler frågor efter vinet....  ;D

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #39 skrivet: 21 jan-12 kl 17:16 »
Som sagt..allt prutande hänger ju på att man är ensam spekulant. Och det har jag svårt att tro, för en gård med mindre än 25 mil till Köpenhamn.
Ett nytt avlopp får man ju numer dessutom nästan räkna med på varenda gård, så man får nog se den värdehöjande uppgiften istället för att försöka pruta en massa bara för att det saknas godkänt avlopp.

Tänker du på Danskarna? Så är de inte en så köpstark grupp längre. De säljer av häromkring. Det är möjligt att någon lagt bud som ägaren inte accepterar. Gården har varit till salu närmare ett år. Vi tänkte inte lägga något skambud, utan räknar kallt med att säljaren efter ett år har en prisbild som stämmer överens med verkligheten. Ett stort problem för många köpare idag är ju att de inte har till kontatinsattsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser