Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är denna gård något att ha?  (läst 13135 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Är denna gård något att ha?
« skrivet: 21 jan-12 kl 10:18 »
http://www.lrfkonsult.se/Templates/ObjectDisplay/Hemnet.aspx?objectid=3U5I9UH046T6M6C8&from=hemnet

Jag vet inte riktigt vart jag skall lägga dessa frågor men jag testar här.

Detta objekt har varit till salu en tid på hemnet, tagits bort och nu lagts dit igen. Är det intressant? Vi är ute efter en mindre gård i detta område men jag vet ingenting om skog. Verkar detta vara ngt att ha? Det är betesmarken som jag behöver och vill ha, på sikt borde man ju kunna förvandla en del av skogen till betesmark. Tjänar man någon peng på att avverka skogen? Känner att jag har 100 frågor  ??? Tyvärr så står det inget om priset och det gör det ju svårare att få en klar bild. Kan man avverka skog, få sitt eget virke och bygga ekonomibyggnader? Är det någon ekonomi i detta? Jakträtten borde man ju kunna leasa ut i fortsättningen, då vi inte jagar.

Lite luddiga funderingar...   ::) Är det någon som har en spontan åsikt om stället? Hur skulle ni ha gjort?

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är denna gård något att ha?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-12 kl 10:33 »
Det beror ju på vad den kostar. Det är ju en liten gård, och det verkar vara i huvudsak yngre skog. Bostaden saknar centralvärme och skorstenen kan vara icke-fungerande. Den ligger inte i de mest attraktiva områdena.

Skogen bör definitivt inte värderas till mer än 100 000 per ha, betesmarken till ca 30 per ha, bostaden typ 350 000. 9*100 000+2,5*30 000+350 000=1 325 000. Jag skulle nog inte betala mer än 1 200 000 (förutom att jag inte vill bo där, men det är ju en annan sak).

Om stället passar dig beror såklart på vad du vill använda stället till, var du har/kan hitta arbete, vad du gör på fritiden, var du har familj och vänner osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-12 kl 10:41 »
Ser väl ut att vara en jättefin gård och även om du inte kan något om skog idag, lär du väl kunna en del om några år ;)

Jag har heller inte nån direkt koll på skog .... men...Att utläs av texten så är det ju ungskog på marken idag, vilket väl innebär att man inte får så mycket för den vid avverkning... antar jag ;)

Vad som oxå är ett krux är väl att betesmarken är utarrenderad i tre år frammåt, så tills dess behöver du nån annan stans för dina djur att gå.

För övrigt tycker jag det ser ut att vara ett trevligt ställe. Att all mark är i ett skifte som dessutom ligger i direkt anslutning till huset är helt perfekt. Bristen på ekonomibyggnader en nackdel såklart.

Du får väl räkna med en del kostnader för att göra om gråvattenhantering och kanske ett byte av avlopp, då sluten tank är ett ganska dyrt elände (omkostnadsmässigt).

.... nu funderar jag och det är säkert nån annan som vet..... kan man få bidrag för att göra om skog till öppen mark???

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-12 kl 10:51 »
Ser väl ut att vara en jättefin gård och även om du inte kan något om skog idag, lär du väl kunna en del om några år ;)

Jag har heller inte nån direkt koll på skog .... men...Att utläs av texten så är det ju ungskog på marken idag, vilket väl innebär att man inte får så mycket för den vid avverkning... antar jag ;)

Vad som oxå är ett krux är väl att betesmarken är utarrenderad i tre år frammåt, så tills dess behöver du nån annan stans för dina djur att gå.

För övrigt tycker jag det ser ut att vara ett trevligt ställe. Att all mark är i ett skifte som dessutom ligger i direkt anslutning till huset är helt perfekt. Bristen på ekonomibyggnader en nackdel såklart.

Du får väl räkna med en del kostnader för att göra om gråvattenhantering och kanske ett byte av avlopp, då sluten tank är ett ganska dyrt elände (omkostnadsmässigt).

.... nu funderar jag och det är säkert nån annan som vet..... kan man få bidrag för att göra om skog till öppen mark???

Fördelen med ungskog och ev. köp är ju att man själv kan sköta om skogen tills den är klar för avverkning.

Fin gård, Tving är helt ok.
Vackert landskap och fin natur.

:)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 21 jan-12 kl 10:51 »
Tack för svar.

Det var mest skogen som förbryllade mig. Jag kan inget om terminologin kring skog så där behövde jag hjälp. Det är alltså en ung skog, då får man vänta med avverkning (noterar)

Att skorstenen måste tryckas det framgår och det blir ev kostnad för det, jag ser ju stället lite som ett renoveringsaprojekt och vill naturligtvis betala utifrån detta. Sen var det avlopp och en del annat... Jag har redan renoverat ett 100 år gammalt hus med standard från den tidsåldern och några smärre åtgärdade saker kring 40 talet, finns nog ork att börja om på nytt...  ;D

Den utarenderade marken missade jag, hm... då vi tänkt ha kvar nuvarande ställe också så kan det ju funka en då. Men en utarrenderad mark borde göra att man kan pressa priset, i dagsläget. Är ju lite köparens marknad just nu.

Vore ju trevligt om man kunde få bidrag till att göra betesmark  :)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #5 skrivet: 21 jan-12 kl 10:53 »

Fördelen med ungskog och ev. köp är ju att man själv kan sköta om skogen tills den är klar för avverkning.

Fin gård, Tving är helt ok.
Vackert landskap och fin natur.

Ja, vi bor inte så långt där ifrån, några mil bara  :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jan-12 kl 10:53 »
.. Sen att inte skorstenen är provtryckt behöver ju inte betyda ngt negativt heller.

Inte mer än att den inte är just provtryckt.

Men den kan ju fungera lika bra för det. :)

SoloQwist

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jan-12 kl 10:59 »
Tack för svar.

Det var mest skogen som förbryllade mig. Jag kan inget om terminologin kring skog så där behövde jag hjälp. Det är alltså en ung skog, då får man vänta med avverkning (noterar)

Att skorstenen måste tryckas det framgår och det blir ev kostnad för det, jag ser ju stället lite som ett renoveringsaprojekt och vill naturligtvis betala utifrån detta. Sen var det avlopp och en del annat... Jag har redan renoverat ett 100 år gammalt hus med standard från den tidsåldern och några smärre åtgärdade saker kring 40 talet, finns nog ork att börja om på nytt...  ;D

Den utarenderade marken missade jag, hm... då vi tänkt ha kvar nuvarande ställe också så kan det ju funka en då. Men en utarrenderad mark borde göra att man kan pressa priset, i dagsläget. Är ju lite köparens marknad just nu.

Vore ju trevligt om man kunde få bidrag till att göra betesmark  :)

Det att skogen är ungskog innebär ju inte att den är "skötselbefriad". Det går åt en hel del pyssel under en skogs uppväxt till mognad. Men resultatet av gallringar och sånt blir ju ofta till hushållets egen ved. Och det är ju alltid behövligt men som sagt inte utan pyssel.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

hönipöni

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 jan-12 kl 11:04 »
Men om jag läser rätt så är marken utarrenderad tills 2015 om det är den du är ute efter så är det ju inte så himla bra. Annars ser det ju fint ut. :-*

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-12 kl 11:06 »
Se till att skaffa dig en "skogsmentor", som du kan gå runt markerna tillsammans med.... eller som du kan ringa och fråga alla konstiga frågor. En som har samma grundtankar runt marker och odling som du.... och gärna en med annat synsätt oxå, så att du kan bilda dig en egen uppfattning i slutändan ;)

Själv tycker jag om att ha mina djur till vissa delar i skog. Men jag har lättfödda hästar som behöver stor yta, men lite bete. Sånna saker spelar ju in :) Har man produserande djur vill man ju ha en annan typ av mark.

Det är helt fantastiskt att komma över en ung skog. Precis som Nejklot skriver kan du sköta om den som du tycker är bäst och skapa den miljö du vill :D Titta på fågelliv, djurliv och njuta.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #10 skrivet: 21 jan-12 kl 11:08 »
Det att skogen är ungskog innebär ju inte att den är "skötselbefriad". Det går åt en hel del pyssel under en skogs uppväxt till mognad. Men resultatet av gallringar och sånt blir ju ofta till hushållets egen ved. Och det är ju alltid behövligt men som sagt inte utan pyssel.

Det är lite det som är kruxet, ingen av oss är intresserad av skogen, där den står. Möjligen som ved då eller bräder i framtiden. Vi jobbar båda med helt andra saker och har vårt djur och odlande som hobby. Alltså måste jag ta reda på vad det kostar att låta någon sköta skogen, eller helt enkelt sälja av den på rot. Tar mig kanske vatten över huvudet med denna gård...

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #11 skrivet: 21 jan-12 kl 11:10 »
Men om jag läser rätt så är marken utarrenderad tills 2015 om det är den du är ute efter så är det ju inte så himla bra. Annars ser det ju fint ut. :-*

Men det kan också innebära att det blir en helt annan prisbild, en fördel med andra ord. Ännu så har vi inte så mkt djur att vi behöver marken.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #12 skrivet: 21 jan-12 kl 11:12 »
Se till att skaffa dig en "skogsmentor", som du kan gå runt markerna tillsammans med.... eller som du kan ringa och fråga alla konstiga frågor. En som har samma grundtankar runt marker och odling som du.... och gärna en med annat synsätt oxå, så att du kan bilda dig en egen uppfattning i slutändan ;)

Själv tycker jag om att ha mina djur till vissa delar i skog. Men jag har lättfödda hästar som behöver stor yta, men lite bete. Sånna saker spelar ju in :) Har man produserande djur vill man ju ha en annan typ av mark.

Det är helt fantastiskt att komma över en ung skog. Precis som Nejklot skriver kan du sköta om den som du tycker är bäst och skapa den miljö du vill :D Titta på fågelliv, djurliv och njuta.

Ja, det är ju också en tanke. Tack. Vi får ta oss ett ordentligt funderande. Men era synpunkter är toppen. Det gör det lite lättare att sätta ett pris på gården i sitt eget huvud. Sen får vi se vad säljaren tänkt sig.

SoloQwist

• -
« Svar #13 skrivet: 21 jan-12 kl 11:15 »
Men det kan också innebära att det blir en helt annan prisbild, en fördel med andra ord. Ännu så har vi inte så mkt djur att vi behöver marken.

Man resonerar inte alltid på samma sätt när det gäller "värdet" på en jordbruksfastighet som på en vanlig villafastighet. Jag föreslår att ni bokar in en visning och pratar med fastighetsmäklaren som har kunskaper om både gårdar och marknad. Å så är det ju bra att titta på olika objekt och man lär sig vad man ska titta efter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 21 jan-12 kl 11:16 »
Självklart kan man ha någon annan till att sköta gallring och avverkning, det har de flesta som har mycket skog. Problemet är att er skog är så liten att det finns risk att det kostar mer pengar att gallra än vad virket som tas ut är värt. Det är ju en jätteliten gård, med vanliga mått mätt.

Hur mycket skogen ger, och hur mycket skötsel den kräver, beror såklart på marken, tillgängligheten, typ av skog osv. Men det är knappast betungande att sköta en så liten skog, det blir inte särskilt många arbetstimmar per år, några helger eller en semestervecka bara. Du får väl lära dig, det är rätt spännande att gå och titta på skogen, bedöma hur den växer, vilka träd som ska bort och vilka som ska vara kvar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SoloQwist

• -
« Svar #15 skrivet: 21 jan-12 kl 11:17 »
Av mäklaren kan man oxo få veta ungefär var priset ligger. Är det dold budgivning?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 21 jan-12 kl 11:20 »
Av mäklaren kan man oxo få veta ungefär var priset ligger. Är det dold budgivning?
Alltså, jag vet inte var du bor, men i dessa trakterna så är det ofta så att det inte finns ett utsatt pris för att säljarna hoppas på att få ett hyfsat bud överhuvudtaget. Det är inte rusning efter pyttegårdar i nö Skåne, södra Småland eller Blekinge. Därav att priset ofta är relativt lågt och att det inte alltid finns något utsatt pris.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #17 skrivet: 21 jan-12 kl 11:23 »
Man resonerar inte alltid på samma sätt när det gäller "värdet" på en jordbruksfastighet som på en vanlig villafastighet. Jag föreslår att ni bokar in en visning och pratar med fastighetsmäklaren som har kunskaper om både gårdar och marknad. Å så är det ju bra att titta på olika objekt och man lär sig vad man ska titta efter.

Nej det är klart men gården har varit till salu i över ett år. Ingen har nappat än, då kan det innebära att det finns ett förhandlingsläge. Som dagsläget är så sjunker priserna generellt och här har du en gård utan ekonomibyggnader med en del rätt kostsamma saker som måste/ev åtgärdas. Vi har letat gård i snart två år och nog sett det mesta till salu runt Blekinge *luttrad*

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #18 skrivet: 21 jan-12 kl 11:27 »

Jag har ingen aning, tror det stod öppen. Jag har avfärdat denna gård förut i och med skogen, men nu har den dykt upp igen på hemnet och jag försöker se den med *nya ögon* Hur prisbilden ser ut här är vi rätt så klara över. Men under de senaste två åren har vi också noterat att fantasisummorna är på väg att bli något mera normala. Min sambo är bl ekonom i sitt yrke och rör sig i detta område kan man säga.

SoloQwist

• -
« Svar #19 skrivet: 21 jan-12 kl 11:28 »
Nej det är klart men gården har varit till salu i över ett år. Ingen har nappat än, då kan det innebära att det finns ett förhandlingsläge. Som dagsläget är så sjunker priserna generellt och här har du en gård utan ekonomibyggnader med en del rätt kostsamma saker som måste/ev åtgärdas. Vi har letat gård i snart två år och nog sett det mesta till salu runt Blekinge *luttrad*

Om jag förstod rätt så planerar ni att ha betesdjur? Hur ska ni lösa stallfrågan för djuren på gården? Kan vara idé att räkna på vad nödvändig byggnation kan komma att kosta och när den måste vara klar. Oavsett vilka djurslag man än tänker sig så är kraven på byggnaderna höga. "Inte bara att slå ihop en schygga på en kafferast".

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser