Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att tappa sav om våren, björk sälg lönn ja prova och smaka.  (läst 13554 gånger)

Getterna på berget

• Västerbotten
Savtappning testa det i år.
Det ska inte ske när löven är som musöron då är det för sent. Det ska ske så snart som tjälen släpper, om det är någon...
Tappa bara några liter ur ett träd med diam i roten på ca 30 cm om du vill att trädet ska få något av sin näring till lövsprickningen själv.
Björksav innehåller vitaminer, mineraler, björksocker och en massa vatten närmare bestämt ca. 95vatten.
Saven är det vatten som björken lagrat i sin rot för att använda till våren innan den drar vatten ur marken.
Går bra att frysa i tärningar dunkar eller flaskor och kolsyra som bordsdricka, eller drick naturellt smakar nästa ingenting...
Förr när vårvintern var en flaskhals för djur och människor tappades sav till en barksörpa som djuren fick äta.

PS när björkens löv är som musöron det är då du plockar dem till te!

Bild på hur du kan tappa ur björken finns i mina bilder på MEDIA jag kan inte krympa den så den ryms här...
Livsglädje

MinnaRoselli

• Gäst
i våras drack jag mycket björksav när jag krävde jordkällaren. en riktig energidryck!
nu ska jag försöka om jag kan göra en solspis och koka björk- och lönnsirap

Huggorm

• Gäst
Men det fungerar inte på sälg, bara björk och lönn. Och det är inte helt bra för träden, så gör det inte på någon lönn du är rädd om.

MinnaRoselli

• Gäst
Men det fungerar inte på sälg, bara björk och lönn. Och det är inte helt bra för träden, så gör det inte på någon lönn du är rädd om.

sant. jag ska tappa bara från såna, som ska fällas på kommande vinter.

Chatarina

• Övriga världen
Lönnsirap på ett lite annat sätt.

Hemmagjord Lönnsirap

Ingredienser:

1 l Vatten
1 l Lönnlöv
8 dl Socker
ev. lite citronsyra

För er som gillar pannkakor och plättar t.ex är detta en billig och enkel sirap att göra.
Plocka en liter gröna lönnblad(ej höstgula), som du packar ner i ett litermått, riktigt fullt. Koka upp en liter vatten i en större kastrull (så allt ryms),lägg i de sköljda löven och småkoka på låg värme, i cirka en halvtimme under lock. Tag av kastrullen och sila bort bladen. Behåll vätskan. Häll nu på socker, ca 8dl och ställ tillbaka pannan på spisen och koka nu ca en timme eller mer utan lock, tills sirapen tagit ihop och känns lite seg. Tillsätt lite syra.Tänk på att det är mycket surt, så var försiktig med syran. Den tjocknar lite när den kallnat, så gör ett prov och kyl ner lite av såsen i ett litet glas el dyl. När det känns bra med konsistensen så är det bara att hälla på butelj och en fin etikett. Detta blir ca 6 dl sirap. Det går att dubbla receptet, men då kan koktiden förlängas. Pröva er fram. Jätteenkelt och framför allt kul att skryta om. Hemmagjord lönnsirap.

Kram till alla och ha en bra kväll

Getterna på berget

• Västerbotten

Hej Svarta Fåret
Har du provat att tappa från en sälg, så du vet att det inte fungerar?
Jag har läst att nordamerikanska skogsindian stammar tappade från flera slags popplar och sälg. Har inte provat men till våren har jag egen skog med både tam och vild poppel men även grova sälgar så dom ska jag provtappa på.
Getar´n
Livsglädje

Huggorm

• Gäst
Hej Svarta Fåret
Har du provat att tappa från en sälg, så du vet att det inte fungerar?
Jag har läst att nordamerikanska skogsindian stammar tappade från flera slags popplar och sälg. Har inte provat men till våren har jag egen skog med både tam och vild poppel men även grova sälgar så dom ska jag provtappa på.
Getar´n
Nej jag har inte provat, men salix är ju inte någon "blödare" så som björk och lönn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare
Nataks, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser