Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterhöns  (läst 15945 gånger)

Kista

• Gäst
Vinterhöns
« skrivet: 18 jan-12 kl 22:51 »
En vän till mig lånar min användare:

Jag bor uppe i norrland och skulle vilja börja med höns. jag har läst rätt mycket om höns, och jag skulle vilja ha en hönsras som klarar rätt kyliga klimat. Funderar då på att ta fram min egen "korsning", typ skägg, hätta, benbefrädrig, liten kam (för fjädrar överallt borde väl skydda mera mot kylan än när det inte är några fjädrar där) tips på raser att korsa?

/Emma

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vinterhöns
« Svar #1 skrivet: 18 jan-12 kl 22:53 »
Har du vägarna neråt dalarna så kan jag tipsa om en kille som har sina höns ute året runt utan isolerat utrymme. Du kanske kan köpa några där.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 01:40 »
En vän till mig lånar min användare:

Jag bor uppe i norrland och skulle vilja börja med höns. jag har läst rätt mycket om höns, och jag skulle vilja ha en hönsras som klarar rätt kyliga klimat. Funderar då på att ta fram min egen "korsning", typ skägg, hätta, benbefrädrig, liten kam (för fjädrar överallt borde väl skydda mera mot kylan än när det inte är några fjädrar där) tips på raser att korsa?

/Emma

hedemora x hedemora
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 07:54 »
Många nybörjare vill ta fram sin egen ras  ;) Men om det bara är för att få köldtåliga höns så finns det redan flera raser som har de egenskaperna.

Hedemora är en av våra mer tåliga lantraser men det finns också många andra raser som tål kylan bra. Det man ska undvika är i princip lätta medelhavsraser (Leghorn Italienare Minorca Ancona Spanier mfl) då de har stora kammar och slör som naturligtvis är en ökad förfrysningsrisk. Det finns även en del andra raser med stor kammar som man bör undvika.

Man ska också undvilka kamphönsraserna (Aseel, O Shamo, KO Shamo, MES, GES mfl) då dessa är så kallade "hard feathered" och har väldigt lite dun i fjäderdräkten utöver att många av dem har nakna bröst lår och vingfläckar.

Hätta och benbefjädring är faktiskt något som jag skulle undvika, just  för att det är mer skötselkrävande och förr ökar risken för hälsomässiga problem än minskar den, samtidigt sim det inte skyddar mot kyla. Blöta fjädrar på fötterna torkar långsamt och kyler mer än kalla våta släta ben  ;)

Om man bor långt norröver där det är mörkt och kallt så är faktiskt det viktigaste att man har ett ordentligt isolerat dragfritt hönshus med god ventilation och belysning. Bygger man ett mindre hus i huset som är extra isolerat och lagom stort för att hönsen ska kunna sova i så behöver dom inte ens extra värme då dom värmer det mindre utrymmet själva.

Höns behöver inte plussgrader dygnet runt och har man lagom många djur/m2 så värmer dom ett isolerat utrymme själva. Jag bor förvissso inte i norrland men har ett isolerat hönshus med ca 3djur/m2. Om jag har luckorna stängda så värmer hönsen mitt hus till ca 20 grader varmare än utomhus om jag inte kör ventilationen på för hög fart.

Så mitt råd är istället lägg krut på att bygga en bra lösning för boendet och skaffa dig en ras som du tycker verkar trevlig. Lättare, och det ger framförallt även dina första höns en bra levnadsmiljö.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-12 kl 10:09 »
Jag fick den här länken när jag började fundera på vad jag skall ha för ras. Kolla den, där finns en snöflinga vid de härdiga raserna.

http://www.ithaca.edu/staff/jhenderson/chooks/chooks.html#a

Sussex är en mycket trevlig kombinationsras om man vill ha både ägg och kött. Väldigt trevliga och lugna, och värper bra. Har små
kammar.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

johe71

« Svar #5 skrivet: 19 jan-12 kl 10:31 »
Jag fick den här länken när jag började fundera på vad jag skall ha för ras. Kolla den, där finns en snöflinga vid de härdiga raserna.

snöflingan på den sidan betyder, enligt texten under tabellen, att de är "winter layers" dvs höns som inte minskar lika mycket i äggproduktion under vinterhalvåret som de som inte har snöflingan...

i kolumnen efter skriver de cold hardy eller very cold hardy på de som de anser är köldtåliga... sedan får man komma ihåg medeltemperaturen i Ithaca, NY är ungefär samma som i Stockholm... så bara för att de anser att en ras är  very cold hardy så innebär inte med automatik att den fungerar i norrland....

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 jan-12 kl 10:33 »
Ja just det, ursäkta :-[, så var det ju :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 19 jan-12 kl 11:05 »
Vettephaen hur klokt det är att jämföra med samma ras på en annan kontinent. Jag tycker att det skiljer rätt mycket mellan bestånden i lilla Ljusaste Småland. T o m. från samma uppfödare ibland.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kista

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jan-12 kl 15:16 »
Många nybörjare vill ta fram sin egen ras  ;) Men om det bara är för att få köldtåliga höns så finns det redan flera raser som har de egenskaperna.
Jag är absolut inte intresserad av att ta fram min egen ras. Skrev bara att jag undrar vad jag ska korsa för att få en köldtålig höna.

Tack för övrig info :-) nu vet jag iallafall vad jag ska undvika.  ;D
Emma

Kista

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jan-12 kl 15:17 »
Har du vägarna neråt dalarna så kan jag tipsa om en kille som har sina höns ute året runt utan isolerat utrymme. Du kanske kan köpa några där.
hm intressant. hur menar du? helt ute? även på vintern?

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 19 jan-12 kl 15:20 »
Ja alltså han har blommehöns och millefleur som han har ute året runt. De har tillgång till 2 små plywood lådor som de aldrig använder.
De har anpassat sig till klimatet så de klarar sig ute året runt typ.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 19 jan-12 kl 22:55 »
Ja alltså han har blommehöns och millefleur som han har ute året runt. De har tillgång till 2 små plywood lådor som de aldrig använder.

Klarar sig ja, men hur dant? Kanske jag skulle kunna anpassa mig till kyla också, skor och strumpor är dyra! Gå barfota i snön kan väl inte va något............texempel.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #12 skrivet: 20 jan-12 kl 20:24 »

Jag hoppas att de har tillgång till ett riktigt hönshus också. Jag har svårt att acceptera att man ska snåla in på saker bara för att man har lust. Vi människor överlever många umbäranden också men får vi välja har vi en varm och torr bostad med tillgång på bra vatten och god mat. Varför ska djuren leva på gränsen och vi leva i välfärd  ::) Jag gillar inte resonemanget att man har lantraser som har överlevt svåra umbäranden och därför berättigar att låta dem fortsätta leva i missär. Om man vill värma upp utrymmen eller ej är väl upp till varje djurägare men vill man inte så ska det vara byggt på ett bra sätt som till exempel Azoo-lina beskriver. Vill man värma ska det inte vara för varmt i synnerhet om de släpps ut delvis. Fryser kammar och fötter är det definitivt för kallt för djuren och då måste man tänka över sin djurhållning.

Vilka höns går in i två små plywood lådor  :o Jag vet inte hur de såg ut men såhär tycker jag inte det låter lockande.........

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 20 jan-12 kl 20:41 »
Jag hoppas att de har tillgång till ett riktigt hönshus också. Jag har svårt att acceptera att man ska snåla in på saker bara för att man har lust. Vi människor överlever många umbäranden också men får vi välja har vi en varm och torr bostad med tillgång på bra vatten och god mat. Varför ska djuren leva på gränsen och vi leva i välfärd  ::) Jag gillar inte resonemanget att man har lantraser som har överlevt svåra umbäranden och därför berättigar att låta dem fortsätta leva i missär. Om man vill värma upp utrymmen eller ej är väl upp till varje djurägare men vill man inte så ska det vara byggt på ett bra sätt som till exempel Azoo-lina beskriver. Vill man värma ska det inte vara för varmt i synnerhet om de släpps ut delvis. Fryser kammar och fötter är det definitivt för kallt för djuren och då måste man tänka över sin djurhållning.

Vilka höns går in i två små plywood lådor  :o Jag vet inte hur de såg ut men såhär tycker jag inte det låter lockande.........
Nu är det inte mina höns så jag kan inte svara ;)
Hönsen såg iallafall fina och friska ut, hela och fina kammar.

Även jag tycker att höns bör ha riktiga hus. Ville bara tipsa TS om tåliga höns.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #14 skrivet: 20 jan-12 kl 23:13 »
Nu är det inte mina höns så jag kan inte svara ;)
Hönsen såg iallafall fina och friska ut, hela och fina kammar.

Även jag tycker att höns bör ha riktiga hus. Ville bara tipsa TS om tåliga höns.

Var inget påhopp på dig. Jag vet att du pratade om en annan person men det är viktigt att förstå att två små plywood lådor inte kan räknas som skydd till höns och att det inte är särskilt konstigt att de inte vill gå in där, det ligger inte i deras natur annat än att möjligtvis lägga ägg i då  ;) Och höns ska enligt djurskyddsföreskrifterna ha tillgång till ett lämpligt utformat hönshus. Men som ras att ha i kallare klimat kanske de kan passa i synnerhet om de såg friska ut, hela och med fina kammar  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 21 jan-12 kl 11:06 »
Står t.o.m. i Lagen att hönshuset måste ha fönster så att golvytan nås av dagsljus. Således måste det finnas ett hönshus att sätta fönstret i.

Ett klart fall av vanvård som borde anmälas.  (:) fast jag skulle nog ge en skarp hint först  >:D

Kista

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jan-12 kl 11:09 »
Står t.o.m. i Lagen att hönshuset måste ha fönster så att golvytan nås av dagsljus. Således måste det finnas ett hönshus att sätta fönstret i.

Ett klart fall av vanvård som borde anmälas.  (:) fast jag skulle nog ge en skarp hint först  >:D
Vi ska inte återgå till trådens mening då?  ;)  ???

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 21 jan-12 kl 11:57 »
Vi ska inte återgå till trådens mening då?  ;)  ???

Det var faktiskt ett bidrag men kanske lite luddigt. Budskapet är: Utan ordentligt hönshus med värme, lyse, fönster och övrigt som lagrummen kräver- Inga höns.

Det är kammar och slör som far illa i första hand och där växer inga fjädrar på någon ras. Att hönsen överlever för att de har mycket fjädrar eller är härdiga på annat sätt betyder inte att de har det bra.
Någon som frusit om fingrarna så att det spränger i naglarna nångång? Och överlevt?

Ursäkta men jag har sett så många dåliga hönshus så jag är kanske lite överkänslig bara jag får lite vittring på genvägar.  :-[
Förlåt!

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 22 jan-12 kl 13:12 »
Håller med Ronny och ToA.
Hedemora + hedemora och ett ordentligt hönshus därtill.
Och lycka till!   ;)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 23 jan-12 kl 07:21 »
Hönsen var inte ute förr. Dom var hos geten grisen kon eller inne i huset. Ute bor vilda fåglar. Att de tål kyla innebär inte att de kan bo ute ens i skåne. Det finns säkert dom som har det så, hönsen ute, men så ska de inte ha det.
Att de tål kyla innebär att de tål mer kyla. De kommer inte att dö om det inte är +20 de förfryser inte kammen för någon minusgrad, de kan ta en promenad i snön, de är gjorda för sverige  i ett hönshus. De är lämpade för vårt klimat i sverige och skulle förmodligen dö om det blev +45.

Väljer man en lantras från den del av landet där man bor får man en ras som genom generationer har anpassat sej till vädret där man bor. Så Hedemora + Hedemora verkar bra.
Vill du sen leka lite gud så har de många färger att mixtra med. Lycka till.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser