Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första hjälpen-låda för höns  (läst 3349 gånger)

kackelmann

• Skåne
Första hjälpen-låda för höns
« skrivet: 18 jan-12 kl 19:13 »
Undrar om det inte vore bra att ha en tråd för vad man kan ha hemma i förebyggande syfte. Ett slags höns-apotek. Har inte haft några sjukor med hönsen än men det skulle kännas bättre om jag hade preparat hemma när det händer, att inte behöva införskaffa grejer i panik.

Kunde gjort någon slags lista på vad man bör ha för de vanligast förekommande problemen och var man kan skaffa det.

Tjärspray för sår? Matolja för kalkben eller är det någon salva som gäller här? Kan man ha vitaminer i lager ifall hönorna känns risiga?

Fler?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Daniel1983

• Västergötland
SV: Första hjälpen-låda för höns
« Svar #1 skrivet: 24 feb-12 kl 10:51 »
Och vad för vitaminer ska det va? Och var köper man det?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Vitaminer
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 12:09 »
Jag har B-vitamin, mest användbar vad jag läst här. Men också E+selen vit är bra. Multivitamin men då ska man tänka på att den inte innehåller selen.. Jag köper mina på granngården, små plastdunkar anpassade i styrka till djur.
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 12:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 16:05 »
Jag puffar upp tråden, då även jag tycker att det skulle vara intressant att höra vad folk har i sina hönsapotek.  :)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 16:21 »
Har inte haft mineral/vitamintillskott för mina hönor. det är säkert många gånger bra. Vi utfordrar med havre/korn och pellets samt snäckskal för sig. Till det ger vi frukt, sallad, morot pasta, groddar, brödrester m m och ibland kokt ägg som ger vitaminer m m. Torkade nässelblad till vintersäsongen ska jag lagra upp till nästa år. Bra mot det mesta. Mer som "apotek": Grön såpa till desinficering av pinnar, reden m m. samt till varma benbad vid te x kalkben och helbad vid t ex kvalster. Vitlök i vattnet ca 2 veckor (någon dags uppehåll om de blir lösa i magen) mot kryp och allmänt för hälsan. Aska i sand/torvbad ffa under vinter, höst och vår då det blir mindre bad ute. Aska är bra mot löss m m om det är mycket flugor hos dem kan jag strö ut lite vanligt ofarligt trädgårdskalk på golvströ och utanför dörrarna. att de får gå fritt ute ger i sig sol, proteiner i allt de kan äta m m. Teatree salva mot benkvalster. Vendela
Grangården

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 09:46 »

Sen har det tillkommit en hel del så jag har numera ett skåp..=P

/majsan
You want some..Come get some

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 20:29 »
Sen har det tillkommit en hel del så jag har numera ett skåp..=P

/majsan
Now, we're talking, det är nått sånt där jag är ute efter  :)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 20:14 »
Kanske ska lägga upp en bild på skåpet då..heh..=p
/Majsan
You want some..Come get some

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-12 kl 09:30 »
Jag använder Tenutex och vaselin till kalkben.. Det har funkat bra. Men Mannen får köpa det på apoteket...  8)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 2 användare
von tratt, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser