Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja sy egna kläder  (läst 8781 gånger)

MrFluff

• Gäst
Börja sy egna kläder
« skrivet: 10 okt-06 kl 20:00 »
Jag börjar bli lite trött på modeindustrin i det här samhället och täntke därför börja sy mina egna kläder. Så, jag tar gärna emot alla möjliga tips ni har! Är inte helt nybörjare vad gäller att hantera en symaskin (och dylikt), hade massor med syslöjd i skolan (träslöjd var inte min grej..).

Så, alla tips ni kan komma på är välkomna, även vad ett rimligt pris på en ok symaskin är :)

manna

• -
Re:Börja sy egna kläder
« Svar #1 skrivet: 10 okt-06 kl 20:13 »
Använd inte slitna tyger.
Var hyfsat noga.
Tänk ett varv extra.
Gör något rosa.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #2 skrivet: 10 okt-06 kl 22:03 »
Ibland hittar jag kläder på loppis med jättefint tyg men modellen är ful. Då köper jag plagget ändå och så syr jag om det. Det behöver inte vara mycket, nypa in, korta. En görful klänning kan bli en snygg topp eller en snygg kjol. Man ändrar det som är fult och gör det som man vill ha det.  Min luxuösa, vintage-walk in closet är full med fynd mellan 20 spänn och 50 lappen. :)

Öh nu såg jag att det stod Mr...Kille? Tja det är väl samma för dig. Du kanske hittar en jättefräsig 70-tals skjorta med suuuperlånga snibbar. Sprätta upp kragen och vik ut och in sy om formen som du vill ha den till exempel. Byxor är ganska enkla att sy om. Eller det kanske räcker med ett par hängslen för att det ska se roligare ut...
« Senast ändrad: 10 okt-06 kl 22:13 av Linnea-maria »
kan själv

memma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-06 kl 23:45 »
Jag köpte en symaskin för ett halvår sedan, detta var en ny singer med diverse finesser som olika elastiska stygn osv, lite lyx men ingen värstingmaskin. Det är två års garanti på den och handlaren menade att den bör hålla hela livet (mitt liv) om jag sköter om den, gör rent o oljar in den med jämna mellanrum. Den kostade 3 200, vilket jag ansåg vara ett rimligt pris. Jag hade tittat runt lite och jämförde kvalite och pris. Har du vägarna förbi Västerås kan jag rekomendera att ta en titt på singersymaskiner (hör av dig för adress) :)
Jag köper oxå mycket reaplagg å på loppis och ändrar och donar lite

MrFluff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 okt-06 kl 21:02 »
Oh massa härliga tips! :) En symaskin på över 3000 var väl kanske inte i min prisklass direkt, runt 500-lappen är väl näste max vad jag skulle ha råd med (sorgligt nog)... Är det ens värt att köpa en om man hittar en för det priset? Det enda jag hitta på Blocket här om dagen var en jäkla massa såna där gamla, men bord och hela köret.. Visst, de är ju fina, men känns inte riktigt som det jag är ute efter.. :P

Jao tänkte att jag skulle gå lös på kläderna nere på Myrornas så fort jag får pengar :P Och skulle va trevligt att hitta några loppmarknader här i Uppsala, känner inte till en enda.. Å andra sidan bär det av till Strömstad om ett par veckor, och det är typ Sveriges loppis-och-hallal-mecka :D Där kan man hitta allt från mat, frukt, vattenpipor, möbler, kläder osv, billigt ;D

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 16 okt-06 kl 10:10 »
Du bör kunna få tag på en begagnad och bra äldre maskin för en femhundring. Titta efter en Bernina, Husqvarna eller Pfaff. Det är riktigt fina maskiner som håller en evighet.

Tips:

Använd tyger i bomull, lin och ull. De är enkla att klippa till och sy i, håller passformen bra och funkar bäst mot huden.

Strunta i att sicksacka, lär dej fällsöm istället. Tar inte mycket längre tid, det går åt mindre tråd och hållbarheten för plagget ökar eftersom det är en slitstark söm. Dessutom ger det plagget en fin formfasthet och blir bekvämt att bära. Ser dessutom väldigt proffsigt ut!

Börja med enkla plagg. Skjortor, t ex. Utan krage, knäppning och manchetter. Just för att du ska känna tillfredsställelsen av att ha lyckats sy klart ett plagg som funkar.

Lycka till!

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-06 kl 14:19 »
Jag har enkla basmönster till olika plagg, som jag sen varierar på olika sätt, t ex olika slags fickor, olika vidd på ärmen å sånt. Ju duktigare man blir, desto mer variationer kan man göra.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jan-07 kl 13:39 »
Precis! Skaffa nån slags basmönster så kan du ändra efter tycke och smak! Mitt basmönster består utav ett par gamla jeans som gått sönder. Jag tog sprätten och sprättade isär delarna och voila: ett mönster som jag redan vet passar eftersom jag redan använt plagget! Sen ökar jag bara vidden i byxbenen eftersom jag bara älskar ustvängt! Lycka till!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser