Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras????  (läst 3022 gånger)

Skogsnatt

• Gäst
Vilken ras????
« skrivet: 17 jan-12 kl 08:08 »
Om man vill ha duvor för att det är roligt och för att äta några av dem. Vilken ras ska man välja eller det går kanske bra med blandraser???

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vilken ras????
« Svar #1 skrivet: 17 jan-12 kl 10:50 »
Kingduvor har mer kött på sig än de vanliga duvorna...  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 17 jan-12 kl 12:56 »
De stora duvraserna typ king är svåra att föda upp beroende på att de är slarviga o trampar ihjäl ungarna.
Satsa på någon mindre ras, visserligen inte så stora som king men du får fler ungar att äta.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-12 kl 13:06 »
De stora duvraserna typ king är svåra att föda upp beroende på att de är slarviga o trampar ihjäl ungarna.
Satsa på någon mindre ras, visserligen inte så stora som king men du får fler ungar att äta.

Sant. Finns det någon ras, som får fler ungar eller har andra fördelar, jämfört med andra?

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 21:56 »
Det finns rätt många s.k. "höns"duvor eller köttduvor. King är en av de, de andre är: tyska modeneser, gazzi, schietti och modena. Finns säkert fler men kommer inte på namnet nu.  ;D
Om du inte vill ställa ut de finns det ingen anledning till att ha renrasiga, då kanske man kan "komponera" de så man tar bort vissa dåliga egenskaper från en viss ras. För visst finns det mer kött på en köttduva än på en "vanlig"!
Hör av dig till mig på pm så kan du få telefon nr. till kött-duv-uppfödare som kan ge dig goda råd och föreslå raser från "köttavdelningen".  ;) 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-12 kl 11:57 »
Hej!

Om du vill ha glädje av att dom flyger fritt ute, att skapa trivsel med duvornas kutter på gårds taken och marken mm.
Då ska man nog inte välja köttraser som är tunga och lätta byten för höken.
Brevduvor är ett bra alternativ, köttet är ungefär som en ringduvas mängd, dom föder lätt upp sina ungar och man har
en fin flock med olika färger flygandes runt gården.
Lycka till!
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser