Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bosarpkyckling - bra eller?  (läst 18752 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Bosarpkyckling - bra eller?
« Svar #40 skrivet: 19 jan-12 kl 08:48 »
Vid konventionell uppfödning tillåts tillsats av syntetiska amninosyror till fodret, men inte vid KRAV-märkt uppfödning.

Ja, det stämmer, och är det största problemet när man ska övergå till helt ekologiskt foder. Det är därför dom envist försöker klamra sig fast vid att få ha nån procent konventionellt kvar i.
Den absolut bästa källan till de viktiga aminosyrorna är soja, och man vet ju reaktionen här på forumet om man andas det ordet högt..
När jag höll på med grisar, så var mitt konventionella foder fritt från soja, medan det ekologiska innehöll en bra slatt, just för aminosyrornas skull.
Så då är frågan vad som är bäst...
En annan bra källa är fiskmjöl, och när det gäller speciellt fjäderfä, så finns det stora risker med att ge för mycket fiskmjöl i maten. Det har ju varit den vanligaste invändningen mot ekologiska ägg, att dom smakar fisk.
I julas fick vi en spettekaka i present, och där stod det stolt att den var gjord på eko-ägg. Jag märkte ingenting utan vräkte ju i mig som vanligt. Frun spottade ut den direkt och skrek att den smakade fisk.

I det konventionella värpfodret finns aldrig nåt fiskmjöl.

Så, allt har fram- och baksidor.

Valmet

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 19 jan-12 kl 09:58 »
När vi pluggade köpte vi kokhöns. Det var inget fel på det, men man fick koka länge. Det gick att göra sallad på det också. Nu har jag inte sett höns i en affär på åratal. Sista gången var där kö av invandrare som fyllde kundvagnar med höns. Problemet med att sälja höns som mat är nog mest att kyckling har blivit extremt billigt.

Det var inte längesedan jag köpte kokhöns på CityGross.
Ett par år kanske, innan jag blev självförsörjande på sådana.
Dom låg i ett litet hörn av frysen och kostade 20 kr/st :)

Numera köper vi ALDRIG nån slags fågel.

Alla ungtuppar som blir över slaktas och vi sparar ibland bara bröstfileerna.
Blir mkt goda, man får bara ta dubbelt så många som förr när det var broilers.
Sambon är lite kräsen ang segt/fast kött ;)

Ingenting kastas dock, det blir djurfoder om inte vi själva äter det!

Valmet

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 jan-12 kl 11:25 »
He he!

Men tuppar som går fritt ute, av värpras blir liite sega.
Speciellt benen.

Om vi ska tillaga en typisk "grillad kyckling middag" så väljer
jag ut en särskild individ för det.

Köttras/Kombi som har växt hyfsat fort.

Sussex eller Faverolle..

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #43 skrivet: 21 jan-12 kl 12:56 »
...Ingenting kastas dock, det blir djurfoder om inte vi själva äter det!

Ytterligare en fördel med att äta egna djur. Såg ett tv-program en gång (Länk för den som kan tyska: http://www.3sat.de/page/?source=/ard/sendung/147509/index.html Hittar tyvärr inget på svenska och bara lite på engelska, t.ex. det här http://agritrade.cta.int/Agriculture/Commodities/Poultry/Poultry-Focus/Poultry-imports-cause-growing-concern-in-Ghana ) där det beskrevs hur kycklingrester som vi i väst inte vill ha gick från ett slakteri i Nederländerna till Ghana(!!). Här äter vi bara bröstfilé eller vad det heter och vissa andra utvalda delar, ingen köper längre hel kyckling utan det köps mest plastförpackade bitar. Tror inte unga människor idag vet hur man gör med en hel kyckling.
Så resterna exporteras till Ghana in en allt annat än obruten fryskedja. Från blocket av is och köttbitar hackas det loss portioner och säljs jättebilligt på torget. Folk blir magsjuka pga hanteringen av köttet, i värmen blir det snabbt en massa otäcka bakterier. En lokal kycklingproducent hade dessutom gått i konkurs pga importen, de visade hans fina stall som han hade byggt, men han kunde inte konkurrera med priserna så nu var han arbetslös. Det är så SJUKT!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #44 skrivet: 21 jan-12 kl 14:43 »
När jag nån enstaka gång köper kyckling i affären så brukar jag bara köpa hela, Och så in i ugnen och så tvätta händerna ......
Är livrädd för campylobacter sedan jag blev smittad i tonåren och var så hemskt sjuk i flera veckor.

Ologiskt möjligen nå jag glatt kelar och hanterar mina egna hönor. Men jag tvättar händerna både efter jag hanterat den och när jag grejat med mina sköldpaddor.

Better safe than sorry....

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #45 skrivet: 21 jan-12 kl 15:11 »
När jag nån enstaka gång köper kyckling i affären så brukar jag bara köpa hela, Och så in i ugnen och så tvätta händerna ......
Är livrädd för campylobacter sedan jag blev smittad i tonåren och var så hemskt sjuk i flera veckor.

Ologiskt möjligen nå jag glatt kelar och hanterar mina egna hönor. Men jag tvättar händerna både efter jag hanterat den och när jag grejat med mina sköldpaddor.

Better safe than sorry....

:o :o 

::) Här badar vi både till jul och midsommar, antingen det behövs eller inte.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

solberg

• -
« Svar #46 skrivet: 18 aug-12 kl 15:32 »
Slakta även åt en kompis det var förändringar i hjärta lungor grönaktiga!

Har precis slaktat vår första broiler. De kan alla gå, varit frigående, etc., etc.
I bröstmuskulaturen precis intill bröstbenet (den längsgående broskdelen i mitten som delar av musklerna) var köttet grönt! Ingen stor bit, men den släppte i princip av sig självt ifrån resterande muskulatur. J-kigt äckligt såg det ut, men vad kan det vara? Galla som trängt igenom? Ruttet? Dålig cirkulation som skrevs om hjärta/lungor (och hur kan det då komma sig?)? Resten av köttet var hu fint som helst.

Någon som har en idé eller två?

Byracka

• -
« Svar #47 skrivet: 18 aug-12 kl 15:39 »

solberg

• -
« Svar #48 skrivet: 18 aug-12 kl 15:47 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser