Vid konventionell uppfödning tillåts tillsats av syntetiska amninosyror till fodret, men inte vid KRAV-märkt uppfödning.
Ja, det stämmer, och är det största problemet när man ska övergå till helt ekologiskt foder. Det är därför dom envist försöker klamra sig fast vid att få ha nån procent konventionellt kvar i.
Den absolut bästa källan till de viktiga aminosyrorna är soja, och man vet ju reaktionen här på forumet om man andas det ordet högt..
När jag höll på med grisar, så var mitt konventionella foder fritt från soja, medan det ekologiska innehöll en bra slatt, just för aminosyrornas skull.
Så då är frågan vad som är bäst...
En annan bra källa är fiskmjöl, och när det gäller speciellt fjäderfä, så finns det stora risker med att ge för mycket fiskmjöl i maten. Det har ju varit den vanligaste invändningen mot ekologiska ägg, att dom smakar fisk.
I julas fick vi en spettekaka i present, och där stod det stolt att den var gjord på eko-ägg. Jag märkte ingenting utan vräkte ju i mig som vanligt. Frun spottade ut den direkt och skrek att den smakade fisk.
I det konventionella värpfodret finns aldrig nåt fiskmjöl.
Så, allt har fram- och baksidor.