Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfråga - uppläggning stumpstickor  (läst 11791 gånger)

Dalton

• Dalsland
Nybörjarfråga - uppläggning stumpstickor
« skrivet: 15 jan-12 kl 16:17 »
Hallå alla stickexperter därute!

Är helt ny på det här med stickning men än så länge tycker jag det är jättekul.
Kan bara rät och aviga men Rom byggdes ju inte på en dag.  :-[

I alla fall, jag vill helst göra saker som jag har nytta av tex vantar, strumpor och sådant. Innan jag ger mig på att försöka göra en strumpa så tänkte jag göra några benvärmare med strumpstickor så jag lär mig sticka med flera små stickor istället för två stora, ni fattar garanterat vad jag menar. :)
Så, jag köpte en uppsättning strumpstickor och en beskrivning men ack... Det står bara "lägg upp xx antal maskor och sticka sedan xx antal varv." Jag ville ju veta _hur_ man skall lägga upp! Skall man lägga alla på samma sticka? Det kan ju ändå inte få plats? Skall man lägga alla på samma tills de trillar av och försöka fånga dem med en annan? Eller hur sjutton gör man?  :-[

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Nybörjarfråga - uppläggning stumpstickor
« Svar #1 skrivet: 15 jan-12 kl 16:21 »
Om det är många maskor kan du använda vanliga stickor för uppläggninen. Sedan stickar du lika många maskor på varje av 4 stickor. Det kan kännas lite klurigt när 4 stickor hänger i en lång rad men sedan börjar du sticka den 1:a stickan igen och då håller stickningen ihop. Se till att du inte snurrar stickorna när du stickar ihop dem till en ring.

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 15 jan-12 kl 16:24 »
Youtube är din vän. :)

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #3 skrivet: 15 jan-12 kl 16:29 »
Youtube är din vän. :)

Precis vad jag skulle säga. Slå på "sticka strumpor".

Dalton

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-12 kl 16:37 »
Aha, tack för tipsen!  :D

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #5 skrivet: 15 jan-12 kl 20:22 »
Eller så kommer du hit och dricker kaffe och nybörjarstickar med mig. Sticka strumpor kan jag men i stort sett inget mer! :P :D
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

maha

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-12 kl 16:52 »
Gratulerar till att du börjat sticka,
skall försöka ge ett begripligt svar. Det har ingen betydelse hur många stickor du använder när du lägger upp, ryms maskorna inte på en sticka fortsätt med sticka nr. två, ryms maskorna inte heller där ta sticka nr. tre o.s.v. När du lagt upp alla maskor fördela dessa jämt på fyra stickor, alltså lika många maskor på varje sticka, du kan också från början lägga upp så många maskor det skall vara på varje sticka. Se till att den sist upplagda maskan hamnar sist på en sticka. Vi kan kalla den stickan nr. fyra och stickorna innan nr tre, två o ett. Ta sedan den femte stickan och börja sticka på sticka nr. ett, på så vis har du förbundit stickningen till att bli rund. det blir en bra träning inför vantar, strumpor m.m. Till benvärmare kan du ju också sticka ett rakt stycke och sen sy ihop.
Lycka till hälsar maud

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-12 kl 17:41 »
ja grattis, det är kul att kunna göra sina egna grejer. strumpstickor är fladdrigt, beväpna dig med tålamod, dra in maskorna på mitten av varje strumpsticka innan du går vidare till nästa sticka, så att du minimerar risken att maskorna åker av, och inte för lösa maskor av samma grund.

men det går fort att sticka en vante eller en mössa (edit) en strumpa, så det är kul som attan!

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 jan-12 kl 18:03 »
Det går att sticka med fyra stickor isf fem. Blir mindre fladdrigt då.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Kabo

« Svar #9 skrivet: 19 jan-12 kl 18:45 »
Jag skulle rekommendera att lägga upp som vanligt på en sticka, sticka första varvet (troligen resår,avig och rät) sedan dela upp maskorna på tre eller fyra stickor och börja sticka runt. Det är lättare att se vad man gör och mindre risk för att det vrider sig om man stickar ett eller flera varv fram och tillbaka först. Det lilla hålet som blir nästar man lätt ihop med trådtampen som blir i början.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #10 skrivet: 20 jan-12 kl 13:28 »
Jag stickar helst strumpor på rundsticka enligt "magic loop", sök på youtube!
Höns, stickning och pelargoner

LimJans

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 20 jan-12 kl 13:37 »
Jag stickar helst strumpor på rundsticka enligt "magic loop", sök på youtube!

Ja, jag med. Var en äldre dam som passerade mig när jag satt och stickade raggsockor i väntan på bussen, hon log lite och verkade tänka "trevligt att se unga tjejer sticka!". Sen tvärnit, passera igen... och sen fråga: Men stickar du TVÅ sockor samtidigt på en rundsticka??" Japp... Sätt dig ska jag visa ;)

Båda färdiga samtidigt och de blir exakt lika stora (inget räknande i exakt antal varv här inte!), lätt att packa ner för maskorna rymmer inte, går fortare.... Ja.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #12 skrivet: 31 jan-12 kl 10:44 »
Ja, jag med. Var en äldre dam som passerade mig när jag satt och stickade raggsockor i väntan på bussen, hon log lite och verkade tänka "trevligt att se unga tjejer sticka!". Sen tvärnit, passera igen... och sen fråga: Men stickar du TVÅ sockor samtidigt på en rundsticka??" Japp... Sätt dig ska jag visa ;)

Båda färdiga samtidigt och de blir exakt lika stora (inget räknande i exakt antal varv här inte!), lätt att packa ner för maskorna rymmer inte, går fortare.... Ja.

Ok, jag är störtnyfiken!
Låter ju jättesmart...hur gör man? Går det att beskriva utan att visa? Kan jag fatta som inte är proffs på sånt? (så många frågor...!)
Snälla, snälla, snälla kan du inte visa/beskriva hur det hänger ihop?
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #13 skrivet: 31 jan-12 kl 10:49 »
Youtube är guld värt i sticksammanhang! Tekniken för att kunna sticka två på samma gång heter Magic loop och när du lärt dig det (skitsmidigt, använder tekniken till allt rundsticke nästan) är det bara att leta upp videos för "two at once" eller nåt sånt.

Jag har däremot försökt sticka två strumpor samtidigt och jag blir galen på det. Får många trådar att hålla reda på  och det tar ju (såklart) dubbelt så lång tid per strumpa. Så jag stickar hellre en åt gången och faller i SSS-fällan (single sock syndrome) jämt och ständigt...

sarbe453

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 31 jan-12 kl 12:16 »
Hej!
Jag är också ny på det här med stickning och har aldrig vågat mig på sockor äänu men är himla sugen. Vantar däremot har jag stickat några och det här med två på en gång verkar kul.

Hittade den här länken:
2 Socks at-a-time on 2 Circulars, Parts 1-7

Nu till lite utsvävning från ämnet på tråden men jag måste fråga:
En sak slår mig när hon stickar på videon. Stickar hon inte med fel hand??? Har aldrig sett det där sättet att hålla stickorna, själv håller jag den handen jag har garnet i stilla och rör andra handen, dvs höger. Finns det fler sätt att hålla garnet på??? Borde inte stickbeskrivningen bli spegelvänd mot "svensk stickning" eller är det jag som är ute och sycklar
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

LimJans

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 31 jan-12 kl 13:24 »
Ok, jag är störtnyfiken!
Låter ju jättesmart...hur gör man? Går det att beskriva utan att visa? Kan jag fatta som inte är proffs på sånt? (så många frågor...!)
Snälla, snälla, snälla kan du inte visa/beskriva hur det hänger ihop?
MVH/S

Youtube rekommenderas. Magic Loop :) Eller så kommer du över hit så kan jag visa. Västerås i veckorna och Gagnef på helgerna.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 31 jan-12 kl 13:52 »
Nu till lite utsvävning från ämnet på tråden men jag måste fråga:
En sak slår mig när hon stickar på videon. Stickar hon inte med fel hand??? Har aldrig sett det där sättet att hålla stickorna, själv håller jag den handen jag har garnet i stilla och rör andra handen, dvs höger. Finns det fler sätt att hålla garnet på??? Borde inte stickbeskrivningen bli spegelvänd mot "svensk stickning" eller är det jag som är ute och sycklar

Jag tycker att det ser ut som om hon håller tråden med 'fel' pekfinger, men annars är det som jag stickar åtminstone.
Jag har arbetstråden på vänster pekfinger och fångar den med höger nål, dvs befintliga maskor på vänster nål och nystickade på höger nål... Om någon nu förstår vad jag menar...

/Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #17 skrivet: 31 jan-12 kl 14:05 »
Youtube rekommenderas. Magic Loop :) Eller så kommer du över hit så kan jag visa. Västerås i veckorna och Gagnef på helgerna.

Youtube är ju suveränt till sånt här, det är sant! Kräver dock att man vet vad man letar efter ;D Men nu vet jag så jag provar det.
(om jag inte fattar nåt får det bli Gagnef för det är närmast ;))
Den största fördelen med youtube är det oändliga tålamodet, man kan ju repetera instruktionen så många gånger som behövs (rätt många i mitt fall känns det som... ::))
Tack för hjälpen alla! (och hoppas att det inte avvek för långt OT)
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #18 skrivet: 31 jan-12 kl 14:12 »
Hon stickar  med den amerikanska sticktekniken. 

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 31 jan-12 kl 14:48 »
Använd hellre bambustickor än de av metall också, de glider inte av lika lätt.

Jag brukar lägga upp alla maskor på en av strumpstickorna och fördela sen, är man rädd att de ska glida av kan man ju göra en liten stopp längst ut av gummisnodd eller nåt. Jag tycker det är svårt att lägga upp på fyra, det blir liksom en låååång maska mellan stickorna då.

Annars är väl inte själva uppläggningen det jag tycker är svårast... det är hälarna... och trots att jag säkert stickat tjugo par sockar i mitt liv lär jag mig aldrig det där med hälen bra.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
William, scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser