Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få bort kattpink  (läst 7014 gånger)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
Hur få bort kattpink
« skrivet: 14 jan-12 kl 13:24 »
Någon råkade stänga in en av katterna i ena sovrummet. Nu har den pinkat i sängen där det är en helt ny madrass. Hur får jag bort det så jag slipper köpa en ny madrass?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hur få bort kattpink
« Svar #1 skrivet: 14 jan-12 kl 13:33 »
Finns ett medel som heter Dettol som tar bort lukten av kattpiss. Tatuerare använde det tydligen förr men nu lär det vara förbjudet. Jag fick en påbörjad flaska gratis när jag frågade hos en tatuerare, annars vet jag inte var man kan få tag i det. Men det är brunt så jag kan inte garantera att det inte blir en fläck i madrassen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 14 jan-12 kl 13:37 »
Torka bort så mycket som möjligt, lägg på potatismjöl och låt torka ordentligt. Damsug bort. Blöt ev upp flera gånger och behandla med potatismjöl. Ättika neutraliserar lukten, men kan bleka tyget, testa där det inte syns först. Blöt i så fall med ärrika och sug upp med potatismjöl. Bör bli "rent" och luktfritt, dock kommer det nog att synas en fläck/färgförändring.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

älglund

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 14 jan-12 kl 13:59 »
Madrassen är vit så det gör ju inget om den bleks  ;).  Ska man tvätta den först eller kan man direkt börja med ättika och potatismjöl?
Vad skönt att Alternativ finns när det blir PANIK!!! Finns så många duktiga här som kan ge tips.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 jan-12 kl 14:03 »
Beror på hur mycket kiss det var. Jag skulle tvätta 2-3 gånger med vatten och därefter ta ättika. Låt torka ordentligt mellan gångerna, så att allt sugs bort av potatismjölet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

älglund

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 jan-12 kl 15:17 »
Tackar tackar! Då ska jag åka och köpa ättika och potatismjöl.

Kockas

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jan-12 kl 18:26 »
Jag brukar även använda citron för att neutralisera dofter.

lusen2008

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 17:48 »
jag köpte en barnvagn som var dränkt i kattpiss för nått år sen, och ja tog lös allt tyg på den och la i blöt i ättiksvatten i badkaret, sen tvättade ja de i maskinen, och lukten försvann!!!!  och ja har väldigt känslig näsa!!!
inte reagerade mammas 7 katter på vagnen heller, då vi parkerade den i hallen hos dom nån gång, och de är ju oftast dom som känner de bäst..

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser