Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur högt stängsel?  (läst 9579 gånger)

Mrs Sams

• Västmanland
Hur högt stängsel?
« skrivet: 12 jan-12 kl 14:19 »
Är på väg att skaffa getter och jag har läst att de hoppar över stängsel och att höga stängsel rekommenderas. Någon som kan förtydliga lite mer hur högt det egentligen behöver vara?

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Hur högt stängsel?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-12 kl 08:03 »
Hej på er.
Ja ska de inte rymma så är nog viltstängsel höjd 2m och av gunnebo stuk som man gjuter fast i marken att rekomendera. det kan dom inte hoppa över eller krypa under eller pressa sej igenom men det går ju fortfarande att stånga omkull av en idog bock så kompletera med el på innsidan 4 trådar räcker nog om du har jord i staketet. 1st 20cm över mark och sen 3 till med 20cm avstånd.

Gissa om jag har haft problem ha ha.

Men jag skulle om jag gjorde en ny hage välja ett fårstängsel med låsta öglor på 90-120cm med så små rutor du hittar och sen kompletera med el i överkant 1 eller 2 trådar upp och 1 på insidan efter vad som är lagligt.
Det kan vara svårt att klara sej utan el hela tiden. De hoppar 120 utan problem om viljan finns men elen kan minska viljan. Den behöver kanske inte vara på hela tiden men kan vara bra att ha när viljan är större                ( brunst ,bus, Grönare gräsmm). 
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-12 kl 08:48 »
2-meters viltstängsel och 4 eltrådar :o ?

Jag har hållit min getflock på elnät (108 cm högt) eller 3 eltrådar, med ett 8 J aggregat (ganska kraftigt m a o). Detta har gått väldigt bra, eftersom gänget trivdes i sina hagar, inga rymningar. Däremot blev det problem när de två bockarna fick flytta till vår gård ensamma, getterna var kvar vid vårt gamla hem ett par månader.  De stackars bockarna kände sig förmodligen ensamma, så de rymde och rymde till mänskligt sällskap, oavsett vad jag gjorde i stängselväg.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Raggsockan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-12 kl 08:53 »
Hej!

Vi har 160 cm högt stängsel utan el till våra 2 getter. Hade lite bekymmer innan i den andra hagen då dom bara hade stängsel på 120 cm. Den ena hoppade över och den andra kröp under. Nu har vi förankrat nätet ordentligt i marken samt satt träribba högst upp för att stabilisera nätet. Så nu håller dom sig inne i hagen tack o lov. Vi har sett till att aktivera dom ordentligt i hagen med klättermöjligheter och kuperad terräng. Sly att barka av osv.... Otroligt sällskapliga djur som gärna umgås med sin "människoflock".

Lycka till med hag-bygget!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-12 kl 10:10 »

Det är nog bra att gå en mellan väg i staket frågan. Ska man bygga ny hage så är det ju tråkigt att ha köpt ett staket och sen få kosta på dubbelt för man valt fel. Men bygga ett fängelse som jag skrev ovan är natuligt vis att överdriva.
I mitt fall har problemen uppstått vid brunst när getter och bock inte fått vata tillsammans för getterna varit för unga eller mm. eller killing bockar måste skiljas från sina mammor för att hindra betäckning, och killing bockar kan vara otroligt kreativa.
Du kanske inte kommer att ha killingar och då blir ju inte det ett problem då kanske en el tråd på ett vanligt fårstängsel räcker.

Hej på dej Raggsockan var hittade du 160 staketet och hur stora är maskorna? Ska bygga en hage till och är ute efter ett så högt staket.

Ha det bra/ Eva

Raggsockan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-12 kl 12:43 »
Hej Eva och getterna!

Vi har gjort en egen variant av staket. 2 rader med vanligt fåhage-nät, alltså på höjden. Satt ihop näten med speciella klammer på mitten så att dom hålls ihop. Om du vill och är intresserad så kan jag försöka skicka över bilder till dig via meddelanden. Är inte så bra på o lägga in bilder men kan som sagt försöka. Rutorna är dock för stora om man ska tänka ur killing-perspektiv, kommer lätt igenom när dom är små.... Men för vuxna djur funkar det kanon.

Mvh Raggsockan

sol10

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 14 jan-12 kl 18:58 »
Det är olika för olika Getter men jag har en mjölkget med horn, hon hoppar inte över, men kryper gärna under och ut
medans grannen har en som gladeligen slänger sej över rätt i strömmen gång på gång,inte kul, dom går ihop, men bor hoss grannen nu hon har 2 metersstaket
GN

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 14 jan-12 kl 19:28 »
Getter är problemlösare! Det som inte går att hoppa över, klättrar man över som get, går ej detta kryprer man under. går inte detta gräver man sig ut, är det omöjligt, gnager man sig ut eller öppnar porten själv om man så skall öppna en dubbel råbandsknop..., haspar är bara ett skämt men hänglås med nycckeln borttagen har funkat ännu.
Lättast är att göra hagen trevligare än utsidan ::)!!!
Cyklonknutar och 160 höjd med bräda länngs nerkanten förstärkt med liggande planka och extra stolpar på utsatta ställen har fungerat för det mesta men bocken jag hade tidigare höll upp nätet nertill för de små killingarna och klättrade vigt själv över, efter dem. Ut på morgonen och in på kvällen! Han viste vad ett aktivt faderskap var!!! ;)
El kan vara bra men getter är inte de kännsligaste djuren, och glöm inte att sätta elen på riktiga distanser innanför nätet!
Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

l.glasin

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 15 jan-12 kl 21:19 »
Hej!

Vi har haft getter i 2 år nu och vår erfarenhet är att det inte spelar någon roll hur högt lr lågt stängsel man har - det som är viktigt är att det finns mat :) Finns mat stannar de kvar. När de går ute så har vi bara ett vanligt 90 cm fårstängsel med en stöttråd upptill och de är kvar :)  inne har vi byggt så att ena väggen är 120 cm och där hoppar bocken ledigt över om han vill...

Lycka till med getterna de är mysiga djur!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 16 jan-12 kl 10:07 »
Ja, välkommen i getälskargänget!  :D

Ett gott bete är bästa stängslet, men är Du nybörjare kan det vara klokt att räkna med att Du i början misslyckas med att hålla insidan av hagen trevligare än utsidan.  Getter har så många olika sorters behov, både fysiska och sociala.  De behöver vitaminer och kontakt med folk, vindskydd, hjärngymnastik och mycket mer.

En variant är att ha dem på stall i början, och gå dagliga promenader, så att Du lär Dig vad de vill och behöver!  Getter är kommunicerande djur, så om Du bara är lyhörd så begriper Du snart alltmera av vad de "säger"!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 17 jan-12 kl 07:54 »
Hänglås utan nyckel. Den va bra. Jag älskar mina getter. Önskar jag hade mer tid att umgås och inte bata mata.
Tror det är bättre järn gympa med get staket än korsord mm.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser