Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upptäckten :(  (läst 3462 gånger)

FM

• Skåne
Upptäckten :(
« skrivet: 11 jan-12 kl 17:10 »
Upptäckte jag att min blåa dv kockin Carl-Oskar inte är färgren. Det har kommit röda fjädrar i den blåa skruden. Han ska va från en svart och blå föräldradjur. Det kan kanske vart något som slagit igenom. Jaja han ska få bli kvar för jag gillar honnom men jag får nu skaffa en ny BLÅ tupp till den vackraste svarta damen, för jag vill ha en grupp med färgrena dv kockins!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Upptäckten :(
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 17:20 »
Det är väldigt svårt att endast få rena svarta generation efter generation efter generation. Då och då kan det bli kycklingar och främst tuppar som får kopparinslag i kragen och även en del i sadeln, även om föräldradjuren är helt bäcksvarta genom hela fjäderdräkten. Jag fick ett år fram en helskum tuppkyckling efter mina svarta. Han var svart sedan så såg han ut och sakna pigment på ett ställde på sidan av kragen, mitt i bara som en ljus fläck. :P

En del svarta djur kan också vara helt svarta för att sedan efter ett par år o ruggningar plötsligt få koppar i kragen. :/ T.ex. min pärlgrå dv kochintupp som var så fint helt pärlgrå har nu efter ett par år blivit pissfärgad i sadeln o på vingarna. ::)

Kragfärgen finns där hos alla djur, bara att den är dold utav ett annat anlag.
Men du gör nog rätt i att skaffa en ny tuppe till din dam för om han blir pappa lär du garanterat få flera individer med mer eller mindre koppar i kragen. Även om en del kommer bli färgrena också.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 17:41 »
Å så lärde jag mig något nytt igen  ;D Tack Sandra för ett utförlig förklaring till detta.

Han kommer från en som jobbar med utställningshönns, inget agg mot denne person h*n kunde juh inte veta. Carl-Oskar får gå som tupp i blandfärgflocken, kanske dyker upp något spännande där. Tycker utifrån det lilla jag kan att han är ganska vacker i typen och blir vackrare dag för dag.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 19:54 »
Ack ja det där med färggenetik och avel är inte alltid helt lätt då det inte alltid går enligt plan....

Håller man på med svarta djur så¨får dom koppar i kragen och håller man på med  koppar maraner som ska ha koppar i kragen så nog sjutton blir det för lite framförallt på hönorna.....

Det svåra är att allt kan se bra ut ända till ungdjuren får sin färdiga vuxendräkt och då kommer färgfelen som en överraskning.

Det är bara att ta nya friska tag :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Terra77

• -
« Svar #4 skrivet: 11 jan-12 kl 20:04 »
Hos mina "svarta" dvärg australorper har jag tyvärr flera med guld i kragen.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 jan-12 kl 22:52 »
Jorå, ska nog ta nya tag  :D Skrivit en annons att jag söker ny tupp. Carl-Oskar får gå kvar men avlar inte honom som färgrent. Ska nog få ordning på grupperna här  ;D

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 12 jan-12 kl 09:32 »
Jag har Ölandshöns och har f n bara "svarta" höns, gammeltuppen är svart med gröna o blå toner på ryggen o vingarnao lite vita stråk på halsen, hönorna är svarta hela högen med varierande färger på halsen, allt från nästan silvernyans på den med lägst rang, Silva, till mörkt rödbrunt på en av dem jag köpte in i somras, hon heter Ariel (och ja, jag gillar tecknat, döpte henne efter lilla sjöjungfrun...). Har en ungtupp också och han är svart med beiga halsfjädrar o bruna streck på sadeln, hoppas han kan smyga sig till lite smygparningar i sommar, vill ha större variation i färgerna, skulle vara kul med några bruna eller blondiner...
Västgötamor

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 12 jan-12 kl 09:45 »
Är det en ungtupp?
Kan det vara olika mycket olika år? Hade en svart grönvärpare som fick en brun fjäder på halsen ett år, bara det året. Hon blev 7 och var helt svart alla andra åren. Hur kan det vara?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 jan-12 kl 09:52 »
Om det inte är mer än vad som syns på bilden med krage (på huvudbilden ser jag inget rött)  tror jag inte att du behöver oroa dig. Sådant kan dyka upp på mina tuppar också, och de är renavlade  sedan mer än 20 år.  Rött eller gult på höna vore värre.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 jan-12 kl 10:07 »
Svarthönan, jo han är en ungtupp, född i augusti tror jag.

Sonja på slätten; han har fler fjädrar som är röda, några uppe vid ögona och sen som flames ner på halsen  :) Så vågar jag använda honom lite i färgrenaveln?

Ska nog gardera mig med en färgren tupp till  :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 10:39 »
En del svarta djur kan också vara helt svarta för att sedan efter ett par år o ruggningar plötsligt få koppar i kragen. :/ T.ex. min pärlgrå dv kochintupp som var så fint helt pärlgrå har nu efter ett par år blivit pissfärgad i sadeln o på vingarna. ::)
Som cayuga ankor ;D de blir vitare och vitare ju äldre de blir :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 11:33 »
Jag skulle nog testa honom på en höna eller två, om han är mycket bra i typen.( Snyggt huvud i alla fall med lagom stor kam. ) Och hoppas på många tuppkycklingar, för det är på dem det syns, och behålla dem tills de fått sin slutliga fjäderdräkt. Sedan skulle jag para  tuppen med en dotter eller göra en syskonparning, och om nästa generation  inte är värre är det nog lugnt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

galdur

• -
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 13:20 »
Jag hade en svart silkeshöna som vid 6 års ålder efter ruggning fick 2 vita fjädrar i mössan :o Gråhårig höna? ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Moëll i Trädet

• -
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 13:42 »
Saxen är hönsutställarens snabbaste väg till färgrena djur...   ;) ;)
"Kärleken är livets bäste vän"

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 12 jan-12 kl 14:08 »
Jag hade en svart silkeshöna som vid 6 års ålder efter ruggning fick 2 vita fjädrar i mössan :o Gråhårig höna? ;D
Fast vitt är inte så konstigt, jfr. hästar som blir vita där sadeln skavt. Även näringsbrist kan leda till vita fjädrar, hörde att näktergalar som man försökt övervintra i fångenskap ruggade till mer eller mindre vit fjäderdräkt. Man ser ibland kråkor med vitt vingband som förmodligen beror på näringsbrist.

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 jan-12 kl 19:54 »
Så här ser han ut,  inte världens bästa bild men men. Jag tycker han inte ser så pjåkig ut ifrån det lilla jag kan  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-12 kl 19:58 »
Vilka snyggingar
Hedemorahöns

FM

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 12 jan-12 kl 20:00 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser