Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar en tacka sätta ljuver om hon är dräktig?  (läst 13056 gånger)

Hejja

• -
Hej igen allihopa!

Mina funderingar kring fåren fortsätter!
Jag har en tacka som jag tror är dräktig. Men undrar om får sätter ljuver en tid innan de ska lamma eller hur funkar de?
Tackan har blivit rund på sistone så förhoppningsvis är hon dräktig.

Sedan har jag en ren generell fundering kring kraftfoder till tackor. Får verkar verkligen skilja sig från en del andra...
Varken människor eller hästar skall äta mer än normalt om man är gravid/eller dräktig. Det är en ren myt och man blir bara fet om man äter mer. Däremot växer fostret som mest de sista 2 månaderna vilket då är rimmligt att äta mer. Det samma gäller för hästar. De ska absolut inte äta mer än normalt till de sista månaderna. Då kan man öka givan med mat men inte speciellt mycket.

Mina får får kraftfoder men vad är det hos får som gör att det är så viktigt att de måste ha mycket kraftfoder när de är dräktiga?
Jag har inte ägt fåren ens 1 år så det kommer frågor efter hand!
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: När börjar en tacka sätta ljuver om hon är dräktig?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 13:29 »
Det är stor skillnad på oss o hästar gentemot fåren, en del är att de har 4 magar o helt annan ämnesomsättning/foderupptagning än oss o hästarna. Min finullstacka sätter juver ungefär en månad innan lammning men vissa av mina gotlänningar sätter juver bara nån dag innan lammning, så man måste lära sig att känna sina egna djur. Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Hejja

• -
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 13:44 »
Hej Erica!
Tack för svaren. Men är det någon som vad det i så fall är med fårens magar som gör att de kräver så mkt kraft? Personligen tycker jag det är ganska konstigt varför de inte skulle kunna klara sig på ett bra stråfoder och endast mineraler så länge de är fina i hullet?
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 13:59 »

Mina får får kraftfoder men vad är det hos får som gör att det är så viktigt att de måste ha mycket kraftfoder när de är dräktiga?
Jag har inte ägt fåren ens 1 år så det kommer frågor efter hand!
Därför att de producerar så mycket i förhållande till sin vikt. En tacka som väger ca 60 kg, kan bära så mycket som 12-14 kg lamm i sig. Den tillväxten sker på så pass kort tid också, som de två sista månaderna...  Om du räknar på andra djur så är inte ungarna så pass stora i förhållande till moderdjurets vikt.
En tacka kan äta sig mätt varje dag och ändå svälta ihjäl, eftersom så pass mycket går till lammen i slutet av dräktigheten. Därför är det viktigt att ha koll på deras näringsintag!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 11 jan-12 kl 14:01 »
Hej Erica!
Tack för svaren. Men är det någon som vad det i så fall är med fårens magar som gör att de kräver så mkt kraft? Personligen tycker jag det är ganska konstigt varför de inte skulle kunna klara sig på ett bra stråfoder och endast mineraler så länge de är fina i hullet?
Hur mycket kraftfoder tackorna behöver (om dom behöver) avgörs av grovfodrets kvalité och hur många lamm som finns därinne och behöver näring för att växa...
Under högdräktigheten tar fostren så pass stor plats att det kan vara omöjligt för tackan att äta tillräckligt med grovfoder, och fostren växer snabbt på slutet så min erfarenhet är att om man inte har koll utan väntar med tillskottsutfodring till tackorna magrar av så är man försent ute:(
 Det tar tid innan mikroorganismerna i våmmen kan tillgodogöra sig fodret och en underutfodrad tacka faller snabbt ur. Det är egentligen inte fåren vi matar utan mikroorganismerna i våmmen och dom är känsliga för snabba foderväxlingar, tar vi död på dom genom att ösa på kraftfoder när vi väl upptäcker att den högdräktiga tackan börjar bli mager, då är vi riktigt illa ute:(
Leta på nätet, det ska finnas bra bilder på hur stor plats våmmen har i tackans mage under lågdräktighet och högdräktighet, då förstår man lättare.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hejja

• -
« Svar #5 skrivet: 11 jan-12 kl 15:08 »
Vallhunden och Charlotte!!!
tack fr era svar. Nu blev jag mycket klokare :D Var precis det som jag undrade!

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 11 jan-12 kl 15:40 »
Våra får sätter också juver ganska långt innan, ca 1 mån. De är köttras.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

E-L

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 16:20 »
Är det verkligen så självklart med kraftfoder undrar jag? Jag tycker att tankarna och jämförelser med andra biologiska varelser är befogade och sunda. Om man inte har så stora krav på tillväxt och hög produktion men däremot inte tummar på djurens välbefinnande är då kraftfoderbehovet så grundläggande? Jag tänker att ett bra grovfoder med fri tillgång borde räcka, iallafall för tacka med bara ett lamm. Jag kan se ett problem om en tacka får många lamm och då behöver extra energitillskott eftersom givan måste ökas i små mängder. Då är ju scanning en bra metod. Men en liten besättning scannar man kanske inte...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-12 kl 16:40 »
Det beror nog på vilken ras man har och hur många lamm de brukar få.
Vanligtvis får får 2 lamm och då kan man ligga illa till om de inte tackorna får bra mat.
Bra grovfoder som är tillräckligt, är svårt att göra :o och svårt att få tag på i inköp. Det måste vara analyserat så att man verkligen vet att det räcker till...
När man står där med sjuka tackor och svaga lamm, på grund av att tackorna inte fått tillräckligt att äta, så är det försent. >:D
Birgit, på detta forum, ger inte kraftfoder till sina gutefår och det funkar för henne :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 11 jan-12 kl 16:51 »
OM man ska klara sig utan kraftfoder så måste man ha kanonkvalitet på sitt grovfoder. Och oavsett grovfoder så funkar det nog inte på köttraser (som har högre näringsbehov) eller raser som får många lamm, exvis finull.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 11 jan-12 kl 17:36 »
Är det verkligen så självklart med kraftfoder undrar jag? Jag tycker att tankarna och jämförelser med andra biologiska varelser är befogade och sunda. Om man inte har så stora krav på tillväxt och hög produktion men däremot inte tummar på djurens välbefinnande är då kraftfoderbehovet så grundläggande? Jag tänker att ett bra grovfoder med fri tillgång borde räcka, iallafall för tacka med bara ett lamm. Jag kan se ett problem om en tacka får många lamm och då behöver extra energitillskott eftersom givan måste ökas i små mängder. Då är ju scanning en bra metod. Men en liten besättning scannar man kanske inte...

Här är en intressant studie från SLU som visar att det är svårt att försörja en tacka som får fler än ett lamm på bara grovfoder:
http://pub.epsilon.slu.se/4681/1/bernes_g_et_al_100512.pdf
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Danarp

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 21:40 »
Jag har prövat lite olika varianter när det gäller kraftfoder eller ej med min tackor.

För två år sen höll jag dem med kraftfoder inför lamningen. Resultatet blev ganska svåra lamningar med fellägen och vissa lamm som var väldigt stora när de kom ut (singlar). Det kan naturligtvis haft något med baggen att göra också, själv tror jag att det var en kombination av utfordingen och baggen.

Förra året hade vi en något mindre bagge och jag gav inget kraftfoder över huvudtaget innan lamning utan bara fri tillgång till hösilage/ensilage. Resultatet var lätta lamningar (även de som hade svårt året innan), lammen var normalstarka och ändå många till antalet. De flesta tackorna höll väldigt gott hull.

Tackorna är av blandras, vissa med största delen kött medans de yngre har ca 50% finull.
Jag har försökt mig på samma taktik i år och det återstår att se hur det går. Lamningen börjar i dagarna, tackorna ser ut att vara i väldigt bra hull.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-12 kl 08:34 »
Men nu överdriver ni väl lite? Om tackan är vid gott hull hela tiden före lammning kan  hon väl inte svälta ihjäl? Mina får inget kraftfoder men de har fri tillgång till hö som de väljer och vrakar ur och ja, det blir mycket spill men jag slipper gapiga får och den jobbiga hanteringen med kraftfoder som blir + att det känns inte så naturligt. Hur i hela friden har får överlevt ända tills idag? Och det har väl inte hänt så mycket i deras avel så det skulle skilja så mycket på kanske 100 år. Jag tror inte heller att det är bra att ösa i dem för mycket kraftigt foder så de får för stora lamm, det hjälper ju ingen. Känn på dem istället så de inte är beniga över korset.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 jan-12 kl 09:24 »
Men nu överdriver ni väl lite? Om tackan är vid gott hull hela tiden före lammning kan  hon väl inte svälta ihjäl?

En tacka som drabbas av acidos, trots att hon är i gott hull, slutar att äta - därmed svälter hon ihjäl... Svårare än så var det inte.

renee d

« Svar #14 skrivet: 13 jan-12 kl 09:28 »
Om man giver kraftfoder skal man begynder langsomt og forsigtigt för födslen. Får er meget känsligt over for mad skift og har behov for meget ernäring til diende lamme. V.H. Renee

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 14 jan-12 kl 15:59 »
om en tackas spenar börjar växa nu (hon är stor som ett hus) hur länge kan det dröja innan det kommer Lamm?
och vänder sig lammen om någon gång under dräcktigheten eller ligger som på rad som hundvalpar gör?

Anledningen till att jag frågar är att en tacka idag betedde sig som om hon hade förvärkar eller något och hennes spenar har börjat bli kraftigare,  men jag har beräknat lammningen till tidigast 24 feb
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 14 jan-12 kl 16:43 »
Det finns tackor som har spänt juver i 3-4 veckor innan lammningen. Tyvärr är det inget tecken. Bättre då att titta om de har släppt ner fostret, då syns svansbenet tydligt. Likaså om de är stora och röda runt vulvan...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 15 jan-12 kl 10:27 »
Det finns tackor som har spänt juver i 3-4 veckor innan lammningen. Tyvärr är det inget tecken. Bättre då att titta om de har släppt ner fostret, då syns svansbenet tydligt. Likaså om de är stora och röda runt vulvan...

Jag får hoppas att hon bara visar tidigt, för  kommer det lamm före den 20 februari då vet jag inte vilken bagge som är pappa  :-\ jag köpte henne nämligen i höstdags och hon skulle inte vara dräktig  :)
Länk till mina lamm 2012

Danarp

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 jan-12 kl 20:48 »
Instämmer. Juver eller ej är inget bra sätt att kolla om det är nära.
Vulvan är bästa sättet, har man lite vana så kan man nästan se om det blir under dagen eller inom de närmsta dagarna. Skall man kolla på juvren så tycker jag nästan det är bättre att kolla färgen. När det är nära skiftar färgen över till röd.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #19 skrivet: 16 jan-12 kl 21:47 »
Instämmer. Juver eller ej är inget bra sätt att kolla om det är nära.
Vulvan är bästa sättet, har man lite vana så kan man nästan se om det blir under dagen eller inom de närmsta dagarna. Skall man kolla på juvren så tycker jag nästan det är bättre att kolla färgen. När det är nära skiftar färgen över till röd.

tack det gär mig lite mer säker på vad jag ska titta efter  :)
Länk till mina lamm 2012

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser