Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring bonde i skogen  (läst 7140 gånger)

ensamvarg_17

• Dalarna
Funderingar kring bonde i skogen
« skrivet: 11 jan-12 kl 01:12 »
Jag börjar tröttna totalt på att bo med grannar runt omkring och höra alla bilar lastbilar osv osv så nu börjar längtan efter skogen göra sig påmind ordentligt, MEN jag har funderat lite och undrar vad man skulle sakna mest när man flyttar ut i sin koja i skogen tv dator vet jag att jag inte kommer att sakna det minsta, skulle väl vara det att det blir lite svårt att kika vad som händer på alternativ då.
Ska väl tillägga att kojan inte kommer att ha el mer än några lampor som drivs med batteri.

En fråga till er som redan bor i skogen, vilken var den största omställningen för er när ni flyttade ut?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Funderingar kring bonde i skogen
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 02:15 »
en fundering, om du inte vill ha dator så går det ju att ha en smartphone. då kan du ju kolla av nyheter, alternativ etc om du känner för det.
oftast så även om man bor avsides så skaffar man sig ett elverk så då kan du ladda din mobil då och då eller så åker du till en granne och bet dom några kronor för att ladda mobilen.

du behöver ju inte bo i buschen för att bo i skogen och få vara ifred. vi bor i jämtland och vi la bud på ett hus utan el som bara hade en granne men dom var adär ibland på sommaren. huset värmdes med en vedspis i köket som värmde vatten som gick runt i huset. låg en vacker sjö intill och så ingick egen jakt (inget jaktlag utan bara egen tilldelning) och så skog. vår plan var att bo där på sommaren och ha djuren med oss dit för det ingick även några ha emd åker, men tyvärr så var det några som gick ihop och bjöd flera miljoner så priset bara spratt iväg.

men min poäng är att detta huset ligger 3 -4 mil från närmaste affär (ica i en by) ca 7 mil från en mindre stad, inga bilar kör där mer än under jakten kanske när jaktlagen kör lite överallt och så kanske någon bärplockare men dom blir du inte av med. så man måste inte bo helt avsides och på underliga platser, det gäller att hitta rätt plats och det är inte så svårt tror jag med lite efterforskning. sedan beror det ju helt på hur mycket pengar du vill lägga på boendet.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 03:52 »
Jag har aldrig bott i skogen men jag har bott i oken. Jag kanske ar lite speciell men jag saknade inte ett dugg. Mitt tips till dig ar att prova! Sverige har ju allmanratt sa dra ivag en vecka med talt och se hur det kanns. Da brukar man komma pa ratt bra vad man saknar. Antagligen kommer du att sakna sallskap, jag hade bade sallskap och hastar med mig sa jag klarade mig. En kompis saknade kall ol, men det loste vi ocksa helt utan kylskap i brannande oken.

Din kropp kanske saknar nagot du inte kanner till annu, som schampoo. Ta en vecka, aterkom och rapporter! Lycka till!

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 05:32 »
Du längtar efter en omställning, från den ena ytterligheten till den andra. Kanske finns ett mellanting som passar bra?
Som skrivet. Testa att tälta i vildmarken, liten risk med tältande är att du blir så distraherad av allt det nya och praktiska så du hinner inte fundera på om du skulle trivas så på längre sikt. Men det finns också stugor att hyra om man så vill.
Total isolering var vad jag ville ha när jag ville flytta från stan. Är dock glad att det blev som det blev, med grannar på någon kilometers avstånd som jag kan besöka när jag vill (och vi umgås också!) och en grusväg som bara jaktlagen och enstaka bortkomna turister kör på.
Total isolering är nog mer en längtan i tanken som en reaktion på en situation man vantrivs med.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 12 jan-12 kl 02:34 »
Tänkte inte på det här med smartphone då funkar det ju att kolla av alternativ  nej jag hade inte tänkt mig total isolering jag har ju ett jobb så på jobbet träffar man ju folk och bil har jag ju så helt låst blir jag inte och jag har redan hittat platsen där jag vill ha min koja/stuga
men jag har inte pratat med markägaren så man vet inte om det är en vänligt inställd markägare eller om det är någon som absolut inte vill arrendera ut en markplätt till någon som vill bo i skogen

MVH Per

bondobjekt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jan-12 kl 13:08 »
När jag bor i tält brukar jag ibland sakna varmt vatten. Duscha kunde jag göra på jobbet men om jag flyttar till något ställe utan el och rinnande vatten kommer jag bygga en Finsk bastu och ha tillgång till vedeldat varmvatten. En spann på en kamin i ett tvagningsrum eller vad som helst. Bara jag slipper kallt vatten. Har stor erfarenhet av att simma i kyla och vänjer mig aldrig.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-12 kl 13:13 »
Varmvatten är väll inget problem, det kan man ju fixa själv.
Ett kärl med eld under, bara ett tips.

Men det är klart, är man förtvivlad tänker man inte så långt och föredrar att ta ett kallbad i sjön i stället.
Går ju bra så länge det inte är fööör kallt.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-12 kl 13:21 »
Jo, jag brukar köra med tvättlapp i varmvatten men när det är kallt och snö tvättlapp i sovsäcken. Vill ha varmt omkring mig när jag tvättar mig. Gillar inte att få vatten på mig i kyla.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-12 kl 13:36 »
Jo, jag brukar köra med tvättlapp i varmvatten men när det är kallt och snö tvättlapp i sovsäcken. Vill ha varmt omkring mig när jag tvättar mig. Gillar inte att få vatten på mig i kyla.

Och bästa lösningen skulle vara att hoppa i en isvak?
Fundera på hur dom tvättar sej i rymden, tror nog att det är liknande förutsättningar.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 14 jan-12 kl 08:17 »
Tackar för svaren
Om man ska dra någon slutsats av era svar så är det hygenen som är det stora biten när man lever utanför det vanliga samhället utanrinnande varmt och kallt vatten. Vet att jag har läst någonstans om torrschampo är det något som funkar i denna situasion?

Granström

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 14 jan-12 kl 09:16 »
Torrschampo nja det tar bort / suger upp lite fett från håret men inte smuts svett och så.
Det är inget man tvättar kroppen med.  Tips om man vill ha torrschampo mixa havregryn till mjöl funkar fint och är billigt.
Bodde utan vatten förra vintern men med tvättstuga vedeldad tvättgryta och badkar.
Men om jag skulle bo så igen skulle jag ordna en fin bastu.
Jag tröttnar ganska snabbt på tjusningen med att liga i ett badkar i en dragig bod.
Men ren blev man.       

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jan-12 kl 09:43 »
Hygien var ett problem för mig också innan jag kom på ett bra sätt och fick rutin. Men jag har en 10l gryta som jag värmer vatten i, helst på kaminen men annars på spisplattan. Sedan tömmer jag över varmvattnet i tvättbalja, tvålar in mig och sköljer sedan av mig med skopa. Funkar kanonbra, man blir ren och det är tillräckligt enkelt för att göra varje dag. Jag gör det ju utomhus förstås, så vattnet rinner bort. Det funkar fortfarande även om det är kallt när det blåser. Men jag väntar fortfarande på någon riktigt kall dag, jag har inte provat i mer än fem minusgrader.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jan-12 kl 17:53 »
Är man inte väldigt smutsig funkar det fint med vatten i balja+lite (flytande) tvål i vattnet+tvättlapp.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jan-12 kl 18:04 »
Jag har inte hoppat i isvakar men hållt på med grottning och canyoning. Dessutom är det inte alltid man har bränsle till att värma vatten. Bor man i tält i någon månad sparar man på fotogenen.

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 14 jan-12 kl 20:16 »
Finns det något mer än hygen som är jobbigt i livet i naturen som till exempel matförvaring hur brukar ni lösa den biten är det den gamla herdeliga metoden med matkällare, stuka och skafferi eller har ni andra ideer?

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jan-12 kl 20:48 »
Inte bott i tält eller så men som dryga tjugo bodde jag ett par år i ett halvmordernt torp (el fanns förståss men jag hade ont om pengar och skruvade ner elelementen). Från den tiden kvarstår tre bestående saker, jag HATAR att frysa och jag HATAR att bada i kallt vatten och jag får ont i knäna av cykla några längre sträckor. (Torpet har jag kvar och numera är det en med bekvämligheter försedd-en hardcore alternativare skulle säkert säga förstörd- sommarstuga och funderingar finns att flytta tillbaks, nu skulle jag ju slipppa alla tre grejerna).

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 14 jan-12 kl 20:58 »
ja så det kan vara. vilken tur att jag tillhör den varmblodiga delen av befolkningen som dessutom föredrar vintern och mår riktigt dåligt när det är 25-30 grader varmt ute under sommaren och har inga större problem med att ta en kall dusch på jobbet när varmvattnet tagit slut.....

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-12 kl 01:00 »
Jag skulle tro att att det jobbigaste är att hålla värmen om vintern, förvara matvaror och få tag i vatten.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 16 jan-12 kl 13:09 »
Hur brukar ni förvara maten ni som bor utan el, har ni gasolkylskåp och jordkällare eller har ni någon annan lösning på matförvaringen?

kbh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 jan-12 kl 13:20 »
Hur brukar ni förvara maten ni som bor utan el, har ni gasolkylskåp och jordkällare eller har ni någon annan lösning på matförvaringen?
Går ju att göra en enkel jordkällare genom att gräva ett hål i backen och hällst bräd fodra runtom med ett isolerat lock över de finns det ju den metoden att sänka ner i vatten men det krävs ju att man har lite tyngd för att det ska hålla sig en bit under ytan  fis ju även en trå dom kylskåps varianter med här på alternativ glömt nu va den hette tyvärr .

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser